Array
(
    [0] => https://proanima.pl/wp-content/uploads/2023/10/Rum-Love-Festiwal-2024.jpg
    [1] => 326
    [2] => 326
    [3] => 
)
        

Zgodnie z prognozami opublikowanymi przez Persistence Market Research rynek rumu może do 2033 r. osiągnąć skumulowany roczny wskaźnik wzrostu w wysokości 3,9%. Obecnie globalny rynek rumu jest wyceniany na 17,6 mld USD, ale przy przewidywanej stopie wzrostu, szacuje się, że może osiągnąć nawet 35,5 mld USD do 2033 roku. Wynika z tego, że rum jest gotowy na trwałą ekspansję, a jego udział w rynku rośnie.

Wzrost sprzedaży rumu przypisuje się rosnącemu zainteresowaniu alkoholami premium i alkoholami rzemieślniczymi. Nie bez znaczenia jest wszechstronność i złożoność profili smakowych, dzięki którym może być stosowany w różnorodnych koktajlach, do picia solo, a nawet w kuchni. Rosnąca kultura spożywania koktajli i rozwój miksologii wypozycjonowała rum jako trunek wszechstronny i niezbędny w praktyce profesjonalnego miksologa.

Rosnąca sprzedaż rumu (również w Polsce) to również efekt zmiany nawyków zakupowych. Konsumenci są ciekawi egzotycznych i unikalnych smaków, co przekłada się na wzrost produkcji rumu rzemieślniczego w krótkich seriach. Tradycjonaliści i miłośnicy przygód cenią sobie szczególnie odmiany starzone i vintage.  

Rynek Rumu – kluczowe trendy

  1. Konsumenci coraz częściej poszukują wysokiej jakości rumów o złożonych profilach smakowych. Stąd rosnąca popularność destylarni rzemieślniczych, które oferują unikalne rumy z różnych regionów i odmian trzciny cukrowej. Swój renesans przeżywają obecnie rumy starzone, cenione ze względu na głębie i złożoność oraz rumy single estate, które pochodzą z jednej konkretnej plantacji o charakterystycznym terroir.
  2. Rosnąca popularność innowacyjnych koktajli opartych na rumach wysokiej jakości (zwłaszcza w ośrodkach miejskich), jest jednym z kluczowych czynników napędzających rynek rumu. Przyprawy, składniki botaniczne, owoce, a nawet ziarna dodawane do rumu tworzą niesamowite kombinacje, które sprawdzą się w różnorodnych koktajlach i przyczyniają się do rozwoju miksologii.
  3. Świadomi ekologicznie miłośnicy rumów cenią sobie destylarnie, które produkują rum z uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju i ochrony klimatu. Ekologiczne rolnictwo, ochrona wody i energia odnawialna stały się już standardami, stosowanymi przez producentów rumu.
  4. Wraz z rosnącym zainteresowaniem rumami premium, konsumenci poszukują wiedzy i doświadczeń. Degustacje rumu, wycieczki po destylarniach, inicjatywy edukacyjne, festiwale rumowe stają się coraz bardziej popularne. Sprzyja to rozwojowi branży i poszczególnych regionów, które słyną z produkcji charakterystycznych dla danego rynku rumów.
  5. Choć niewiele się jeszcze o tym mówi, to dla niektórych osób picie rumu wysokiej jakości w niewielkiej ilości jest świadomym wyborem prozdrowotnym. Rum jest bowiem naturalną i bezglutenową alternatywą dla innych rodzajów alkoholi.

Rynek Rumu - Rum Love Festiwal 2024

Rynku rumu – szanse i zagrożenie 

Dywersyfikacja produkcji rumu, która obejmuje obszar nie tylko Karaibów, ale również Ameryki Łacińskiej, Indii i Australii, pozwala na wytwarzania unikalnych profili smakowych, które są poszukiwane przez koneserów tego trunku. Ma to niezaprzeczalny wpływ na rozwój branży.

Dużą szansą na rozwój rynku rumu jest rosnąca zamożność krajów, należących do tzw. rynków wschodzących. Wraz ze wzrostem dochodu rozporządzalnego ożywia się popyt na importowane alkohole premium. Kluczowe dla producentów rumu będzie zrozumienie i zaspokojenie unikalnych preferencji konsumentów z regionów Azji, Afryki i Europy Wschodniej.

Rozwój kanałów sprzedaży (w tym cyfrowych) to doskonała okazja do zwiększanie sprzedaży rumu. Kanały sprzedaży możemy podzielić m.in. na Business to Business (B2B), Business to Consumer (B2C), hipermarkety, sklepy specjalistyczne i prężnie rozwijający się handel detaliczny online.

Nie bez znaczenia jest transformacja cyfrowa, która zmieniła sposób, w jaki konsumenci odkrywają i kupują alkohole. Platformy internetowe, aplikacje mobilne, media społecznościowe i wirtualne degustacje mają coraz większy wpływ na kształtowanie preferencji konsumentów. Destylarnie, które wykorzystują marketing w sieci i handel w Internecie, wypracowały lepszą pozycję do nawiązywania kontaktów z różnorodnymi ii globalnymi konsumentami.

Pojawiają się też zagrożenia, które mogą zahamować ekspansję rumu. Na pierwszym miejscu należy wymienić intensywną konkurencję ze strony innych alkoholi, takich jak whisky, wódka i gin, która stanowi wyzwanie dla rynku rumu. Producenci innych alkoholi nie śpią i stale wprowadzają innowacje i różnicują swoje produkty.

Kolejne wyzwanie to surowe wymogi regulacyjne dotyczące etykietowania i polityki podatkowej. Mogą one stanowić barierę nie tylko dla nowych producentów, ale również key players, którzy od lat są obecni na rynku.

W Polsce rum kojarzony jest z karaibami ale też Rum Love Festiwal – jedynemu i pierwszemu festiwalowi poświęconemu: kulturze karaibskiej, degustacji rumów, produkcji rumów. W jednym czasie, a już po raz piąty we Wrocławiu 21 i 22 czerwca dostępne będą rumy z najdalszych zakątków świata: Martyniki, Mauritiusa, Barbadosu, ponad 140 marek dostępnych na wyciągnięcie ręki, a niektóre z nich nieosiągalne w zwykłej sprzedaży w sklepach. Co więcej festiwal to nie tylko degustacja, to również okazja do poszerzenia wiedzy na temat produkcji, dystrybucji rumów, poznania światowej klasy przedstawicieli marek rumowych, czy też spędzenia wolnego czasu wśród przyjaciół i znajomych.

Zobacz: Rum Love Festiwal we Wrocławiu

Oprac. Paweł Kulturalny Człowiek

 

 

Udostępnij:


2025 © Fundacja ProAnima. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Skip to content