Array
(
    [0] => https://proanima.pl/wp-content/uploads/2022/12/IMG_3907.jpg
    [1] => 500
    [2] => 333
    [3] => 
)
        

Książka „Rozmowy o muzyce” to książka inne niż wszystkie, a przynajmniej wyróżnia się na tle twórczości Murakamiego. Wprowadza w świat muzyki klasycznej, zaś poprzez analizę wykonań poznajemy samego pisarza niejako „od kuchni”. To muzyczna podróż w bajkowy świat, w którym poszczególne instrumenty tworzą magię.

Jest to zapis rozmów Harukiego Murakamiego z Seijim Ozawą przeprowadzonych od listopada 2010 roku do lipca 2011 roku. Seiji Ozawa to wybitny japoński dyrygent, który w latach 1973-2002 był dyrektorem Bostońskiej Orkiestry Symfonicznej. W roku 1959 został zaproszony przez Charlesa Muncha, ówczesnego dyrektora Bostońskiej Orkiestry Symfonicznej do udziału w szkole letniej Tanglewood Music, gdzie otrzymał nagrodę im Siergieja Kusewickiego dla wybitnego studenta. Pobierał nauki u Herberta von Karajana, a także asystował Leonardowi Bersteinowi. Dyrygował w największych filharmoniach w Toronto, San Francisco, Bostonie i Wiedniu.

Uczta melomana

Rozmowy o muzyce” to niezwykła relacja ze spotkania dwóch pasjonatów muzyki: Murakamiego – amatora i Ozawy – profesjonalisty. Razem odtwarzają sobie różne wykonania tych samych utworów, analizując je i porównując ze sobą. Ozawa wspomina rozwój swojej kariery jako dyrygenta, przy okazji odkrywając przed Murakamim wszelkie niuanse, cienie oraz blaski tej pracy. Wraz z nimi podróżujemy od Japonii, poprzez Stany Zjednoczone aż po Włochy i Austrię, a ta podróż okraszona jest wspaniałą ścieżką dźwiękową. Rozmawiają o muzyce Brahmsa, Beethovena, Mahlera oraz wielu innych wirtuozach muzyki klasycznej, odkrywając ich nowe oblicze.

Oglądając i słuchając wykonań komentują je w towarzystwie różnych przekąsek i napitków. Murakami rozmawia z Ozawą jak ze starym przyjacielem, z którym łączy go wspólna pasja. „(…) kiedy tak spotykaliśmy się i rozmawialiśmy, powoli nabierałem wrażenia, że mamy ze sobą coś wspólnego” – mówi Murakami w Przedmowie – „Nie mówię o rozmiarze talentu, wadze osiągnięć, uznaniu społecznym czy stopniu popularności, ale o pewnych podobieństwach w podejściu do życia.

Wszystkie pasje Harukiego Murakamiego

Murakami to człowiek wielu talentów i pasji, z którymi lubi dzielić się ze swoimi czytelnikami. Kocha pisanie, co ujął w esejach wydanych w Polsce w 2017 roku pt. „Zawód: powieściopisarz”. Swoją pasję do biegania przedstawia w książce „O czym mówię, kiedy mówię o bieganiu”, wydanym w 2009 roku. W „Rozmowach o muzyce” przedstawia swoją pasję do muzyki klasycznej. Haruki Murakami jest miłośnikiem jazzu, jednak w jego twórczości przewija się sporo muzyki klasycznej. Odkrywając Murakamiego, odkrywa się także znakomite utwory, które wspaniale dopełniają się z jego książkami.
rozmowy o muzyce
Pisarz zajmuje się także kolekcjonowaniem płyt, co stanowi jeden z tematów do rozmowy z Seijim Ozawą, który to nie jest w stanie zrozumieć, co kieruje ludźmi maniakalnie kolekcjonującymi płyty. W rozmowie z Murakamim mówi, że: „(…)kiedy tak z panem rozmawiam, jestem pełen podziwu, że wsłuchuje się pan w muzykę. Tak mi się wydaje. [Ma pan dużo płyt], nie jest pan jednak typowym maniakiem.” Cały zapis rozmów udowadnia, że pomimo, że Murakami nie ma wykształcenia muzycznego, to świetnie ją rozumie i potrafi w niej odnaleźć to, co niełatwo wyłapać przy zwyczajnym odsłuchaniu utworu.

Rozmowy o muzyce czy o miłości do muzyki?

Lektura tej książki jest niezwykłym doświadczeniem. Na początku może przytłoczyć duża ilość terminów muzycznych, jednak w połączeniu z genialnymi anegdotami Ozawy, stanowi to spójną całość. To świetny prezent dla miłośnika muzyki klasycznej, który patrzy na muzykę w przenikliwy i wrażliwy sposób. Na podstawie utworów wymienionych w książce można ułożyć playlistę i razem z Murakamim i Ozawą odkrywać na nowo muzykę klasyczną. Książka ta jest też przepełniona wieloma refleksjami, głównie na temat muzyki, z którymi warto się zapoznać. Z pewnością była to znakomita muzyczno-literacka podróż w głąb świata Harukiego Murakamiego.

 

Serdecznie dziękuję pani Ewelinie Lebidzie za egzemplarz recenzencki powieści.

 

Recenzja i zdjęcia: Magdalena Gosk – Absolwentka filologii polskiej, copywriter, a także początkujący redaktor. Interesuje się mitologią, a także filmami animowanymi. W wolnych chwilach zajmuje się art journalingiem i odkrywa kulturę Dalekiego Wschodu. Słucha wielu gatunków muzycznych – jest otwarta na muzykę z różnych krajów świata oraz epok.

Spodobała Ci się nasza recenzja książki Rozmowy o muzyce? Zobacz nasze inne artykuły, również po angielsku i ukraińsku!

Przeczytaj również: Wisława Szymborska: polska Noblistka
Przeczytaj również: “Sanah śpiewa Poezyje” – czy utwory spełniły swoje zadanie?
Przeczytaj również: Maria Konopnicka – co warto wiedzieć o polskiej poetce?
Przeczytaj również: Albert Camus – życie i twórczość
Przeczytaj również: Simona Kossak – zaklinaczka zwierząt, miłośniczka przyrody

 


👉 Znajdź ciekawe wydarzenia w naszej

>>wyszukiwarce imprez<<<

1,5 procent na kulturę

Udostępnij:


2024 © Fundacja ProAnima. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Skip to content