Zajrzeliśmy za kulisy… Sali Koncertowej dawnej siedziby Filharmonii Białostockiej przy ul. Podleśnej, gdzie przebiegał proces rejestrowania płyty z okazji 230. rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 maja. Na albumie znajdą się mniej znane “Pieśni nabożne” autorstwa Franciszka Karpińskiego (1741-1825) wykonane przez chór męski pod batutą Bartosza Izbickiego (muzyk, etnomuzykolog grający na instrumentach dawnych) oraz Mariusza Perkowskiego (animator kultury, dyrygent, założyciel zespołów muzycznych, śpiewak, producent spektakli, wydarzeń i nagrań muzycznych).
„Pieśni nabożne” autorstwa Franciszka Karpińskiego były po raz pierwszy wykonywane w Białymstoku w XVIII wieku podczas jego pobytów letnich w gościnie u Izabeli Branickiej z Poniatowskich. Jak potwierdzają świadectwa historyczne były to dziś najbardziej rozpowszechnione pieśni m.in. „Kiedy ranne wstają zorze” oraz „Wszystkie nasze dzienne sprawy”.
Pieśni zostały wydane w pobliskim Supraślu w 1792 roku z okazji pierwszej rocznicy Konstytucji 3 maja w oficynie ojców Bazylianów, a egzemplarz śpiewnika został przez autora podarowany jako imieninowy prezent dla ostatniego Króla Polski, Stanisława Augusta Poniatowskiego. W listownym podziękowaniu król orzekł, iż pieśni te “stawszy się z czasem powszechnym głosem, będą uczyć naród obowiązków względem Boga i ludzi, czystych obyczajów i miłości ojczyzny”. Słowa króla okazały się prorocze i przez dziesiątki lat „Pieśni nabożne” na stałe zrosły się z polską religijnością oraz były nader ważnym nauczycielem patriotyzmu w niełatwych latach niewoli narodu polskiego.
fot. Łukasz Komła
Przeczytaj: 195. rocznica śmierci Franciszka Karpińskiego (1741-1825)
Przeczytaj: Ignacy Jan Paderewski – natchniony artysta, zaangażowany polityk
Przeczytaj: Walther von der Vogelweide – znany bardziej, niż myślisz