Array
(
    [0] => https://proanima.pl/wp-content/uploads/2020/10/Image20201005111757.jpg
    [1] => 640
    [2] => 640
    [3] => 
)
        

Kto wydaje w Polsce płyty niezależnych artystów? Gdzie szukać w Internecie niezależnych wytwórni płytowych? Jakie gatunki muzyczne można znaleźć w katalogach tych oficyn? Na te pytania znajdziecie odpowiedzi w naszym przewodniku po niezależnym świecie polskiej muzyki.

Poniższa lista wytwórni została ułożona w porządku alfabetycznym: 

Astigmatic Records to wytwórnia muzyczna, której celem jest publikowanie muzyki w głównej mierze na winylu. Bez ograniczeń gatunkowych, ale z dużym naciskiem na emocje i jakość, zarówno pod względem muzycznym, jak i edytorskim. Nazwa wytwórni nie jest przypadkowa. Sposób, w jaki patrzą wydawcy na świat przez pryzmat muzyki, powoduje zupełnie inne postrzeganie rzeczywistości. Do tej pory wydali albumy takich artystów jak Bitamina, Błoto, Cykada, EABS, Levitation Orchestra, Naptha, Power of the Horns Ensemble, Sarmacja.

 
Antena Krzyku została założona w 1984 roku i prowadzi ją Arkadiusz Marczyński. Projekt wywodzi się ze sceny punkowej, jednak stopniowo ewoluował ku noise’owi, post-rockowi, muzyce elektronicznej czy jazzowi. W Antenie Krzyku swoje albumy wydają lub wydawali m.in. Ewa Braun, Hey, Psychocukier, Pustki, Something Like Elvis, Starzy Singers, Pochwalone, Siksa oraz Hańba!.

Audio Cave – krakowska wytwórnia fonograficzna działająca nieprzerwanie od 2012 roku. Od samego początku głównym założeniem labelu była dbałość o namacalną jakość produkcji oraz brak ograniczeń stylistycznych w kwestii wydawanej muzyki. Ciężko nie zauważyć niewątpliwej słabości do jazzu, ale mimo to nie sposób nazwać Audio Cave wytwórnią jednego gatunku. W oficynie można znaleźć albumy debiutantów i zasłużonych artystów, nowości i reedycje. W samym 2018 roku nakładem wydawnictwa ukazało się trzynaście płyt kompaktowych i aż jedenaście winylowych.

Audio Cave dokłada wszelkich starań, by każda produkcja winylowa była dopieszczona. Diabeł tkwi w szczegółach i każda osoba kolekcjonująca płyty na pewno doceni, że longplaye zawsze tłoczone są na 180-gramowych krążkach, pakowanych w koperty z obowiązkową folią antystatyczną. Wielbicieli kolorowych płyt zadowoli też fakt, że niemal każdy album wydany na winylu oprócz standardowej czarnej wersji posiada również edycję limitowaną. Pomimo ogromnego przywiązania do nośników fizycznych Audio Cave nie neguje postępującej cyfryzacji i dba o obecność swoich artystów na wszystkich najpopularniejszych serwisach streamingowych.

Alpaka Records to nowe, niezależne wydawnictwo muzyczne z Gdańska, które ma na celu promowanie głównie lokalnej sceny improwizowano-alternatywnej, ale nie tylko. Nie zamykają się na inne nurty czy formy, bo muzyka to ich pasja.

Audile Snow – mikrowytwórnia działająca od 2015 roku, wydająca eksperymentalną elektroniczną muzykę i multimedia na kartach microSD, od 2019 roku również cyfrowe EP-ki. W katalogu wytwórni znajdują się zarówno albumy muzyczne, jak i wideo-albumy, wirtualne galerie, gry, teledyski czy pliki graficzne. Audile Snow jest odpowiedzialne za organizację cyklu imprez o nazwie „Umór” oraz innych wydarzeń o charakterze kulturalnym.

