Array
(
    [0] => https://proanima.pl/wp-content/uploads/2020/07/polska-wf2020_INSTAGRAM-1.jpg
    [1] => 640
    [2] => 640
    [3] => 
)
        

Dziś startuje w białostockim Kinie Forum pokaz filmów w ramach Wiosny Filmów. Seanse będą wyświetlane do 6 sierpnia.

Na pokazy filmowe zaprasza kierownik działu filmowego Białostockiego Ośrodka Kultury – Maciej Rant: Od piątku wiosna wróci do Kina FORUM! W programie siedem przedpremierowych pokazów filmów nagradzanych na festiwalach, m.in. w reżyserii Roya Anderssona, Dominika Molla, Gábora Reisza i Ferzana Özpetka. Pamiętajcie, że prawdziwa magia kina kryje się w ciemnej sali kinowej! Zapraszam!

WIOSNA FILMÓW W POLSCE 2020

31 lipca – 6 sierpnia 2020
Kino Forum, ul. Legionowa 5
bilet: 14 zł  – w kasie kina i na stronie bilety.bok.bialystok.pl
karnet na 7 filmów: 84 zł – dostępny wyłącznie w kasie Kina Forum!

Harmonogram projekcji:

31 lipca
18:00 Wiosna Filmów w Polsce: NAJGORSZE WIERSZE ŚWIATA
(Węgry, 97′, bilet 14 zł)
20:15 Wiosna Filmów w Polsce: MARTIN EDEN
(Włochy/Francja, 129′, bilet 14 zł)

1 sierpnia
15:30
Wiosna Filmów w Polsce: TYLKO ZWIERZĘTA NIE BŁĄDZĄ
(Francja/Niemcy, 116′, bilet 14 zł)
18:00 Wiosna Filmów w Polsce: SEKRET BOGINI FORTUNY
(Włochy, 114′, bilet 14 zł)
20:30 Wiosna Filmów w Polsce: ZŁO NIE ISTNIEJE
(Iran/Niemcy/Czechy, 150′, bilet 14 zł)

2 sierpnia
16:15
 Wiosna Filmów w Polsce: NAJGORSZE WIERSZE ŚWIATA
(Węgry, 97′, bilet 14 zł)
18:30 Wiosna Filmów w Polsce: O NIESKOŃCZONOŚCI
(Szwecja/Niemcy/Norwegia, 76′, bilet 14 zł)
20:30 Wiosna Filmów w Polsce: NADZIEJA
(Norwegia, 126′, bilet 14 zł)

4 sierpnia
17:45 Wiosna Filmów w Polsce: MARTIN EDEN
(Włochy/Francja, 129′, bilet 14 zł
20:30 Wiosna Filmów w Polsce: SEKRET BOGINI FORTUNY
(Włochy, 114′, bilet 14 zł)

5 sierpnia
17:30 Wiosna Filmów w Polsce: ZŁO NIE ISTNIEJE
(Iran/Niemcy/Czechy, 150′, bilet 14 zł)
20:30 Wiosna Filmów w Polsce: O NIESKOŃCZONOŚCI
(Szwecja/Niemcy/Norwegia, 76′, bilet 14 zł)

6 sierpnia
17:45 Wiosna Filmów w Polsce: NADZIEJA
(Norwegia, 126′, bilet 14 zł)
20:30 Wiosna Filmów w Polsce: TYLKO ZWIERZĘTA

O NIESKOŃCZONOŚCI / Om det oändliga – pokaz przedpremierowy
Szwecja/Niemcy/Norwegia 2019, 76′
reż. Roy Andersson
obsada: Martin Serner, Jessica Louthander, Tatiana Delaunay, Anders Hellström, Jan Eje Ferling
(komediodramat)

Najnowszy film Roya Anderssona, jednego z najoryginalniejszych europejskich twórców, który zdobył Srebrnego Lwa za reżyserię na ostatnim MFF w Wenecji oraz nagrodę za reżyserię na tegorocznym MFF w Dublinie.

Wzruszająca refleksja nad ludzkim życiem, z całym jego pięknem, okrucieństwem, blaskiem i banałem. Bunkier Hitlera, gabinet psychiatry, zniszczona wojną Kolonia, miejska ulica czy niepozorna ławka na wzgórzu. Przez serię starannie zakomponowanych krótkich epizodów, z których zbudowany jest film, przeprowadza nas łagodny głos Narratorki, inspirowanej postacią Szeherezady z „Księgi tysiąca i jednej nocy”. Tym sposobem poznajemy przechodzącego kryzys wiary księdza, parę kochanków unoszących się nad miastem w rytm nastrojowej muzyki, tańczące na ulicy młode dziewczyny czy mężczyznę drżącego o swoje oszczędności. Na pozór nie łączy ich nic, ale czy aby na pewno?

