Koncert Pasyjny na Kamionku – Warszawa
Koncert Pasyjny na Kamionku – Warszawa
Anna Maria Staśkiewicz (skrzypce), Kamil Staniczek (skrzypce), Wojciech Pyrć (fortepian) i smyczkowy skład Sinfonii Varsovii pod kierownictwem artystycznym Adama Siebersa (skrzypce) wystąpią już 3 kwietnia w Konkatedrze Matki Bożej Zwycięskiej (ul. Grochowska 365).
03.04.2025
czwartek, 19:30
Konkatedra Matki Bożej Zwycięskiej, ul. Grochowska 365, Warszawa
czwartek, 19:30
Konkatedra Matki Bożej Zwycięskiej, ul. Grochowska 365, Warszawa
WSTĘP WOLNY
Wykonawcy:
Anna Maria Staśkiewicz skrzypce
Kamil Staniczek skrzypce
Wojciech Pyrć fortepian
Sinfonia Varsovia – smyczki
Adam Siebers skrzypce, kierownictwo artystyczne
Anna Maria Staśkiewicz skrzypce
Kamil Staniczek skrzypce
Wojciech Pyrć fortepian
Sinfonia Varsovia – smyczki
Adam Siebers skrzypce, kierownictwo artystyczne
Program:
Arvo Pärt, „Summa” na orkiestrę smyczkową (wersja chóralna 1977, oprac. na smyczki 1991) [5’]
Pēteris Vasks, „Musica dolorosa” na orkiestrę smyczkową (1983) [13’]
Arvo Pärt, „Tabula rasa” na dwoje skrzypiec, fortepian preparowany i orkiestrę smyczkową (1977) [25’]
I. Ludus
II. Silentium
Johann Sebastian Bach Contrapunctus XIV z „Kunst der Fuge” BWV 1080 (ukończ. i oprac. na orkiestrę smyczkową Kalevi Aho, 2012) [15’]
Arvo Pärt, „Summa” na orkiestrę smyczkową (wersja chóralna 1977, oprac. na smyczki 1991) [5’]
Pēteris Vasks, „Musica dolorosa” na orkiestrę smyczkową (1983) [13’]
Arvo Pärt, „Tabula rasa” na dwoje skrzypiec, fortepian preparowany i orkiestrę smyczkową (1977) [25’]
I. Ludus
II. Silentium
Johann Sebastian Bach Contrapunctus XIV z „Kunst der Fuge” BWV 1080 (ukończ. i oprac. na orkiestrę smyczkową Kalevi Aho, 2012) [15’]
Informacje o wydarzeniu pochodzą z tej strony
Pasja wg św. Mateusza – koncert – Warszawa
Pasja wg św. Mateusza – koncert – Warszawa
W trakcie nieuniknionych sporów o najważniejsze osiągnięcie w dorobku Johanna Sebastiana Bacha stale powraca dyskusja o Pasji wg św. Mateusza. Jak zauważył angielski „muzyk i uczony” John Butt, to ciekawe, że arcydzieło, którego ładunek emocjonalny sięga granicy ludzkiej wytrzymałości, powstało w niepierwszorzędnym niemieckim ośrodku, jakim w XVIII wieku był Lipsk. Nie wszyscy uczestnicy wielkopiątkowych nabożeństw luterańskich, w czasie których wykonywano pasje w saksońskim mieście, docenić musieli potężne rozmiary bachowskiego dzieła wraz z jego subtelną dramaturgią. Dzisiejsza recepcja Pasji wprawiłaby zapewne w osłupienie zarówno lipskich mieszczan, jak i samego kompozytora. Trudno zliczyć wszystkie jej współczesne wykonania i nagrania, a tym bardziej próby naukowych interpretacji symboli, ukrytych na różnych poziomach partytury. W licznych wypowiedziach dzisiejszych słuchaczy pobrzmiewa przekonanie o ponadczasowości arii, recytatywów i chórów z Pasji wg św. Mateusza, które, jak się okazuje, przemawiają nie tylko do osób wierzących. Przy pomocy niemal wszystkich dostępnych Bachowi środków malarstwa dźwiękowego opowiedział on bowiem do głębi ludzką historię o kruchości życia, miłości, zdradzie, przemocy i stracie.
Wykonawcy:
Orkiestra Filharmonii Narodowej
Chór Filharmonii Narodowej
Chór Artos im. Władysława Skoraczewskiego przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej
Jan Willem de Vriend – dyrygent
Dorota Szczepańska – sopran
Jess Dandy – alt
Laurence Kilsby – tenor
Halvor Festervoll Melien – baryton
Karol Kozłowski – tenor, Ewangelista
Lars Johansson Brissman – baryton, Vox Christi
Bartosz Michałowski – dyrektor Chóru FN
Danuta Chmurska – dyrektor Chóru Artos
Orkiestra Filharmonii Narodowej
Chór Filharmonii Narodowej
Chór Artos im. Władysława Skoraczewskiego przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej
Jan Willem de Vriend – dyrygent
Dorota Szczepańska – sopran
Jess Dandy – alt
Laurence Kilsby – tenor
Halvor Festervoll Melien – baryton
Karol Kozłowski – tenor, Ewangelista
Lars Johansson Brissman – baryton, Vox Christi
Bartosz Michałowski – dyrektor Chóru FN
Danuta Chmurska – dyrektor Chóru Artos
Program:
Johann Sebastian Bach – Pasja wg św. Mateusza BWV 244 [164′]
Johann Sebastian Bach – Pasja wg św. Mateusza BWV 244 [164′]
Informacje o wydarzeniu pochodzą z tej strony
GRIEG – SOŁTYS – koncert symfoniczny – Warszawa
GRIEG – SOŁTYS – koncert symfoniczny – Warszawa
Edvard Grieg ukończył pracę nad muzyką do genialnego poematu dramatycznego Peer Gynt Henrika Ibsena w 1875 roku. Zrealizowana w kolejnym roku premiera dzieła okazała się niebywałym sukcesem, a dwie suity utkane przez kompozytora z wybranych fragmentów muzyki teatralnej należą dziś do jego najsłynniejszych dzieł. Choć praca nad – w opinii kompozytora – „najbardziej niemuzykalnym ze wszystkich materiałów” przychodziła mu z trudem, to wysiłek się opłacił. Partytura doskonale odzwierciedla mieszaninę elementów fantastycznych i rzeczywistych, bogaty wachlarz towarzyszących bohaterom poematu emocji i zmienny charakter różnorodnych pejzaży. W zachwycających melodiach i wyrafinowanej harmonii odbija się i blask afrykańskiego słońca, i piękno orientalnych tańców, jednak nade wszystko odbijają się w nich tajemnice zaklęte w groźnych i urzekających przestrzeniach norweskich gór.
W drugiej części koncertu zabrzmi przepełniona polskością muzyka Adama Sołtysa. Znakomity kompozytor, dyrygent i pedagog przez całe życie rozwijał kulturę muzyczną Lwowa. Jego monumentalna II Symfonia z 1945 roku, utrzymana w stylu klasyczno-romantycznym, czerpie z obfitości rodzimego folkloru. W sposób najbardziej bezpośredni inspiracja ta przejawia się w części trzeciej. Pełne wigoru Allegretto osnute zostało na autentycznej pieśni weselnej z regionu Kujaw Jużeś nie nasza dziewucha, wykonywanej przez młodzież, gdy narzeczeni wyruszali do kościoła. Wielokrotnie powracająca melodia odzywa się niczym echo, niosąc niezwykły koloryt i bogactwo dawnej ludowej tradycji.
PROGRAM
• Edvard Grieg (1843-1907) – Peer Gynt Suita nr 1 op. 46
Poranek
Śmierć Azy
Taniec Anitry
W grocie Króla Gór
Poranek
Śmierć Azy
Taniec Anitry
W grocie Króla Gór
• Edvard Grieg – Peer Gynt Suita nr 2 op. 55
Porwanie narzeczonej. Lament Ingrid
Taniec arabski
Powrót Peer Gynta. Burzliwy wieczór na morzu
Pieśń Solwejgi
Porwanie narzeczonej. Lament Ingrid
Taniec arabski
Powrót Peer Gynta. Burzliwy wieczór na morzu
Pieśń Solwejgi
• Adam Sołtys (1890-1968) – II Symfonia
Allegro moderato
Adagio
Allegretto
Adagio espressivo
Allegro moderato
Adagio
Allegretto
Adagio espressivo
WYKONAWCY
ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
KATARZYNA TOMALA-JEDYNAK dyrygentka
•
•
•
KATARZYNA TOMALA-JEDYNAK dyrygentka
•
•
•
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, ul. Modzelewskiego 59, Warszawa
Czas trwania: ok. 1h 20 min
Miejsca na widowni są nienumerowane
Miejsca na widowni są nienumerowane
W razie pytań jesteśmy do dyspozycji na miejscu wydarzenia lub telefonicznie
+48 500 309 424 od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 – 17:00