Bôłt Records – warszawska wytwórnia powstała w 2008 roku jako medium eksperymentalnych praktyk muzycznych w Europie Wschodniej. Wydawcy szukają wspólnego mianownika dla niesztampowych dokonań XX-wiecznej awangardy i eksperymentalnej eksplozji naszego stulecia. W katalogu Bôłt Records realizowane są następujące serie wydawnicze:

New Music In Eastern Europe to seria główna, poświęcona przede wszystkim najnowszej twórczości kompozytorskiej z takich krajów jak Polska, Litwa czy Rumunia. Szczególną uwagę poświęca się twórcom tzw. nowej muzyki hybrydowej, którzy – jak Arturas Bumšteinas czy Kasia Głowicka – łączą praktyki artystyczne i społeczne typowe dla współczesnej muzyki klasycznej ze strategiami kultury niezależnej. W katalogu Bôłt Records pojawiają się także niedoceniani przez przemysł fonograficzny klasycy XX wieku, jak choćby rumuńscy kompozytorzy Octavian Nemescu i Corneliu Dan Georgescu.

Polish Oldschool to seria podejmująca wyzwanie redefinicji fenomenu polskiej szkoły kompozytorskiej, która w latach 60. i 70. odcisnęła silne piętno na historii nowej muzyki klasycznej. Nie ignorując osiągnięć najsłynniejszego kierunku sonorystycznego, przypominamy dokonania odpowiadające, a nawet wyprzedzające poszukiwania nowojorskiej szkoły eksperymentalnej, anglosaskiego minimalizmu czy wczesnego sound artu. Nieoficjalnym patronem serii jest Tomasz Sikorski.

Polish Radio Experimental Studio to nasza seria flagowa dokumentująca i ożywiająca fenomen jednego z pierwszych światowych ośrodków radiowych dedykowanych muzyce elektroakustycznej. Obok archiwalnych nagrań Eugeniusza Rudnika, Bohdana Mazurka, Arne Nordheima, Bogusława Schaeffera czy Krzysztofa Knittla publikujemy ich reinterpretacje, dalekie jednak od tautologii remiksu. Wybitni współcześni artyści podejmują się na nasze zamówienie nowych odczytań historycznych partytur graficznych czy przekładu dawnego analogowego idiomu studyjnego na język dzisiejszej muzyki instrumentalnej, wokalnej i improwizowanej.

Populista to wyraz kompulsywnej skłonności do re-interpretowania klasyki. W tym wypadku chodzi jednak o bezwstydne nad-interpretacje, a w panteonie klasyków Bôłt Records spotkać można Giuseppe Tartiniego obok Luka Ferrariego, Johna Coltrane’a w sąsiedztwie Johna i Ruby Lomaxów, Mirona Białoszewskiego u boku Markiza de Sade.

-… — .-..- –  to próba zgłębienia komunikacyjnego wymiaru werbalnych i pozawerbalnych fenomenów dźwiękowych, w szczególności w kontekście medium radiowego, do którego wydawcy mają wyjątkową słabość. W serii dominują artystyczne słuchowiska, zwykle zamówione przez członków Bôłt Records, by wymienić „Fortepian Chopina” Maseckiego/Zrałka/Lenara, „Tyto Alba” Libery/Küchena/Meinza, „Mszę” Joanny Halszki Sokołowskiej czy „Osmędeuszy” Patryka Zakrockiego.

Endless Happiness to niezależne wydawnictwo muzyczne z Warszawy, założone w 2010 roku przez Filipa Marcinkowskiego. Wydawnictwo skupia się głównie na muzyce mało znanej i eksperymentalnej. Albumy ukazują się na nośnikach fizycznych (winyl, cd, kaseta) oraz w formie cyfrowej.

