Wielkimi krokami zbliża się premiera wspólnego wydawnictwa zrealizowanego przez Warszawskie Combo Taneczne i Kapelę Zdzisława Kwapińskiego. Album „Skarałeś mnie Boże” ukaże się 21 maja nakładem wytwórni Toinen Music!
Utwór „Mokotowski Oberek” to jeden z dwóch tekstów na płycie „Skarałeś mnie Boże”, które po raz pierwszy w historii są autorstwa Jana Emila Młynarskiego, debiutującego w tej roli. Za reżyserię zaskakującego i kolorowego teledysku odpowiada Kobas Laksa.
Tak o piosence „Mokotowski Oberek” mówi Jan Emil Młynarski:
– „Mokotowski Oberek” to kwintesencja idei wokół której powstała płyta pt. „Skarałeś mnie Boże”. Melodia została znaleziona na szelakowej płycie marki Victor z lat 20-tych, wydanej w USA jako nagranie polonijne. Warszawskie Combo Taneczne z Kapelą Zdzisława Kwapińskiego łączy korzenie muzyki wiejskiej z południowego Mazowsza z nutą miejską. Do dawnej melodii oberkowej powstał współczesny tekst poświęcony stołecznej dzielnicy Mokotów, z której pochodzą liderzy Combo. Piosenka jest próbą nawiązania do początków warszawskiego folkloru muzycznego, w którym dawne taneczne melodie, wraz z migracją ludzi do Stolicy, stały się tłem do miejskiej narracji i dały podwaliny dla muzycznej tradycji Warszawy.
1 sierpnia 2020 r. Warszawskie Combo Taneczne obchodziło 10 urodziny. Z tej okazji, w połowie zeszłego roku, zespół zarejestrował materiał na swój czwarty longplay zatytułowany „Skarałeś mnie Boże”. Pierwszy raz w karierze Combo doszło do kooperacji z zaprzyjaźnioną Kapelą Zdzisława Kwapińskiego pochodzącą ze Zwolenia i Radomia.
Kilka lat temu Młynarski i Kwapiński spotkali się przy jednym z odcinków cyklu dokumentalnego „Szlakiem Kolberga” i od tamtej pory trwa ich artystyczna i prywatna przyjaźń. Zdzisław Kwapiński od lat jest jednym z najprężniejszych animatorów muzycznej kultury swojego regionu. Jest skrzypkiem, saksofonistą, śpiewakiem i tancerzem, a także znawcą folkloru ziemi radomskiej.
Płyta „Skarałeś mnie Boże” to muzyczne spotkanie tradycji miasta i wsi. Dwa zespoły podzieliły się wiedzą i repertuarem i znalazły elementy wspólne dla tradycyjnej muzyki wiejskiej z radomskiego i folkloru warszawskiego. Zatem mamy tu do czynienia z tangami, mazurami, polkami i oberkami. Ze spotkania dwóch światów powstała 12-osobowa orkiestra uzyskując unikatowe, wymykające się metryce i geografii brzmienie oraz refleksję, iż dużo więcej nas łączy niż dzieli.
Warszawskie Combo Taneczne:
Jan Emil Młynarski – śpiew, bandżola
Anna Bojara – piła
Piotr Zabrodzki – bandżola
Wojciech Traczyk – kontrabas
Tomasz Duda – saksofon
Sebastian Jastrzębski – gitara
Maurycy Idzikowski – trąbka
Kapela Zdzisława Kwapińskiego:
Zdzisław Kwapiński – saksofon
Michał Kwapiński – baraban
Piotr Bińkowski – akordeon
Z gościnnym udziałem:
Mateusza Niwińskiego – skrzypce
Przeczytaj: Muzyka starszej generacji: Marianne Faithfull, Warren Ellis, Matt Sweeney,Bonie “Prince” Billy, Tom Jones
Przeczytaj: Przegląd polskich niezależnych wytwórni płytowych – cz. 5
Przeczytaj: Recenzja płyty Sanah – Irenka