Muzeum

NOMUS Nowe Muzeum Sztuki w Gdańsku

NOMUS Nowe Muzeum Sztuki w Gdańsku

NOMUS jest najmłodszym muzeum sztuki współczesnej w Polsce, działającym jako dział Oddziału Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku.

Stworzyliśmy przyjazną przestrzeń w dawnym budynku warsztatów szkolnych na historycznych terenach gdańskiej stoczni. Chcemy rozmawiać z widzami o współczesnym świecie poprzez medium sztuki, a samą sztukę czynić bliską, zrozumiałą i dostępną dla widza. Oprócz sal wystawowych w budynku NOMUS-a można znaleźć przestrzeń o nazwie „Znajomi znad morza”. To nasze miejsce spotkań i działań społecznych – z kawiarnią, kącikiem sensorycznych zabaw dla dzieci i księgarnią. Na parterze można wziąć udział w projekcjach filmowych, wydarzeniach na żywo, dyskusjach i koncertach. Nasza czytelnia umożliwia studiowanie publikacji o sztuce współczesnej, a sala edukacyjna oferuje możliwość udziału w zajęciach i warsztatach. Naszą ambicją jest prowadzenie badań i pisanie historii sztuki z perspektywy lokalnej oraz umieszczanie jej w sieci globalnych zjawisk kształtujących współczesną sytuację człowieka. Przeczytaj >>>> nasz Manifest

Zespół NOMUS

Aneta Szyłak, kierowniczka

Kuratorka sztuki współczesnej, autorka tekstów, teoretyczka i twórczyni instytucji, obecnie – kierowniczka działu NOMUS. W latach 2015–2021 pracowała jako pełnomocniczka ds. powstania NOMUS w Muzeum Narodowym w Gdańsku oraz jako prezeska i dyrektorka artystyczna Fundacji Alternativa. Uprzednio założyła i prowadziła Instytut Sztuki Wyspa (2004-2014), Festiwal Alternativa (2009-2016) i Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia (1998-2001). Kuratorka wystaw w kraju i za granicą, m.in. Rhizopolis Joanny Rajkowskiej (Warszawa, Zacheta, 2021), Hiwa K: Wysoce nieprawdopodobne, choć nie niemożliwe (Warszawa, Zachęta, 2019), Niech poprzedza cię płomień (Białystok, Arsenał, 2020), Powolność (2018), Uniezwyklenie (2017), Uszczerbki i straty (2016), What’s plain invites pattern (przestrzeń publiczna, Sycylia, 2015), Wernakularność (2015), Codzienność (2014), Hito Steyerl: Abstrakt (2014), Oliver Ressler: Wizje polityczne – Świat od nowa (2014), The Field is to the Sky, Only Backwards (Nowy Jork, ISCP Gallery, 2013), Materialność (2012), Buildings and Remnants (2012), Praca i Wypoczynek (2011), Estrangement (2010, 2011), Strażnicy Doków (2005), Palimpsest Muzeum (2004), BHP (2004), „Architectures of Gender” (SculptureCenter, Nowy Jork, 2003). Interesują ją zagadnienia teorii praktyk kuratorskich oraz rola sztuki poza polem sztuki. Jest współautorką książki „The Curatorial. A Philosophy of Curating” (2013). Występowała w Bard College, New School, Queens College i NYU; gościnnie pracowała w Akademii Sztuki w Moguncji oraz na Uniwersytecie Kopenhaskim. Obecnie przygotowuje pracę doktorską pt. Curating Context. The Palimpsest on the Quotidian and the Curatorial w ramach Curatorial/Knowledge na Goldsmiths University of London oraz Uniwersytecie Kopenhaskim. Należy do stowarzyszeń zawodowych, takich jak CIMAM, IKT i AICA.

Aleksandra Grzonkowska, adiunktka

Historyczka sztuki, kuratorka, badaczka, a także prezeska Fundacji Kultury Wizualnej Chmura odpowiedzialna za jej program artystyczny, badawczy i kuratorski; obecnie – doktorantka Instytutu Historii Sztuki na Uniwersytecie Gdańskim. Była kuratorką i koordynatorką licznych projektów indywidualnych, a także wystaw zbiorowych artystów polskich i zagranicznych (Show me your hands, Marta Romankiv & Łukasz Surowiec, Norymberga 2020; more than the sum of its parts, Florian Tuercke, Kraków 2019). W latach 2004–2014 współpracowała z Fundacją Wyspa Progress / Instytutem Sztuki Wyspa, Festiwalem Artloop w Sopocie (2013–2014) oraz Muzeum Emigracji w Gdyni. Była redaktorką katalogów „Nakład własny”(2020) i „Augustus F. Sherman. Atlas imigranta” (2017) oraz katalogu indywidualnego Bogny Burskiej „Filmy”, a także współredaktorką serii wydawniczej Alternativa Editions. Otrzymała Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska (2021), Indywidualne Stypendium Ministerstwa Kultury w programie Kultura w Sieci (2020), Stypendium Kulturalne Marszałka Województwa Pomorskiego (2013) oraz stypendium Miasta Gdańska

Mariola Balińska, kustoszka

Absolwentka studiów magisterskich z historii sztuki na Wydziale Filologiczno-Historycznym Uniwersytetu Gdańskiego (2003) oraz studiów magisterskich w dziedzinie biologii na Wydziale Biologii, Geografii i Oceanologii Uniwersytetu Gdańskiego (2000). W 2004 r. odbyła staż w Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim w Warszawie, w Dziale Publikacji i Audytorium (współpraca z magazynem „Obieg”) oraz w roku 2005 staż w Kentler Gallery w Nowym Jorku. Od 2009 r. jest zatrudniona w Muzeum Narodowym w Gdańsku na stanowisku kustosza. Była kuratorką ponad 20 wystaw indywidualnych i zbiorowych, m.in. w Kolonii Artystów w Galerii Mm, Gdańskiej Galerii Miejskiej, Zbrojowni Sztuki w Gdańsku, Bibliotece Polskiej w Paryżu, BWA w Olsztynie. Pierwsze teksty publikowała w 2002 r. w krakowskim magazynie „Megalopolis”. Prowadzi prace badawcze nad sztuką kobiet. W 2018 r. dzięki wsparciu ambasady amerykańskiej zrealizowała wystawę Jacqueline Livingston. W cieniu feminizmu. Na obrzeżach sztuki amerykańskiej lat 60. i 70. XX wieku. Obecnie w współpracuje z Fundacją Chmura i prowadzi badania nad sztuką gdańską lat 90. W 2017 r. otrzymała Nagrodę Specjalną Marszałka Województwa Pomorskiego za zasługi w dziedzinie twórczości artystycznej oraz upowszechniania i ochrony kultury na rzecz mieszkańców województwa pomorskiego. W tym samym roku wystawa Fête Funèbre, której była współautorką, otrzymała Pomorską Nagrodę Artystyczną. W 2019 r. wystawa Jacqueline Livingston. W cieniu feminizmu… została nominowana do Pomorskich Sztormów jako jedno z najważniejszych kulturalnych wydarzeń roku 2018. Od 2018 r. współpracuje z Akademią Sztuk Pięknych w Gdańsku, prowadząc wykłady z zakresu sztuki współczesnej.

Informacje: http://nomus.gda.pl/pl/o-nas/

Udostępnij:


2025 © Fundacja ProAnima. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Skip to content