fbpx
Portal Promocji Kultury ProAnima.pl

Teatr

Teatr Muzyczny ROMA

20 lat TM ROMA

Roma stała się teatrem musicalowym za sprawa nowego dyrektora – Wojciecha Kępczyńskiego, który zdecydowanie odciął się od operowo-operetkowego dziedzictwa. Wystawienie „Tańca wampirów” Romana Polańskiego na niewielkiej scenie dawnej sali odczytowej albo odtworzenie sceny lądowania helikoptera na dachu ambasady amerykańskiej („Miss Saigon” Claude-Michela Schönberga) czy labiryntu podziemi („Upiór w operze” Andrew Lloyd-Webbera) wymagało poważnej przebudowy kulis teatru. Adaptacje budynku posunięto do granic możliwości podczas premiery „Deszczowej piosenki”. Kanał orkiestry zlikwidowano, zamieniając go w basen z 10 tys. litrów wody podgrzanej do 38 stopni Celsjusza. Specjalne pompy i zraszacze sprawiały, że w odpowiednich momentach z sufitu padał na scenę (i pierwszych sześć rzędów widowni) rzęsisty deszcz.
Sergiusz Pinkwart
Źródło: „Focus Historia”, styczeń 2014

Post scriptum
Po „Deszczowej piosence” Duża Scena została na kilka miesięcy zamknięta. Powodem był gruntowny remont widowni, foyer, szatni i toalet – jednym słowem wszystkich przestrzeni dla widzów, którzy oczekiwali komfortu rodem z XXI wieku. Zainstalowano też klimatyzację, zmniejszono nieco kanał dla orkiestry, zwiększono za to liczbę foteli na widowni do 999.

Przez cały ten czas działała natomiast normalnie Nova Scena – kameralna scena z widownią na 150 miejsc, stworzona przez Wojciecha Kępczyńskiego w 2009 roku w dawnej sali prób orkiestry. W przeciwieństwie do Dużej Sceny, gdzie wystawiany jest w danym sezonie tylko jeden tytuł (i gra go się 7 razy w tygodniu) Nova Scena jest sceną repertuarową. To tam, w tej klimatycznej przestrzeni były i są wystawiane cieszące się dużym powodzeniem rodzime przedstawienia muzyczne dla dzieci (np. „Alicja w krainie czarów”, „Adonis ma gościa”, „Przypadki Robinsona Crusoe”) i dla dorosłych („Tuwim dla dorosłych”, Nowy Jork. Prohibicja”), a także amerykańskie musicale („Once”, „Pięć ostatnich lat”). Tam też gości od 2014 roku cykl znakomitych koncertów jazzowych pod patronatem Krzysztofa Herdzina zatytułowany „Dobry Wieczór Jazz”.

Z kolei na początku 2015 roku otwarto dla widzów odnowioną Dużą Scenę. 21 lutego tamtego roku miała miejsce premiera muscialu „Mamma Mia!” — spektaklu z muzyką legendarnego szwedzkiego zespołu ABBA, którego członek Björn Ulvaeus pojawił się na premierowym wieczorze. „Mamma Mia!” okazała się znakomitym wyborem repertuarowym – ten tytuł grano aż do połowy czerwca 2017 roku i łącznie odbyły się 562 przedstawienia. Więcej razy (ale niewiele, bo w sumie 572) wystawiano na Nowogrodzkiej tylko „Upiora w Operze”. Zresztą inscenizacja tego tytułu w reżyserii Wojciecha Kępczyńskiego została później przeniesiona do Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, gdzie jest grana do dzisiejszego dnia.

Po tym wielkim sukcesie „Roma” porwała się na coś jeszcze trudniejszego: zrealizowała rodzimy, autorski musical zatytułowany „Piloci” (libretto: Wojciech Kępczyński, teksty piosenek: Michał Wojnarowski, muzyka: Jakub Lubowicz i Dawid Lubowicz). Był to już trzeci oryginalny polski musical w „Romie” (wcześniejsze to „Piotruś Pan” i „Akademia Pana Kleksa”), ale pierwszy przeznaczony przede wszystkim dla dorosłej widowni. Ta epicka, pełna emocji historia miłosna, która rozgrywa się w czasach II Wojny Światowej i opowiada między innymi o bohaterstwie polskich lotników wojskowych walczącym przeciw Niemcom w Bitwie o Anglię okazała się również strzałem w dziesiątkę, świetnie przyjętym przez krytykę i przede wszystkim przez widzów, którzy jak zwykle tłumnie przychodzili na Nowogrodzką. Od premiery 7 października 2017 roku do 16 czerwca 2019 zebrało się ich dobrze ponad 400 tysięcy, a zagrano w tym czasie dokładnie 427 przedstawień (i jest to trzeci wynik w historii „Romy” pod względem liczby przedstawień jednego tytułu). Płyta z muzyką ze spektaklu już po kilku miesiącach sprzedaży uzyskała miano Złotej Płyty.

„Piloci” ustąpili miejsca kolejnemu licencyjnemu musicalowi „Aida” autorstwa Eltona Johna i Tima Rice’a. Premiera już 26 października 2019. Były już przy Nowogrodzkiej i ulice ogarniętego wojną Sajgonu, i zaułki dziewiętnastowiecznego Paryża, spadający żyrandol, lądujący helikopter czy bitwy powietrzne – a tym razem „Roma” zaprosi swoich widzów do starożytnego Egiptu. Jak widać teatr nie zwalnia tempa, rozwija się i proponuje miłośnikom musicalu wciąż nowe atrakcje. I oby tak dalej!
Michał Wojnarowski

Informacje pochodzą ze strony: https://www.facebook.com/TeatrMuzycznyRoma/

Teatr Muzyczny ROMA

ul. Nowogrodzka 49, 00-695 Warszawa

Scroll Up
Skip to content

Rejestrując się zgadzasz się z naszą Polityką prywatności, a także wyrażasz zgodę na otrzymywanie bezpłatnych biuletynów. W dowolnym momencie możesz zrezygnować z subskrypcji klikając w link na dole każdego biuletynu.