Array
(
    [0] => https://proanima.pl/wp-content/uploads/2024/05/Angelika-Tamkun-W-procesie-Przejscie-23.jpg
    [1] => 640
    [2] => 480
    [3] => 
)
        

Za nami kolejna edycja cyklu Sztuka Przejścia’23 – Najlepsze Dyplomy ASP we Wrocławiu, która rozpoczęła się 16 lutego 2024 roku i trwała do 24 marca. Celem wydarzenia jest prezentacja sztuki w jej najświeższym wydaniu. W ramach wydarzenia wystawiane były prace – prezentujące unikatowe spojrzenie na kwestię sztuki wizualnej – autorstwa najlepszych absolwentów Wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych.

,,To jedno z najważniejszych wydarzeń artystycznych naszego miasta i regionu – wystawa najlepszych dyplomów Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu.”

dr hab. Beata Mak-Sobota, Prorektor ds. dydaktycznych i studenckich, ASP Wrocław

Sztuka młodych artystów na wyciągnięcie ręki

Jako owoc współpracy Biura Wystaw Artystycznych Wrocław z Akademią Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu prezentowane są najciekawsze prace dyplomowe świeżo upieczonych absolwentów owej uczelni. W ramach promocji młodych, rozpoczynających karierę artystów, prace prezentowane są w kilku miejscach w mieście. Tegoroczny Finał odbył się w Galerii na Dworcu Głównym.

Jaskinia - Przejście 23
Jaskinia – Przejście 23

Od obrazu po ceramikę

Jest to wydarzenie nie tylko dla wytrawnych koneserów sztuki, ale również zupełnych laików. Każda edycja jest niezwykłą okazją do obcowania ze sztuką, którą tworzą młodzi artyści oraz obserwacji, jakie kierunki obiera współczesna sztuka w ich wydaniu. Eksponowane prace są bardzo zróżnicowane i to, zdaje się, jest największą zaletą wydarzenia; można obejrzeć dzieła z wielu dziedzin: Malarstwa, Sztuki i Wzornictwa Ceramiki, Sztuki i Wzornictwa Szkła, Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki w zakresie Konserwacji i Restauracji Ceramiki i Szkła, Mediacji Sztuki, Rzeźby, Grafiki, Sztuki Mediów, Architektury Wnętrz i Scenografii.

Angelika Tamkun - W procesie Tamkun
Angelika Tamkun – W procesie Tamkun

Dla większości artystów wytypowanych do prezentacji swoich prac dyplomowych w ramach wystawy konkursowej to pierwsza okazja do poważnej współpracy z instytucją zajmującą się promocją kultury – oraz do zmierzenia się z jej wymagającą publicznością.

Sztuka nagrodzona = sztuka doceniona?

Do zaprezentowania swoich prac dyplomowych w ramach Sztuki Przejścia’23 w tym roku zostało wyróżnionych 11 osób: Jan Kowalski, Eva Kozárova, Katarzyna Łukojko, Mateusz Majchrzak, Zuzanna Mikołajczyk, Katarzyna Musialska, Karol Nagórski, Tomasz Ostaszewski, Iga Staszczak, Angelika Tamkun oraz Wiktoria Wieczorek. Nagroda Rektora w wysokości 5.000 zł i tytułu ,,Najlepszy Dyplom Roku Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu” trafiła do Mateusza Majchrzaka, studenta malarstwa.

Iga Staszczak -Zbiór Przejście 23
Iga Staszczak -Zbiór

Jego praca ,,ŚWIATŁO I OBECNOŚĆ’’ w nietuzinkowy sposób łączy malarstwo ze świetlną iluminacją. W ciemnej sali zostały zaprezentowane zawieszone na ścianie płótna, które odkrywały namalowane na nich kształty poprzez zmianę padającego na nie światła. Dzięki dynamicznie zmieniającym się barwie oraz natężeniu światła, kolory i kształty na obrazach ulegały zmianie na oczach widzów w trakcie kilkuminutowego seansu.

Mateusz Majchrzak -Światło i obecność Przejście 23
Mateusz Majchrzak -“Światło i obecność”

Sztuka różnorodności

Przestrzeń przygotowana przez każdego spośród zakwalifikowanych do Sztuki Przejścia’23 artystów to miniaturowa wystawa sama w sobie. Jednocześnie nietypowa możliwość zaprezentowania ich prac we wspólnej przestrzeni podkreśla ich różnorodność i indywidualność.

Za przykład może służyć praca dyplomowa, którego autorka przedstawiła własną interpretację jaskini, w głąb której pozwoliła nam się zapuścić. Wewnątrz okrągłego namiotu, do którego mogliśmy wejść, znajdowała się przestrzeń przeznaczona do siedzenia. Mogliśmy usiąść i obserwować zmieniające się kształty i tańczące na ścianach namiotu cienie.

Częścią wielu prezentowanych projektów były nie tylko wideoprezentacje, ale również oprawa dźwiękowa, której mogliśmy doświadczyć dzięki przygotowanym dla nas słuchawkom. Współcześnie artyści zapraszają nas nie tylko do obcowania z ich pracami poprzez dotyk, ale także zachęcają do współtworzenia interaktywnej instalacji. W wielu przypadkach sztuka, bez wchodzącego z nią w interakcję odbiorcy, nie jest dokończona.

Na stole zastawionym – niczym do posiłku – widzimy rozłożone sztućce, widelce, łyżki, noże wraz z przytwierdzonymi do nich ,,kablami”. Dopiero podniesienie któregoś ze sztućców pokazuje nam pełną pracę. Na wyświetlanym w czasie rzeczywistym obrazie widzimy siebie i świat wokoło z perspektywy zbliżającego się do ust kawałka pokarmu.

Dla każdego coś innego

Rozmaitość form i dziedzin, z jakich czerpali młodzi artyści, uczyniła tę zbiorową wystawę niezwykle wyjątkową. Każda z prezentowanych prac dyplomowych absolwentów ASP we Wrocławiu miała unikalny charakter, który wyróżniał go spośród reszty. Obcowanie z ekspozycją łączącą w sobie taką różnorodność to bezcenne doświadczenie.

Artykuł: Bartosz Pogoń

Redakcja: Magdalena Tołoczko

  Artykuł został napisany w ramach Akademii Dziennikarstwa Obywatelskiego w Kulturze

Spodobał Ci się nasz artykuł?

Przeczytaj również: Pierwsza ukraińska scena teatralna w Polsce aktywnie działa pod patronatem Instytutu im. Jerzego Grotowskiego
Przeczytaj również: Nie wszystko złoto, co zachwyca – recenzja wystawy Złote Runo Sztuka Gruzji w Muzeum Narodowym w Krakowie
Przeczytaj również: “Pałac pełen bajek” – Otwarcie zmodernizowanej wystawy w łódzkim Muzeum Kinematografii
Przeczytaj również: Odzyski-obiekty. Bogusław Bachorczyk
Przeczytaj również: Nowe oblicze slashera – gatunkowa dekonstrukcja i społeczne zaangażowanie
Przeczytaj również: Kos – recenzja. To nie jest film o Kościuszce

Udostępnij:


2024 © Fundacja ProAnima. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Skip to content