Koncert Opus 200 – królewski klawesyn w pałacu króla, czyli inauguracja klawesynu Bruce’a Kennedy’ego

Zapraszamy na prezentację wyjątkowego klawesynu Opus 200 z warsztatu Bruce’a Kennedy’ego połączoną z koncertem wybitnej polskiej klawesynistki Ewy Mrowcy.

Oryginał instrumentu zbudowano w XVII w. w najsłynniejszym warsztacie w historii dziejów klawesynu – w pracowni Joannesa Ruckersa (1578–1642) w Antwerpii, a w XVIII w. przebudowano go w nie mniej znaczącym paryskim warsztacie Nicolasa Blancheta. W tym dniu będziemy gościć także asystentkę budowniczego klawesynu, która weźmie udział w prezentacji instrumentu. W programie koncertu znajdą się utwory mistrzów klawesynu XVII wieku: L. Couperina, J. Ch. de Chambonnièresa, L. Marchanda oraz J. S. Bacha.


Kiedy: 12 czerwca 2021 r., godz. 17.00
Gdzie: Sala Biała Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Bilety: 20 zł normalny, 10 zł ulgowy
Do kupienia:

w kasie lub w biletomatach,
przez internet: http://www.bilety.wilanow-palac.pl


Ewa Mrowca – ur. w Krakowie, naukę gry na klawesynie rozpoczęła w wieku 12 lat. Z wyróżnieniem ukończyła studia w Krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Elżbiety Stefańskiej. Jest absolwentką Guildhall School of Music & Drama w Londynie w klasie prof. Nicholasa Parlego oraz Schola Cantorum Basiliensis w Bazylei w klasie prof. Jörga-Andreasa Böttichera. Została wyróżniona w 2003 r. w VI Konkursie Klawesynowym im. J. Broadwooda w Londynie, organizowanym na historycznych instrumentach. W 1999 r. uzyskała Diploma di Merito Accademii Musicale Chigiana w Sienie. Jest laureatką nagrody Łódzkie Eureka 2012. Stypendystka Ministerstwa Kultury, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Rządu Szwajcarii, Accademii Musicale Chigiana oraz Guildhall School of Music & Drama. Umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich prowadzonych przez Kennetha Gilberta (Accademia Musicale Chigiana), Zuzanę Ruzickovą, Kris Verhelst, Christopha Rousseta, Elisabeth Joyé, Pierra Hantaia oraz Jespera Christensena. Ze szczególną pasją poświęca się wykonawstwu muzyki na instrumentach oryginalnych, a także historycznej realizacji basso continuo. Jej działalność koncertowa obejmuje recitale solowe oraz występy z zespołami muzyki dawnej. Koncertuje w Polsce, Francji, Niemczech, Hiszpanii, Chinach, Japonii oraz USA. Występowała, realizując b.c. pod kierunkiem Jordi Savalla, Simona Standage’a, Katherine McGilivray, Lilianny Stawarz, Olivii Centurioni, Jörga Andreasa Böttichera, Petera van Heyghena, jako solistka pod kierunkiem Joshuy Rifkina. Wraz z Jakubem Kościukiewiczem jest współtwórcą łódzkiej orkiestry barokowej Altberg Ensemble, współpracuje z zespołami muzyki dawnej: Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, Capella dell’Ospedale della Pietà Venezia, Il Giardino d’Amore, a także z zespołem Nova Casa, z którym to we wrześniu 2009 r. wraz z Olgą Pasiecznik przygotowała premierę spektaklu Tre Donne Tre Destini opartego na kantatach G.F. Händla dla Warszawskiej Opery Kameralnej. Jej recital z grudnia 2015 r. z Germanisches National Museum w Norymberdze był retransmitowany na antenie Bayerische Rundfunk. Obecnie pracuje na stanowisku profesora nadzwyczajnego w Akademii Muzycznej w Łodzi oraz w Akademii Muzycznej w Krakowie. Jej pierwszy solowy album z Pieces de clavessin Jeana Nicolasa Geoffroy (Dux 0137) zyskał znakomite recenzje w Polsce, Luxemburgu, Francji i Niemczech, a także został nominowany do prestiżowej nagrody International Classical Music Awards 2013. W marcu 2014 r. otrzymał wyróżnienie 5 du Diapason. Ewa Mrowca gra na klawesynie Detmara Hungerberga z Hückeswagen (2006) oraz na klawesynie Bruce’a Kennedy’ego z Castelmuzio (2020).

Klawesyn Bruce’a Kennedy’ego – Opus 200, Castelmuzio 2020

Klawesyn - Bruce Kennedy

Klawesyn został zbudowany na zamówienie krakowskiej klawesynistki Ewy Mrowcy w jednym z najbardziej prestiżowych warsztatów na świecie – warsztacie Bruce’a Kennedy’ego. Jest to kopia instrumentu znajdującego się obecnie w Muzeum Unterlinden w Colmar, stąd też pochodzi jego obecna nazwa – Colmar-Ruckers. Oryginał zbudowano w XVII w. w najsłynniejszym warsztacie w historii dziejów klawesynu – w pracowni Joannesa Ruckersa (1578–1642) w Antwerpii, a w XVIII w. przebudowano w nie mniej znaczącym paryskim warsztacie Nicolasa Blancheta. Zasięg instrumentu jest następujący: GG-f3 . Klawesyn został wyposażony w rejestry: 8′, 8′, 4′ oraz rejestr lutniowy. Płytę rezonansową instrumentu wykonano z bardzo cennego drewna, tzw. szwajcarskiego świerku. Wewnętrzne ścianki klawesynu, przy klawiaturze, a także wzdłuż płyty rezonansowej wyklejono charakterystyczną tapetą stosowaną przez flamandzkich budowniczych. Różnorodne wzory owych tapet umieszczone zostały wielkiej księdze wzorów Balthasara Sylviusa wydanej w 1554 r. w Antwerpii.

Informacje pochodzą ze strony:
https://www.wilanow-palac.pl/koncert_opus_200_krolewski_klawesyn_w_palacu_krola.html

Udostępnij:


2025 © Fundacja ProAnima. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Skip to content