For Tune
Jak czytamy na stronie wytwórni: „Misją Domu Wydawniczego For Tune jest dokumentowanie zjawisk muzycznych o nieprzemijającym charakterze. Motto i motyw działania zarazem to “Opus Aeternatum”, dążenie do tego, aby dzieło (zostało) uwiecznione! Zbyt wiele znakomitej twórczości odchodziło w niebyt, żyjąc tylko we wdzięcznej – ale ulotnej i przemijającej – pamięci. Nie aspirujemy do wyczerpania tej misji, przeciwnie – zdajemy sobie sprawię, że to tylko kilka ziarenek z tej pustyni, ale i tak warto. Tym bardziej, że chcąc nadać ludzki charakter naszym przedsięwzięciom unikamy programowo hurtu i pracy taśmowej. A jesteśmy otwarci na wszystkie kierunki geograficzne i artystycznego wyrazu.

Nasz katalog będzie zawierał tylko dobrą muzykę bez ograniczeń co do rodzaju. Będziemy starali się budować naszą odrębność kierując się dodatkowo następującymi zasadami:

– Wydawać jak najwięcej muzyki „live”, wychodząc z założenia, że w ramach interakcji z odbiorcami dokonuje się najwięcej; Wydawać jak najwięcej realizacji w wersji audio – wideo, wychodząc z założenia, że kultura nabiera coraz więcej cech odbioru naocznego;

– Wydawać jak najwięcej zdarzeń aranżowanych specjalnie na potrzeby rejestracji fonograficznej, słowem, chcemy tworzyć warunki zdarzeń artystycznych, a nie tylko… tłoczyć i dystrybuować (przyniesione przez muzyków – mówiąc staroświecko – „taśmy matki”).

Oprócz tego chcemy, aby pojęcia jak album czy katalog nabrały pierwotnych znaczeń, także były rodzajem sztuki, umiejętnością wyboru, uzasadnienia tegoż, jakoś i przedstawienia dokonania artystycznego. W naszym katalogu znajdują się nie tylko dyski cyfrowe, będziemy edytować także coraz bardziej obecnie popularne płyty analogowe (winyle)”.

Gusstaff Records

-Założyłem wytwórnię pod koniec lat 90., początkowo jako działalność czysto hobbystyczną, ale już po roku stało się jasne, że wydawanie płyt, dystrybucja, promocja i organizacja koncertów to będzie mój zawód. Zaczynałem od dystrybucji kilku niemieckich labeli oraz licencyjnych kaset z City Slang i Kitty-Yo (m.in. Tarwater, To Rococo Rot, Techno Animal, Salaryman czy Gonzales), szybko jednak zaczęli zgłaszać się artyści bezpośrednio do Gusstaff Records, m.in. Piąta Strona Świata, Transylwania, N-Noiz, Kristen, Jacaszek czy Tarwater ze swą specjalną płytą “Not The Wheel”, a potem także Hugo Race czy Rykarda Parasol. Ważnym elementem działalności były też trasy koncertowe i oczywiście dystrybucja płyt wielu zagranicznych labeli (City Slang, Kitty-Yo, Staubgold, Digital Hardcore Recordings, Glitterhouse). Dziś zajmuję się przede wszystkim wydawnictwem (także wycinankowo-winylowym sublabelem Don’t Sit On My Vinyl!, w którym wydaję własnoręcznie wycinane limitowane do 66 szt. płyty winylowe, DIY!) i dystrybucją w Polsce wielu zagranicznych labeli. Co jakiś czas zdarzają się pytania, jak mogę w jednym labelu łączyć tak różnorodne stylistyki jak elektronika, awangarda, free jazz, songwriting, folk, noise czy avant-pop – odpowiadam wtedy, że skoro słucham bardzo różnej muzyki, to dlaczego miałbym się jakkolwiek ograniczać? Life is too short for boring music – wspomina założyciel wytwórni Gusstaff Records, Janusz Mucha.