Informacje o wydarzeniu pochodzą z tej strony
Barokowi lutniści – Festiwal Nowe Epifanie – Warszawa
Barokowi lutniści – Festiwal Nowe Epifanie – Warszawa
Koncert w ramach 16 edycji Festiwalu Nowe Epifanie – w sumie zapraszamy na recitale solowe czterech wykonawczyń związanych z nurtem wykonawstwa historycznego skupiającym się zarówno na poznaniu praktyki muzycznej dawnych wieków, jak i na twórczych przekształceniach tradycji.


Anna Wiktoria Swoboda
Ważne informacje:
Miejsce leżące – bilet umożliwia uczestnictwo w koncercie w strefie leżącej. Możesz zabrać ze sobą matę lub koc i doświadczyć muzyki w komfortowej, niestandardowej formie
Miejsce leżące – bilet umożliwia uczestnictwo w koncercie w strefie leżącej. Możesz zabrać ze sobą matę lub koc i doświadczyć muzyki w komfortowej, niestandardowej formie
Program:
- Esaias Reusner (1636–1679)
- Suita F-dur: Allemanda, Courant, Sarabanda, Gavotte, Gigue
- Jacques Gallot (ok. 1625 – ok. 1695)
- Prélude, Les Castagnettes
- Esaias Reusner
- Suita a-moll: Allemande, Courant, Sarabanda, Gigue
- Silvius Leopold Weiss (1687–1750)
- Suita A-dur: Allemande, Courante, Bourrée, Sarabande, Menuet, Ciacona
Czas trwania koncertu: 60 min

Mazowiecki Instytut Kultury, Sala Widowiskowa, ul. Elektoralna 12
Cena biletu: Miejsca siedzące: 70 zł, miejsca leżące: 50 zł
na miejscu oraz w Centrum Myśli Jana Pawła II
Cena biletu: Miejsca siedzące: 70 zł, miejsca leżące: 50 zł
na miejscu oraz w Centrum Myśli Jana Pawła II
Informacje o wydarzeniu pochodzą z tej strony