Array
(
    [0] => https://proanima.pl/wp-content/uploads/2024/07/okladka.jpg
    [1] => 334
    [2] => 500
    [3] => 
)
        

23 czerwca rozpoczęła się już trzydziesta trzecia edycja Festiwalu Kultury Żydowskiej organizowana przez Stowarzyszenie FKŻ we współpracy z Centrum Społeczności Żydowskiej w Krakowie (ang. Jewish Community Centre of Krakow, JCC). Jak co roku, wydarzenia miały miejsce na krakowskim Kazimierzu – m.in. w siedzibie JCC, Żydowskim Muzeum Galicja, czy Wysokiej Synagodze.

Hasłem 33. edycji festiwalu było: Shema Jisrael / Ahava. Słuchaj, Izraelu to najważniejsza żydowska modlitwa, ale też deklaracja przynależności do Narodu Żydowskiego. Kaligrafowana na zwojach papieru często umieszczana jest w mezuzach na drzwiach domów żydowskich. Natomiast słowo ahava oznacza miłość, która jest integralnym elementem wyznania wiary. To właśnie „w szacunku i miłości do kultury judeochrześcijańskiej rozwijała się i nadal rozwija kultura europejska i światowa” – jak można przeczytać na stronie FKŻ.
Celem organizatorów wydarzenia było dzielenie się kulturą, upowszechnianie jej, a także umożliwienie innym doświadczenia jej bogactwa, różnorodności, inkluzywności oraz uniwersalności. Nie mogli się oni również nie odnieść do toczącego się aktualnie konfliktu:
„Mamy świadomość, w jak trudnych czasach odbędzie się tegoroczna edycja Festiwalu Kultury Żydowskiej. Nie jesteśmy wydarzeniem politycznym, ale kulturalnym. Udział w FKŻ to nie jest opowiedzenie się za żadną ze stron konfliktu – jest to próba budowania społeczności, która ponad politykę stawia i ceni wartości humanistyczne”.

Wydaje się, że organizatorzy festiwalu potraktowali hasło przewodnie bardzo dosłownie, ponieważ wiele z eventów było ściśle związanych z muzyką. Zainteresowani mieli okazję uczestniczyć w aż 16 koncertach, a także warsztatach i spotkaniach poświęconych tej tematyce. Jednym z wydarzeń towarzyszących były czwartkowe warsztaty Deep Listening prowadzone przez Darę Bramson – facylitatorkę Deep Listening®. W trakcie spotkania przybliżyła ona uczestnikom metodę Pauline Oliveros polegającą na „badaniu różnicy pomiędzy mimowolną naturą słyszenia a świadomą naturą słuchania”.

Większość wydarzeń odbywających się w ramach Festiwalu Kultury Żydowskiej była bezpłatna i z oferty mogły korzystać osoby w różnym wieku, a także różnych narodowości (część warsztatów, konferencji prowadzonych była w języku angielskim). Chętni mogli wybrać się na spacer po Kazimierzu, wysłuchać wykładów dotyczących rozmaitych zagadnień związanych z kulturą żydowską, wziąć udział w warsztatach (m.in. kulinarnych, artystycznych), a także rozkoszować się muzyką podczas koncertów.

Na osoby, które chciały skorzystać z oferty FKŻ, ale nie miały możliwości pojawić się na wydarzeniach, na stronie internetowej festiwalu czekały nagrania ze spotkań, wykładów a nawet koncertów.
33. Festiwal Kultury Żydowskiej trwał do niedzieli (30 czerwca) i zakończył się koncertem MLDVA & Çınar Timur na ul. Józefa 36.

Uważam, że warto było skorzystać z tych ostatnich dni festiwalu – następna edycja dopiero za rok.

Relacja: Rozalia Brzegowska

Zdjęcie: Michał Ramus, zdjęcie pochodzi ze strony organizatora

Spodobał Ci się nasz artykuł?

Przeczytaj również: Rebecca F. Kuang „Yellowface” – recenzja. Trupy rynku wydawniczego
Przeczytaj również: Louis de Funès – o tym, kogo wszyscy znają, choć nigdy nie poznali…
Przeczytaj również: Rzeki Londynu – recenzja
Przeczytaj również: Ciężar skóry – recenzja książki
Przeczytaj również: Konsul – recenzja książki. Stanisław Dąbrowa-Laskowski wspomnienia ze służby
Przeczytaj również: Jadwiga Smosarska – najjaśniejsza z gwiazd międzywojnia
Przeczytaj również: Fallout, Fallout nigdy się nie zmienia – recenzja serialu Fallout Amazon Prime

Udostępnij:


2024 © Fundacja ProAnima. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Skip to content