𝓰𝓵𝓪𝓶𝓸𝓾𝓻.𝓁𝒶𝒷𝑒𝓁, z kolei ma cztery główne założenia:

a) Jest otwarty na wszystko co dobre. Wydaje pokręcone, klawesynowo-militarne nutki, słuchowiska po włosku, gęste, free-jazzowe, przeżycia, gabbery, semi-muzaki, czyli wszystko co dla niego smaczne i emocjonalnie introspektywne.

b) Aspekt wizualny liczy się dla niego tak samo jak muzyczny. Okładki i ich autorzy to ważne sprawy.

c) Komunikuje się ze słuchaczami tak samo, jakby chciał, żeby z nim się komunikowano. Nie chce być abstrakcyjnym, wydawniczym bytem, a również osobistą przestrzenią dla jego założycieli.

d) Wydaje na nośniku, jaki tylu mu się zamarzy (kasetki, cd, książeczki, tatuaże, napoje itp.).

Celem wytwórni 1000HZ jest prezentowanie muzyki spoza zachodnich standardowych stylów muzycznych – w tym (chociaż nie tylko) eksperymentalnej oraz lokalnej muzyki z Afryki środkowej i wschodniej.

Pierwsze wydawnictwa zespołów Tonga Boys i Kukaya mimo że wyprodukowane w skromnych nakładach, zwróciły uwagę krytyków takich jak Chris Bohn (Wire), Bartek Chaciński (Polityka), Banning Eyre (AfropopWorldwide) czy Bruce Miller (Roots World).

Zachęcony tym label zaczął się rozwijać. W efekcie tego kolejne wydawnictwa, mimo że nie miały komercyjnego charakteru (BlackFaceFamily, Owls Are Not, Dubiny, Katawa Singers, WILD/LIFE, Doctor Kanuska Group), pojawiły się w wielu czasopismach, rozgłośniach radiowych, alternatywnych podcastach na niemal wszystkich kontynentach a także w corocznych podsumowaniach najlepszych płyt. W 2020 roku label rozpoczął aż trzy serie wydawnicze – Modernizations, Sacral Grooves i Digital Indigenous.

Ważnym aspektem działania wytwórni jest postawa społeczna i ekonomiczna, która przeciwstawia się egzotyzacji i eksploatacji nieeuropejskich twórców. W związku z tym artyści współpracujący z labelem otrzymują znakomitą większość (70-85%) wpływów ze sprzedaży muzyki, a także są wolni od artystycznych nacisków. Działalność labelu jest również politycznym głosem kwestionującym podziały społeczne i kulturowe w dobie rozprzestrzeniającej się ksenofobii i nacjonalizmu.

Wytwórnia 1000HZ powstała jako cześć stowarzyszenia o tej samej nazwie, którego celem jest łączenie muzyki z antropologią kulturową. W związku z tym osoby zaangażowane w wytwórnię pracują aktywnie jako badacze naukowi. Publikują między innymi artykuły i audycje poświęcone antropologii dźwięku (np. w duńskim magazynie Seismograf).

Istone Nagr.

Powołane do życia w 2018 roku Istotne Nagr. to wydawnicze przedłużenie podcastu „Istota Ssąca”, zajmującego się promocją nietypowej muzyki elektronicznej, znalezionej w rzadziej uczęszczanych zakamarkach Internetu. Budowa własnego katalogu rozpoczęła się od decyzji o wydaniu własnym sumptem fizycznej wersji CD drugiej części składanki “Kooky Nuts Pop”. To właśnie ta seria stanowi obecnie znak rozpoznawczy wytwórni i definiuje w znacznym stopniu jej profil muzyczny, z grubsza polegający na łączeniu wielu różnych estetyk, często ze sobą kontrastujących, ale w sposób dający w rezultacie całkiem łatwo przyswajalny dla słuchacza produkt końcowy o raczej zabawowym charakterze. Projekt obejmuje już cztery części (pierwsza wydana jeszcze we francuskim labelu Darling Dada) i listę prawie 100 artystów z całego świata, od obiecujących debiutantów po prawdziwych weteranów sceny elektronicznej. Istotne Nagr. zdecydowanie lubią wydawać muzykę na nośnikach fizycznych, w tej chwili głównie na kasetach, i zawsze przywiązują wagę do cieszącej oczy, kolorowej oprawy graficznej.