MARTIN EDEN – pokaz przedpremierowy
Włochy/Francja 2019, 129′
reż. Pietro Marcello
obsada: Luca Marinelli, Jessica Cressy, Denise Sardisco
(dramat, romans)

Film inspirowany bestsellerową powieścią Jacka Londona. W tytułową rolę wciela się Luca Marinelli, który za tę kreację odebrał nagrodę dla najlepszego aktora podczas ubiegłorocznego festiwalu filmowego w Wenecji.

Z chwilą, gdy wywodzący się z klasy robotniczej Martin Eden spotka na swej drodze Elenę, nie ma wątpliwości, że to miłość od pierwszego wejrzenia. Myśl o ślubie z pochodzącą z dobrze sytuowanej przemysłowej rodziny młodą kobietą powoli staje się jego obsesją. Wyglądać to może na mezalians, bo cała wiedza, jaką do tej pory w swoim życiu zdobył Martin, opiera się nie na szkolnej edukacji, a na byciu w drodze. Zamiast kończenia kolejnych klas, od wczesnych lat pływał na statkach, imając się różnych dorywczych zajęć.

Chcąc zatrzeć klasową różnicę i skromne pochodzenie, Martin marzy o zdobyciu wykształcenia oraz rozpoczęciu kariery pisarskiej. Wsparcie znajduje u boku starszego lewicowego intelektualisty, który przyczyni się także do politycznego przebudzenia bohatera.

TYLKO ZWIERZĘTA NIE BŁĄDZĄ / Seules Les Betes – pokaz przedpremierowy
Francja/Niemcy 2019, 116′
reż. Dominik Moll
obsada: Denis Menochet, Laure Calamy, Damien Bonnard, Valeria Bruni Tedeschi, Nadia Tereszkiewicz
(thriller)

Nowy film Dominika Molla to trzymająca w napięciu i pełna zwrotów akcji kryminalna układanka. Film został doceniony na wielu festiwalach filmowych, m.in. na ubiegłorocznym MFF w Tokio, gdzie Nadia Tereszkiewicz otrzymała nagrodę dla najlepszej aktorki.

Zagadkowe zniknięcie kobiety podczas burzy śnieżnej sprawi, że pięcioro nieznajomych zostanie uwikłanych w tajemnicę, która wykracza daleko poza senne górskie miasteczko we Francji. Każda z postaci ma coś na sumieniu i nie chce dzielić się wszystkimi swoimi sekretami. Większość z nich to idealiści, którzy marzą o ucieczce od szarej rzeczywistości, odnalezieniu miłości czy spełnienia. Łączy ich poczucie frustracji oraz nietypowa sytuacja, w jakiej się znaleźli.

Poświęcone poszczególnym bohaterom rozdziały filmu obrazują nie tylko różne punkty widzenia na temat samego zaginięcia Evelyn, ale stopniowo odkrywają też zależności między nimi. Kolejne elementy tej oryginalnej układanki zaczynają do siebie pasować. Reżyser umiejętnie gubi tropy i steruje uwagą widza, zapewniając mu zarówno pełną napięcia intrygę, jak i ekranową rozrywkę.

NADZIEJA / Hap – pokaz przedpremierowy
Norwegia 2019, 126′
reż. Maria Sodahl
obsada: Andrea Brain Hovig, Stellan Skarsgard, Gjertrud L. Jynge
(dramat)

Subtelna i wzruszająca opowieść o chorobie, życiowych priorytetach i potrzebie bliskości. Film został doceniony m.in. na MFF w Trondheim, na którym otrzymał nagrody dla najlepszej aktorki pierwszoplanowej (Andrea Brain Hovig) i najlepszej aktorki drugoplanowej (Gjertrud L. Jynge).

Co może się stać z miłością, gdy pewnego dnia pełna energii i wewnętrznej siły kobieta dowiaduje się, że ma przed sobą zaledwie trzy miesiące życia? Kiedy w Wigilię Bożego Narodzenia Anja dowiaduje się, że ma nawrót choroby i nieoperacyjnego raka mózgu, życie bohaterów rozpada się na kawałki i ulega przewartościowaniu. Troska miesza się ze skrywanymi od lat pretensjami, a trudnemu do okiełznania lękowi towarzyszy frustracja. Kolejne dni pokażą, czy Anja i Tomas odnajdą w sobie uczucie, które kiedyś ich połączyło, oraz czy będą w stanie przejść przez ten rodzinny dramat razem.

Film duńskiej reżyserki oparty jest na jej własnych przeżyciach. To uniwersalne studium dojrzałego związku jest tak poruszające w dużej mierze za sprawą znakomitych kreacji Andrei Brain Hovig i jednego z najlepszych szwedzkich aktorów, Stellana Skarsgarda!

