podlaskie

Musical „Doktor Żywago” w Operze i Filharmonii Podlaskiej

Zawiłe losy tytułowego bohatera, Jurija Żywagi i jego kochanki Lary Guichard, rozgrywają się na tle historycznych przemian XX-wiecznej Rosji. Musical, którego polską premierę przygotowała Opera i Filharmonia Podlaska jest adaptacją zakazanej przez wiele lat w sowieckiej Rosji powieści Borysa Pasternaka. Maszynopis książki potajemnie wywieziony ze Związku Radzieckiego po raz pierwszy wydano we Włoszech. Zachód natychmiast docenił piękno i moc dzieła, przyznając Pasternakowi literacką Nagrodę Nobla, której przestraszony komunistyczną nagonką autor nigdy nie odebrał. „Doktor Żywago” nie jest wyłącznie historią burzliwego romansu, nagłych porywów serca, ale opowieścią o uczuciach, towarzyszących trudnym wyborom. W istocie spektakl to wielkie wyznanie miłości – aktualne bez względu na czasy i miejsce. A w kompozycjach Lucy Simon wybrzmiewają potężne emocje i drżenie serca – wszystko to, co najpiękniejsze w powieści wielkiego noblisty.

Akcja musicalu toczy się w latach tuż przed I wojną światową, poprzez rewolucję lutową i październikową, wojnę domową, a kończy w czasach Związku Radzieckiego, przedstawia historię życia i miłości lekarza i poety, Jurija Żywagi. Wiele powiązanych wątków i wydarzeń przewija się przez materię musicalu, ale główny akcent dramatyczny spoczywa na jej pięciorgu bohaterach – trzech mężczyznach zakochanych w tej samej kobiecie i dwóch kobietach zakochanych w tym samym mężczyźnie. Losy ich wszystkich są targane przez wichry wojny i rewolucji. Każdy z bohaterów doświadcza osobiście skutków upadku ładu społecznego i moralnego świata, w którym przyszło mu żyć.

Inscenizacja nawiązuje do czasów, w których oryginalnie osadzona jest akcja powieści. Monumentalna scenografia obrazuje dni upadku caratu i narodziny sowieckiego imperium, a atmosferę wojennej zawieruchy realistycznie kreślą zbiorowe sceny batalistyczne z oryginalną choreografią. Bogatej oprawie scenicznej musicalu towarzyszy rozbudowana warstwa muzyczna, w której słychać echa klasycznej muzyki XX-wiecznych kompozytorów rosyjskich. Bezpośrednią inspiracją dla libretta sztuki stał się poetycki załącznik powieści „Doktor Żywago” zawierający dwadzieścia pięć wierszy Borysa Pasternaka. Spektakl w swej koncepcji nawiązuje także do nagrodzonej pięcioma Oscarami hollywoodzkiej adaptacji Davida Leana.

AUTORZY:
Muzyka: Lucy Simon
Libretto: Michael Weller
Teksty piosenek: Michael Korie, Amy Powers

TWÓRCY:
Reżyseria: Jakub Szydłowski
Kierownictwo muzyczne: Grzegorz Berniak
Scenografia: Mariusz Napierała
Przekład libretta: Daniel Wyszogrodzki
Kostiumy: Anna Chadaj
Choreografia: Jarosław Staniek
Kierownik Chóru: Violetta Bielecka
Dyrygent Chóru Dziecięcego: Ewa Barbara Rafałko
Reżyseria świateł: Maciej Igielski
Reżyseria multimediów: Sylwester Łukaszuk
Producent: Damian Tanajewski oraz Opera i Filharmonia Podlaska
Producent wykonawczy: Anna Jakubowska-Podsiad
Autor plakatu: Mariusz Napierała

OBSADA:
Jurij Żywago
Łukasz Zagrobelny / Rafał Drozd
Lara Guichard
Paulina Janczak / Agnieszka Przekupień / Anna Gigiel
Wiktor Komarowski
Tomasz Steciuk / Damian Aleksander / Dariusz Kordek
Pasza Antipow/Strielnikow
Tomasz Bacajewski / Marcin Wortmann / Bartłomiej Łochnicki
Tonia Gromieko
Monika Ziółkowska / Monika Bestecka / Dorota Białkowska
Aleksander Gromieko
Tomasz Madej / Grzegorz Pierczyński
Anna Gromieko
Anita Steciuk / Anna Sztejner
Liberiusz
Barłomiej Łochnicki / Maciej Nerkowski
Gints
Maciej Nerkowski / Rafał Supiński
Orkiestra, Chór i Chór Dziecięcy Opery i Filharmonii Podlaskiej

Informacje pochodzą ze strony: https://www.facebook.com/events/792496568185571/

Udostępnij:


2025 © Fundacja ProAnima. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Skip to content