Latarnia Records

Współwłaścicielami Latarni są producent 1988 oraz Wojciech Krasowski (ex Few Quiet People). Nigdy nie ukrywali, że stworzyli Latarnię głównie dla siebie, wydając własną muzykę oraz twórczość artystów z którymi łączy ich przyjaźń. Ich dorobek jest niewielki, ale ich dewizą jest wydawać mniej, a rozsądnie – rzeczy więcej niż wartościowe, takie, które działają wielopłaszczyznowo i razem będą tworzyć wyjątkowy katalog.

Muzyka z Mózgu

Oficyna wydawnicza Muzyka z Mózgu to mały, niezależny label koncentrujący się na produkcji płyt kompaktowych, DVD i winyli artystów związanych z bydgoskim klubem Mózg. Oficyna prowadzona jest przez Mózg Foundation, zarządzaną przez Sławka Janickiego – kontrabasistę i szefa klubu Mózg. Część produkcji powstaje w studiu nagraniowym mieszczącym się na poziomie zerowym klubu, a część realizowana jest podczas koncertów. Muzyka z Mózgu jest kontynuacją wcześniejszej prowadzonej wytwórni Mózg Production.

Minicromusic Rec. to wydawnictwo muzyczne założone i prowadzone przez Michała Wolskiego. Działa od 2010 roku, zaś jego katalog liczy obecnie blisko 20 wydań. Wśród nazwisk artystów związanych z oficyną pojawiają się, poza twórczością założyciela, m.in. Błażej Malinowski, Fischerle, Mech, Michał Jabłoński, Jacek Sienkiewicz, Yac czy Amandra. Rys stylistyczny Minicromusic to techno niestroniące od eksperymentów – od deep techno, przez dub techno, po techno w najczystszej postaci – a także formy bardziej abstrakcyjne i nieoczywiste, jak dokonania duetu Mech. Najbliższe wydania przyniosą nie tylko formy techno, ale i nagrania utrzymane w stylistyce ambientowej.

Nagrania Somnabuliczne

Jesteśmy wytwórnią muzyczną działającą od początku 2020 roku. Zajmujemy się przede wszystkim wydawaniem w formacie cyfrowym oraz promowaniem muzyki elektronicznej. Naszą uwagę przykuwają głównie utwory o ciekawych teksturach dźwiękowych i szerokich pejzażach ambientalnych. Kochamy eksperymenty, analogowe syntezatory, taśmy i winyle. W muzyce szukamy utrwalonej codzienności i zwyczajnych momentów, jak i odległych podróży oraz niezwykłych historii. Czasami potańczymy, jednak dużo bardziej lubimy czytać z dźwięków. Dlatego obok samej muzyki, istotną dla nas rzeczą jest narracja zbudowana wokół naszych wydawnictw, czy doświadczenia artystów podczas procesu nagrywania. Koncepcje, emocje, przemyślenia. Ta ciekawość i chęć głębszego poznawania ludzi tworzących na polskiej scenie niezależnej zrodziła również pomysł zapoczątkowania serii wywiadów – Spotkań Somnambulicznych. Pierwszy z nich jest już dostępny na naszej stroniewyjaśniają założyciele.

Nasze Nagrania to niskonakładowe wydawnictwo płytowe z siedzibą w Ługach. Limitowane albumy z muzyką: free improv, experimental, musica privata, ambient, minimalizm.

Udostępnij:


2024 © Fundacja ProAnima. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Skip to content