SEKRET BOGINI FORTUNY / La dea fortuna – pokaz przedpremierowy
Włochy 2019, 114′
reż. Ferzan Özpetek
obsada: Stefano Accorsi, Jasmine Trinca, Edoardo Leo, Serra Yilmaz
(komediodramat)

Najnowszy film mistrza włoskiego kina Ferzana Özpetka („Neapol spowity tajemnicą”, „Mine Vaganti. O miłości i makaronach”) nominowany był w czterech kategoriach do najważniejszych włoskich nagród filmowych David di Donatello. Zdobył dwie – za piosenkę oraz dla najlepszej aktorki (Jasmine Trinca).

Annamaria, która musi udać się na obserwację do szpitala, oddaje dwójkę swoich dzieci pod opiekę wieloletnich przyjaciół gejów – Artura i Alessandra. Są razem od ponad 15 lat, ale w ich wspólne życie już dawno wkradła się rutyna i kłótnie, a po gorącym uczuciu pozostały ledwie wspomnienia.

Kiedy wydaje się, że ich związek niechybnie zmierza ku końcowi, bohaterowie niespodziewanie dostają od losu drugą szansę. Pojawienie się pociech przyjaciółki wywraca ich dotychczasowe życie do góry nogami, a sytuacji nie ułatwia babcia dzieci – egoistyczna i wyniosła arystokratka, która również chce odegrać swoją rolę w ich życiu. Wszystko to w imponującym włoskim entourage’u, znanym z innych filmów tego reżysera.

ZŁO NIE ISTNIEJE / Sheytan vojud nadarad – pokaz przedpremierowy
Iran/Niemcy/Czechy 2020, 150′
reż. Mohammad Rasoulof
obsada: Ehsan Mirhosseini, Shaghayegh Shourian, Kaveh Ahangar, Mahtab Servati
(dramat)

Zdobywca Złotego Niedźwiedzia, Nagrody Jury Ekumenicznego oraz Nagrody Gildii Filmowej na tegorocznym MFF w Berlinie, jest nową produkcją prześladowanego przez irańską władzę reżysera Mohammada Rasoulofa.

W każdym państwie, gdzie prawo najcięższe występki sankcjonuje karą śmierci, potrzebni są ludzie, którzy ten wyrok wykonają. To właśnie im, mierzącym się z trudnymi do wyobrażenia dylematami, poświęcony jest film „Zło nie istnieje”. Obraz ma strukturę nowelową i składa się z czterech opowieści. Bohaterów każdej z nich łączy tajemnica oraz dramatyczna decyzja, którą muszą podjąć. Wpłyną one nie tylko na dalsze życie protagonistów, ale również mocno odbiją się na otaczających ich ludziach.

Irański reżyser wraca w swoim najnowszym filmie do motywów, które sprowadziły na niego gniew władzy, ograniczającej nie tylko artystyczną, ale i obywatelską wolność. Rasoulof tworzy złożoną z cichych dramatów wstrząsającą opowieść, będącą zdecydowanym sprzeciwem wobec kar śmierci.

NAJGORSZE WIERSZE ŚWIATA / Rosszversek – pokaz przedpremierowy
Węgry 2018, 97′
reż. Gábor Reisz
obsada: Gábor Reisz, Katica Nagy, Zsolt Kovács, Lili Monori
(komediodramat)

Nowy film węgierskiego mistrza absurdu, Gábora Reisza, zdobył uznanie na wielu światowych festiwalach filmowych. Odtwórcy drugoplanowych ról Lili Monori i Zsolt Kovács otrzymali nagrody za swoje kreacje podczas Węgierskiego Tygodnia Filmowego oraz gali wręczenia Nagród Węgierskich Krytyków Filmowych.

Życie 33-letniego Tamása w jednej chwili staje na głowie. Rzuca go dziewczyna, w efekcie czego zdesperowany mężczyzna postanawia zamienić Paryż na rodzinny Budapeszt. Powrót w rodzinne strony ma pomóc mu dojść do siebie i zapomnieć o nieszczęśliwej miłości. Swoistą terapią okazuje się podróż sentymentalna do czasów dzieciństwa i dorastania.
Wspomnienia to nie tylko poszukiwanie różnych odcieni miłości, ale i próba zrozumienia sytuacji, w której się aktualnie znalazł. Mężczyzna szybko się przekonuje, jak wielki wpływ w kształtowaniu osobowości, tożsamości ma nasza przeszłość. Dzięki temu zaczyna uświadamiać sobie, jak skomplikowane i czasami zupełnie niezrozumiałe bywają ludzkie relacje.

Obrazując różne oblicza swojego bohatera, reżyser tworzy uniwersalną opowieść o otaczającym nas świecie, w którym ludzie nie potrafią budować trwałych i głębokich relacji. Nie stroni przy tym od humoru, ironii czy absurdu idealnie utrzymując proporcje pomiędzy komedią a dramatem.

Udostępnij:


2024 © Fundacja ProAnima. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Skip to content