Array
(
    [0] => https://proanima.pl/wp-content/uploads/2022/10/LUMEN-mat.-organizatora.jpg
    [1] => 640
    [2] => 427
    [3] => 
)
        

Festiwal Sztuki Cyfrowej Patchlab

Tegoroczna, jedenasta edycja krakowskiego Festiwalu Sztuki Cyfrowej Patchlab przeszła do historii. Od 6 do 9 października stolica Małopolski gościła ponad 40 artystów z różnych stron świata, którzy zastanowiali się nad problemem i skalą oddziaływania technologii na środowisko.

Jedenasta edycja odbyła się pod hasłem _econtinuum i w całości poświęcona była roli technologii i sztuki cyfrowej w budowaniu świadomości ekologicznej oraz możliwych zmianach relacji z naturą.

Wystawa Immersive Garden

Jednym z wydarzeń w ramach festiwalu była wystawa Immersive Garden. W poszpitalnym budynku przy ul. Kopernika 15 można było zobaczyć aż 4 immersyjne instalacje w wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Już samo umiejscowienie wystawy przenosiło nas do nieco zapomnianego miejsca, które opuścili ludzie, a przejęły rośliny oraz drobna fauna. Wraz z upływem dnia niepozorny budynek z białymi ścianami i wysokimi sufitami stawał się coraz bardziej intrygujący, zaś sami uczestnicy wystawy, pogrążeni w skupieniu byli jak bohaterowie „Cmentarza wspaniałości”, którzy odpływali w kierunku równoległej krainy, gdzie rzeczywistość miesza się z jawą, a natura tym razem z technologią. Dobiegające z różnych sal dudniące dźwięki przywoływały natomiast na myśl inny film Apichatponga Weerasethakula – „Memoria”.

Festiwal Sztuki Cyfrowej Patchlab - Immersive Garden
Uczestnicy mogli zobaczyć 4 immersyjne instalacje w wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości

Projekt „Hypha VR” chilijskiej artystki Natalii Cabrery stworzył możliwość spojrzenia na świat z perspektywy grzybów Stephanopus azureus, których rolą jest oczyszczanie Ziemi z katastrofalnych skutków działalności człowieka. W niewielkim pokoju, w dawnej sali chorych (pozostawiona na drzwiach tabliczka dodawała dodatkowo pewnego rodzaju niezwykłości i nierealności) przepełnionej olbrzymimi donicami z roślinami, które czasami zaczepiały zwiedzających, znajdowała się wirtualna kraina grzybów. Instalacja dała możliwość uczestniczenia w niesamowitym doświadczeniu, w którym sztuka łączy się z naturą – tą rzeczywistą, ale i metaforyczną. Choć kolejka była spora, naprawdę warto było odczekać w niej kilkanaście minut, by zanurzyć się w zupełnie innym świecie oraz doświadczyć przez chwilę cyklu życia Stephanopus azureus – od zarodnika do dojrzałej postaci.

Wrocławski kolektyw IP Group wraz z Anią Haudek do Krakowa przyjechał ze swoim świetlnym eksperymentem pt. „LUMEN”. Dzięki zmieniającemu się światłu z latarki umieszczonej na wysokości oczu zwiedzający mogli sami tworzyć obraz, który zobaczą. Rozbłyski światła na zawieszonych cienkich rurkach tworzyły immersyjny labirynt. Każdy mógł zobaczyć coś innego i doświadczał zupełnie nowej wystawy. „LUMEN” dawał iluzoryczne poczucie bycia w miejscu, które sami tworzymy, zawieszonego w zamkniętej, alternatywnej, wielowymiarowej przestrzeni, która wzmocniona jednostajnym, przeciągłym dźwiękiem pobudzała doznania percepcyjne.

Festiwal Sztuki Cyfrowej Patchlab - Light Wing II

Nowozelandzki duet Uwe Rieger & Yinan Liu zaprezentowali interaktywną instalację kinetyczną „Light Wing II”. Efemeryczną pajęczynę utkaną z cienkich splotów stereoskopowego światła można było obejrzeć przez okulary 3D. Seans niczym w kinie, z tą różnicą, że holograficzne snopy tworzyły iluzję bycia w tym zmysłowym, interaktywnym otoczeniu, które reagowało na ruchy powietrza oraz delikatny dotyk. Choć nie każdy zwiedzający był na tyle odważny, by doświadczyć tego na własnej skórze, byli też i śmiałkowie, którzy dosłownie wpadli w sieć „Light Wing II”.

Sandrine Deumier z Francji przedstawiła VR art zatytułowany „Falling”. Ekofeministyczna opowieść składająca się z dziewięciu scen ukazywała różnego rodzaju praktyki dominacji człowieka nad naturą. Po założeniu okularów VR mogliśmy wejść do z pozoru czystego i niewinnego świata, który niestety został zawłaszczony przez człowieka.

Na program Patchlabu składały się także panele dyskusyjne, koncerty audiowizualne, warsztaty, projekcje wideo oraz wydarzenia muzyczne. Organizatorem festiwalu jest Fundacja Photon.

Recenzja: Małgorzata Richter
Zdjęcia: Immersive Garden

Spodobała Ci się nasza relacja z wystawy ? Zobacz nasze inne artykuły!

Przeczytaj również: „No cóż, pustki w kieszeni, trzeba mordy malować” – parę słów o Witkacym
Przeczytaj również: Rockowizna Festiwal 2022 Kraków – relacja z wydarzenia
Przeczytaj również: „Pieśń lodu i ognia” – recenzja serii książek
Przeczytaj również: Wschód Kultury 2022 – Warsztaty opowiadania historii


👉 Znajdź ciekawe wydarzenia w naszej

>>>wyszukiwarce imprez<<<

Akademia Dziennikarstwa Obywatelskiego

Udostępnij:


2024 © Fundacja ProAnima. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Skip to content