Array
(
    [0] => https://proanima.pl/wp-content/uploads/2020/09/ulica_krakow.jpg
    [1] => 640
    [2] => 908
    [3] => 
)
        

Sytuacja pandemiczna wszystkim dała się mocno we znaki, jednakże życie kulturalne powoli wraca do normy, a w przestrzeni miejskiej znów pojawiają się radość i KOLORY! Już jesienią na krakowskie oraz tarnowskie ulice ponownie wyjdą aktorzy, komicy, mimowie i klauni z całego świata podczas spektakularnych widowisk teatralnych!

Festiwal pod znakiem zapytania

Festiwal teatrów ulicznych ULICA w Krakowie rok rocznie przyciąga tłumy spragnionych rozrywki widzów. W tym roku  już po raz 33 Krakowiacy, w pierwszy weekend września, będą mogli oglądać niezwykłe widowiska teatralno-akrobatyczne w urokliwych sceneriach zabytkowego Krakowa oraz Tarnowa. Ten rok jest jednak inny niż poprzednie. Nie obyło się bez organizacyjnych przygód, gdyż wydarzenie, pierwotnie planowane na lipiec 2020 roku, zostało przeniesione na jesień. Co stanęło na przeszkodzie w jego terminowej realizacji? Oczywiście pandemia. Podjęto więc decyzję o przeniesieniu festiwalu na datę 4 – 6 września.

Dziwne zdarzenia roku 2020

Motyw przewodni festiwalu zmienia się każdego roku – dla przykładu w zeszłym było nim hasło Ale cyrk! – w tym jednak motyw, ustalony jeszcze w roku 2019, wydaje się wyjątkowo adekwatny, zwłaszcza w kontekście niecodziennych wydarzeń roku 2020. Hasło tegorocznej edycji festiwalu to “Dziwne zdarzenia”.

Kiedy ponad rok temu przygotowywałem program 33. ULICY, którego motywem przewodnim miały być „dziwne zdarzenia”, nie przypuszczałem, że już na początku 2020 roku świat zweryfikuje nasze pojęcie o dziwności zdarzeń. – mówi Jerzy Zoń, dyrektor Teatru KTO organizującego festiwal. – Mając w pamięci przenikliwą ciszę opustoszałych placów i ulic miasta, niepokój towarzyszący spotkaniu drugiego człowieka, spróbujemy na nowo zdefiniować sens teatru w otwartej przestrzeni miejskiej.

W 2019 roku świat inaczej pojmował dziwność zdarzeń wokół nas, a organizatorzy festiwalu, w związku ze zmianą kontekstu, zmuszeni byli przeformułować także całkowicie program wydarzenia. Podejście do sztuki i kultury, zwłaszcza do jej ekspresji w przestrzeni miejskiej i nas samych, skupionych wokół niej mocno się bowiem zmieniło.

Chcemy, aby 33. ULICA dostarczyła widzom nie tylko wzruszeń, ale również uprzytomniła z całą siłą, że w teatrze nic nie zastąpi żywego kontaktu aktora z widzem, człowieka z drugim człowiekiem. Festiwal przypomni publiczności nieuczęszczane ostatnio ulice i place Krakowa. Pokaże je w nowych, niespotykanych i dziwnych kontekstachpodsumowuje Jerzy Zoń.

Program  tegorocznych „dziwnych” wydarzeń

Program tegorocznego festiwalu jest bardzo różnorodny  –  obejmuje zarówno przedstawienia poetyckie i refleksyjne, jak i te lżejsze, familijne. Dlatego też skierowane są do miłośników teatru sztuki ulicznej w każdym wieku.  Jak podkreślają żartobliwie twórcy wydarzenia, festiwal przeznaczony jest dla widzów od 3 do 103 roku życia. Czego możemy się więc spodziewać w tegorocznej ramówce? Będą to przede wszystkim artyści z całego świata – kuglarze, aktorzy, komicy, mimowie i klauni m.in. z Polski, Chile, Korei Południowej, Hiszpanii, Ukrainy i Francji.

