Array
(
    [0] => https://proanima.pl/wp-content/uploads/2022/01/Slavs-and-Tatars.-LONG-LVIVE-LVIV.-СЛАВА-ЗА-БРЕСЛАВA-OP-ENHEIM-fot.-Jerzy-Wypych-6.jpg
    [1] => 500
    [2] => 333
    [3] => 
)
        

Wystawa Slavs and Tatars. Wielokulturowość uszyta z wełny i ortalionu.

O czym mówią nam 22 wschodnie kobierce, 10 ortalionowych kurtek i 5 lwich głów? Co je łączy i jak znalazły się na wystawie w OP ENHEIM?

Prace kolektywu artystycznego Slavs and Tatars można było do tej pory oglądać w Nowym Jorku, Londynie, Paryżu, Petersburgu czy w Warszawie. Artyści swoją twórczością nawiązują do nieoczywistych związków językowych, etnicznych i kulturowych między Europą Wschodnią, Bliskim Wschodem, Azją Środkową i Kaukazem. Stworzenie przestrzeni dla wystawy „LONG LVIVE LVIV. СЛАВА ЗА БРЕСЛАВA” we wnętrzach OP ENHEIM było nieprzypadkowe. Barokowa kamienica Oppenheimów, w której mieści się galeria, reprezentuje wielokulturowy charakter miasta Wrocławia i jego przesiedleńczą, niełatwą, także wrocławsko-lwowsko historię i problematykę współczesnych migracji.

Slavs and Tatars. LONG LVIVE LVIV. СЛАВА ЗА БРЕСЛАВA, OP ENHEIM,
Wystawa LONG LVIVE LVIV. СЛАВА ЗА БРЕСЛАВA  to wycieczka poprzez fascynującą i skomplikowaną historię wielu kultur

Przez wystawę przeplatają się kontrastowe wątki. Pierwszy z nich nawiązuje do orientalnego charakteru projektu. Eksponowane kobierce i inne tkaniny z kolekcji rodziny Kulczyckich, pochodzą z Azji Mniejszej, Azji Środkowej, Iranu i Kaukazu. Ze względu na swój wiek (niektóre z tkanin powstały w XVII oraz XVIII wieku) i technikę wykonania, eksponaty te są nadzwyczaj cenne. Ich obecność w przestrzeni OP ENHEIM jest niezaprzeczalnie wyjątkowa, ponieważ jest to drugi raz, kiedy są prezentowane poza Muzeum Tatrzańskim. Publiczność ostatni raz mogła podziwiać kolekcję na Zamku Królewskim na Wawelu w 2006 roku. Kolektyw w swojej twórczości bardzo często posługuje się uproszczonymi motywami takimi jak dywany, kebab czy kiszone ogórki. Oscylując w swojej sztuce między popkulturą a akademickim podejściem, artyści stworzyli Alternatywny Instytut Orientalistyczny. Inspiracją stała się Katedra Orientalistyki, która do II wojny światowej istniała na Uniwersytecie Jana Kazimierza, dziś Iwana Franki, we Lwowie. Slavs and Tatars postanowili ją symbolicznie przywrócić poprzez kolekcję merchandisingową z logiem powołanego przez siebie instytutu. Całe przedsięwzięcie nabiera żartobliwego wydźwięku. Czapka z daszkiem, klapki Kubota czy ortalionowy plecak i płaszcz przeciwdeszczowy są nie tylko częścią wystawy czy dziełami sztuki, ale również komercyjnymi pamiątkami, które można zakupić. Ortalionowe elementy kojarzą się z fanpage’em na Facebook’u, noszącym nazwę „Squatting Slavs In Tracksuits”. Podstawą żartu jest założenie, że mieszkańcy Europy Wschodniej lubią nosić podrabiane dresy Adidas i kucać wśród niszczejących postkomunistycznych bloków. Pomysł wywodzi się ze stereotypu gopnika z lat 90-tych, najbardziej powszechnego w krajach postsowieckich.

Slavs and Tatars. LONG LVIVE LVIV. СЛАВА ЗА БРЕСЛАВA, OP ENHEIM,
Za pomocą Alternatywnego Instytutu Orientalistycznego Slavs and Tatars symbolicznie wskrzeszają Katedrę Orientalistyki z Uniwersytetu Jana Kazimierza we Lwowie

Duch Katedry Orientalistyki w OP ENHEIM podtrzymywany jest dzięki lektoratom perskiego, tureckiego i arabskiego, a całość dopełniają wykłady o roli islamu w historii Europy Wschodniej. Uczestnicy zajęć w specjalnie stworzonych dla tego celu indeksach, zbierają naklejki, które następnie mogą wymienić na przedmioty z kolekcji. Kolejnym eksponatem nawiązującym do kultury akademickiej są drewniane krzesła z pulpitami, nazwane przez artystów „Assadami” (z j. arabskiego „asad” znaczy „lew”). Swoim stylem nawiązują do podhalańskich zydli. Jako, że Slavs and Tatars cenią sobie pracę kolektywną, bez wskazywania na konkretnych autorów, zakopiański rzemieślnik, które je wykonał pozostał anonimowy. Na oparciach krzeseł wyrzeźbione zostały głowy lwów z różnymi grymasami. Motyw lwa towarzyszy wystawie w różnych miejscach, między innymi na muralu, który wita gości galerii. Motyw lwa stanowi również nawiązanie do herbu Wrocławia i miasta Lwowa.

Slavs and Tatars. LONG LVIVE LVIV. СЛАВА ЗА БРЕСЛАВA, OP ENHEIM,
Drewniane krzesła z wyrzeźbionymi głowami lwów – assady

Wystawa „LONG LVIVE LVIV. СЛАВА ЗА БРЕСЛАВA”, pozwala wniknąć w wielkoultrową tkankę społeczeństwa, tak charakterystyczną dla naszego regionu. Slavs and Tatars łączą różnorodne wątki, które przenikają się na wielu płaszczyznach. Osią wystawy jest kolekcja kobierców, którym towarzyszy Alternatywny Instytut Orientalistyczny oraz oryginalne dzieła grupy, wykonane specjalnie na tę okazję. Prace kolektywu celebrują wielokulturową złożoność, którą dziś przyćmiewają nacjonalistyczne zmagania o dosłowność. Całość zaprasza do rozważań nad przeszłością, przesiedleniami a także nad naszą obecną tożsamością. Wystawa nie jest obciążona traumą, pomimo tego, że dotyka trudnych tematów. Jest za to intrygująca i żartobliwa.

Wystawę „Slavs and Tatars. LONG LVIVE LVIV. СЛАВА ЗА БРЕСЛАВA”, można oglądać w OP ENHEIM do 29 stycznia 2022 roku.

Relacja: Aleksandra Łukaszewska
Foto: Jerzy Wypych

🟧 Przeczytaj: Tool – dlaczego warto znać ten amerykański zespół?
🟧 Przeczytaj: Sokół – NIC – recenzja płyty
🟧 Przeczytaj: “Kocham w życiu trzy rzeczy – samochód, alkohol i marynarzy”, czyli mikrohistorie 15 artystek z warszawskiej ASP.

Akademia Dziennikarstwa Obywatelskiego


👉 Znajdź inne ciekawe wydarzenia artystyczne w naszej

>>>wyszukiwarce imprez<<<

Udostępnij:


2025 © Fundacja ProAnima. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Skip to content