Świeże oko: Oscary dla bidoków, czyli koniec amerykańskiego snu w literaturze i na ekranie.
W tym roku o nagrodę Amerykańskiej Akademii Filmowej walczą m.in. twórcy filmów zainspirowanych książkami „Nomadland” i „Elegia dla bidoków”. O książkach i ekranizacjach oraz o tym, jak wygląda rewers życia w supermocarstwie dyskutują:
KAJA KLIMEK, filmoznawczyni,
RADOSŁAW KORZYCKI, amerykanista.
Rozmawia KATARZYNA BOROWIECKA.
22 kwietnia, CZWARTEK, godz. 20.00
Oglądaj LIVE na Facebooku
Potem także na You Tube Big Book Cafe
W nocy z niedzieli na poniedziałek 26 kwietnia poznamy laureatów tegorocznych nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej. W wyścigu po Oscary mocno zaznaczyły swoją obecność w tym roku dwa filmy reprezentujące kino społeczne: „Nomadland” Chloe Zhao (nominowany za najlepszy film, reżyserię, scenariusz adaptowany, zdjęcia, montaż i główną rolę kobiecą Frances McDormand) oraz „Elegia dla bidoków” Rona Howarda (ostatecznie zdobyła tylko dwie nominacje: za charakteryzację i rolę drugoplanową Glenn Close). Obydwa filmy wiele różni, ale dwie rzeczy mają wspólne: są ekranizacjami głośnych książek literatury faktu i opowiadają o dzisiejszej Ameryce skrajnie odległej od amerykańskiego snu: biednej i zdegradowanej.
„ELEGIA DLA BIDOKÓW”
To autobiograficzna opowieść J.D. Vance’a o dorastaniu w ubogim miasteczku w „pasie rdzy”, a zarazem analiza kultury pogrążonej w kryzysie – kultury białych Amerykanów z klasy robotniczej. O zmierzchu tej grupy społecznej, od czterdziestu lat ulegającej powolnej degradacji, powiedziano już niejedno. Nigdy dotąd jednak nie opisano jej z takim żarem, a zwłaszcza – od środka. To książka, która pokazała Amerykanom z dużych miast, jak mało wiedzą o swoich rodakach, jak mylne mają o nich wyobrażenie. Ciepła, wyrozumiała narracja Vance’a stała się ważnym głosem w dyskusji o rozwarstwieniu społecznym. Zdaniem recenzentów i czytelników „Elegia dla bidoków” odpowiada na pytanie: dlaczego Donald Trump wygrał wybory? Książka stała się bestsellerem, sprzedano prawie 2 miliony egzemplarzy. Ekranizację wyprodukował Netflix.
W Polsce tytuł ukazał się nakładem Wydawnictwa Marginesy.
„NOMADLAND”
Wybitny reportaż literacki Jessiki Bruder o Amerykanach, którzy po kryzysie gospodarczym w 2008 roku lub z powodu różnych życiowych wypadków zamiast przejść na zasłużoną emeryturę, żegnają się z wygodnym życiem przedstawicieli klasy średniej, które wiedli dotąd. Sprzedają domy, bo nie mogą ich już utrzymać, przesiadają się do kamperów, przyczep, vanów czy pikapów i ruszają w drogę. Jeżdżą od stanu do stanu w poszukiwaniu dorywczej pracy – na kempingach, przy zbiorach owoców i warzyw, w centrach logistycznych Amazona. Niektórzy uważają ich za bezdomnych, ale koczownicy nowej ery nie lubią tej łatki. Mówią o sobie: bezmiejscowi. Doniosłość reportażu Bruder najlepiej oddał „The New Yorker” pisząc: „To książka ukazująca przepaść między tym, jaka Ameryka chce być, a tym, jaka jest naprawdę”. W filmie w reżyserii Chloe Zhao osobiście pojawia się na ekranie część bohaterów książki.
W Polsce tytuł ukazał się nakładem Wydawnictwa Czarne.
O CYKLU „ŚWIEŻE OKO”
Cykl spotkań, w którym bierzemy pod lupę gorące zjawiska i nazwiska, głośne premiery i ważne trendy. Naszymi gośćmi są specjaliści rozmaitych dziedzin, którzy dzięki swojej wiedzy i szczególnemu podejściu do obranego tematu zdolni są rzucić nań nowe światło i zburzyć narosłe wokół niego mity lub stereotypy. Udział publiczności w dyskusji – zawsze mile widziany. W czasie transmisji on-line pytania do naszych gości można wpisywać w komentarzach.
Informacje pochodzą ze strony: https://www.facebook.com/events/507128774028147/