Musical, który nie tylko bawi, ale też uczy i daje do myślenia. „Six” to opowieść o kobiecej sile i odwadze. Nowa wersja dobrze znanej historii.
Ze studenckiej sceny do światowej sławy
„Six” to brytyjski musical autorstwa Toby’ego Marlowa i Lucy Moss. Pomysł na sztukę zrodził się podczas studiów na Uniwersytecie w Cambridge. Jak sama nazwa wskazuje, jest to historia sześciu żon króla Henryka VIII. Królowe zostały przedstawione jako gwiazdy muzyki pop. Podczas spektaklu rywalizują między sobą o to, która z nich miała najgorszą historię i którą małżeństwo z królem doświadczyło najmocniej. Premiera musicalu miała miejsce w 2017 roku na festiwalu Fringe w Edynburgu, a na londyńskim West Endzie w styczniu 2019 roku. Zdobył światowe uznanie, a także nominacje do wielu prestiżowych nagród – Olivier Awards, Tony, czy Grammy. Polska adaptacja sztuki po raz pierwszy została wystawiona jesienią 2023 roku w warszawskim Teatrze Syrena.
Historia w humorystycznym wydaniu
„Rozwiedziona, stracona, zgon, rozwiedziona, stracona, wdowa po…” – takimi słowami rozpoczyna się muzyczna opowieść o losach sześciu żon Henryka VIII. Podczas spektaklu każda królowa przedstawia swoją historię, spierając się o to, która jest najtragiczniejsza. Katarzyna Aragońska śpiewa o tym, że nie chciała pozwolić królowi na rozwód i pójść do klasztoru („No way”). Anna Boleyn początkowo chełpi się, że Henryk dla niej odszedł od Kościoła, jednak później skarży się na niewierność męża i jego zazdrość o flirt z innymi mężczyznami („Don’t lose your head”). Jane Seymour ubolewa, że jej szczęście z królem nie trwało długo przez jej przedwczesną śmierć, a on kochał ją głównie ze względu na narodziny męskiego potomka („Heart of Stone”). W kolejnej części akcja przenosi się do pracowni portrecisty – Hansa Holbeina, gdzie parodiując aplikacje randkowe, na podstawie obrazu wybierana jest kolejna żona dla króla („Haus of Holbain”). Anna z Cleve, portretowa wybranka, odrzucona przez Henryka ze względu na wygląd, w swojej piosence cieszy się z dostatku i życia w bogactwie, jakie zyskała w wyniku rozwodu („Get down”). Piąta królowa, Katarzyna Howard, podkreślając swoją wyjątkową urodę, opowiada o licznych zawodach miłosnych i nadużyciach ze strony mężczyzn, jakich doświadczyła w życiu („All you wanna do”). Ostatnia żona Henryka – Katarzyna Parr wykonuje piosenkę, w której opowiada o rozstaniu ze swoim ukochanym ze względu na konieczność ślubu z Henrykiem („I don’t need your love”). Na koniec królowe ukazują jak mogłaby zakończyć się ich historia, gdyby miała „happy end”. Podkreślają w tym swoją siłę i niezależność.
„Divorced. Beheaded. LIVE!” – w polskiej adaptacji
Premiera musicalu w Teatrze Syrena w Warszawie miała miejsce we wrześniu 2023 roku. Po siedmiu miesiącach nadal nie przestaje zachwycać. Jest to naprawdę świetna adaptacja światowego hitu. Polskie tłumaczenie oryginalnego tekstu jest bardzo dobrze dopasowane do muzyki i idealnie oddaje sens całego musicalu. Nie brakuje błyskotliwego humoru sytuacyjnego i gry słów, co uświetnia odbiór sztuki. Kolory kostiumów są adekwatnym odzwierciedleniem charakterów poszczególnych postaci, chociaż w porównaniu do oryginalnych strojów, brakuje im nieco bardziej „królewskiego”, renesansowego wydźwięku. Dodatkiem do strojów Anny Boleyn i Katarzyny Howard jest charakterystyczny choker, który symbolizuje sposób śmierci – przez ścięcie. Podczas spektaklu poza sześcioma królowymi, na scenie obecny był zespół składający się tylko z kobiet, które zostały przedstawione jako królewskie damy dworu. Kolorowe światła w połączeniu z błyszczącymi kostiumami aktorek niewątpliwie przykuwały uwagę, w związku z czym skromna scenografia to idealny wybór. Choreografia dobrze uzupełniała całe show, wpisując się w jego lekki i żartobliwy charakter. Widać było, że aktorki bardzo dobrze bawiły się podczas spektaklu, a razem z nimi cała publiczność. Nie brakowało zabawnych interakcji z widownią, które zarażały pozytywną energią. Trzeba przyznać, że było to wyjątkowe 80 minut, które upłynęło niesamowicie szybko i w rozrywkowej atmosferze. Musical „Six” w wykonaniu Teatru Syrena to świetna adaptacja, na bardzo wysokim poziomie, którą powinien zobaczyć każdy fan musicalu (i nie tylko)!
Obsada (20.04.2024r., g. 16:00):
Katarzyna Aragońska – Olga Szomańska
Anna Boleyn – Aleksandra Gotowicka
Jane Seymor – Agnieszka Rose
Anna z Kleve – Małgorzata Chruściel
Katarzyna Howard – Anna Terpiłowska
Katarzyna Parr – Natalia Kujawa
Reżyseria i choreografia – Ewelina Adamska-Porczyk
Kierownictwo muzyczne i przygotowanie wokalne – Tomasz Filipczak
Tłumaczenie – Jacek Mikołajczyk
Kostiumy – Krystian Szymczak
Relacja: Dominika Baj
Zdjęcia i video: Teatr Syrena
Artykuł został napisany w ramach Akademii Dziennikarstwa Obywatelskiego w Kulturze
Spodobał Ci się nasz artykuł? Zobacz nasze recenzje spektakli!
Przeczytaj również: „Dom w sercu” w reżyserii Andrea Porporati – recenzja
Przeczytaj również: Bosnia Express – najgorszy dokument o wojnie na Bałkanach?
Przeczytaj również: “Pałac pełen bajek” – Otwarcie zmodernizowanej wystawy w łódzkim Muzeum Kinematografii
Przeczytaj również: Civil war – recenzja filmu
Przeczytaj również: Louis de Funès – o tym, kogo wszyscy znają, choć nigdy nie poznali…
Przeczytaj również: Jadwiga Smosarska – najjaśniejsza z gwiazd międzywojnia
Przeczytaj również: Fallout, Fallout nigdy się nie zmienia – recenzja serialu Fallout Amazon Prime