Wśród propozycji programowych znalazł się m.in. znany już dobrze krakowskiej publiczności kultowy spektakl “Ślepcy” w wykonaniu krakowskiego Teatru KTO, opowiadający o społeczności osób niewidomych, przebywających w specjalnym ośrodku, która zaczyna rządzić się własnymi prawami. To piękne widowisko plenerowe –  w 10 lat po premierze –  w roku, w którym pandemia koronawirusa zatrzymała świat, jest jeszcze bardziej dotkliwą diagnozą współczesnych mechanizmów, nieracjonalnych wyborów, strachu, nieuczciwości i dezinformacji. Coś, co wczoraj wydawało się fikcją, dzisiaj może okazać się rzeczywistością… Spektakl nominowany do nagrody Total Theatre Award 2012 w Edynburgu w kategorii Physical/Visual Theatre, zaprezentowany dotychczas ponad 100 razy na 48 festiwalach na całym świecie.

Ciekawą propozycją wydaje się również jedno z najważniejszych dzieł Antoniego Czechowa “Wiśniowy Sad” przełożone na język teatru ulicznego. Spektakl zapowiada się spektakularnie, ponieważ wykorzystano w nim szczudła, ruchome konstrukcje, żywy ogień i efekty specjalne. Spektakl eksponuje temat przemijania, nieuchronnej utraty miłości, przywiązania i tęsknoty. Sztuka w wykonaniu naszych sąsiadów zza wschodniej granicy, czyli Lwowskiego Akademickiego Teatru Woskresinnia.

Duet  z Niemiec – Angie Hiesl i Roland Kaiser – zaproponują z kolei widzom bardzo ciekawą instalację performatywną pt. “x-times people chair” na fasadach budynków kompleksu Dolnych Młynów w Krakowie. Grupą docelową tego widowiska będą Seniorzy. Na frontonach domów, na wysokości od 4 do 7 metrów artyści zainstalują krzesła, na których siedzieć będą bohaterowie projektu – ludzie w wieku od 60 do 80 lat. Unosząc się ponad codziennym życiem miasta i głowami przechodniów, wykonywać będą proste czynności: czytanie gazety, krojenie jarzyn, słuchanie radia… Takie przeniesienie powszednich ludzkich działań do przestrzeni publicznej, jakże nietypowej, dziwnej, sprawia, że widzowie zaczynają doświadczać i doceniać momenty na co dzień niedostrzegane.

To tylko niewielka część wydarzeń, jakie organizatorzy przygotowali dla widzów w pierwszy weekend września. Szczegółowy program wydarzeń dostępny jest tutaj: http://teatrkto.pl/pl/wydarzenia/33-ulica-festiwal-teatrow-ulicznych-dziwne zdarzenia,79/program,397.html. Organizatorzy festiwalu nie ukrywają, że panująca epidemia miała ogromny wpływ na logistykę zaplanowanych wydarzeń, wszystko przez konieczność zachowania obowiązującego reżimu sanitarnego. – Zrezygnowaliśmy z gigantycznych przedstawień, które gromadziły po kilkanaście tysięcy ludzi; dwa takie przesunęliśmy na przyszły rok. Całą widownię, krakowską i przyjezdną, rozdzielamy na kilka placów niezależnych, małych teatrówwyjaśnił dyrektor Zoń.

Spektakle odbędą się w dwóch miastach –  zarówno w Krakowie, m.in. na Rynku Głównym, Rynku Podgórskim, w Alei Róż i w kompleksie Dolnych Młynów (ostatnia szansa na ich odwiedzenie przed zamknięciem!), jak i w Tarnowie, gdzie widzowie festiwalu również wypełnią Rynek, a także boisko Pałacu Młodzieży. Festiwal zakończy się 6 września.

 

Karolina Magiera – z wykształcenia polityk społeczny i menedżer kultury. Obecnie specjalista ds. promocji jednej z krakowskich instytucji kultury, a także Wiceprezes Fundacji Sztukarnia –organizacji wspierającej działania kulturalne, edukacyjne i społeczne. Związana również z wieloma  organizacjami pozarządowymi oraz agencjami marketingowymi, które wspiera jako szkoleniowiec, researcher oraz copywriter.

 

🟧 Poprzedni wpis autorki: Jesienny spacer szlakiem polskiego street art’u

🟧 Przeczytaj: Zapomniane melodie – najciekawsze polskie musicale filmowe

Udostępnij:


2024 © Fundacja ProAnima. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Skip to content