12 lipca w Książnicy Podlaskiej w Białymstoku miała miejsce wyjątkowa konferencja prasowa. Dlaczego wyjątkowa? Konferencja została poświęcona kampanii promującej kobiety w literaturze ,,Nie tylko Konopnicka”. Jest to niezwykły, innowacyjny projekt realizowany przez Fundację Pro Anima. Jego celem jest nie tylko uhonorowanie Roku Marii Konopnickiej i upamiętnienie 180 rocznicy jej urodzin, ale również promowanie twórczości kobiet.
W ramach działalności statutowej Fundacji, naszym głównym celem jest upowszechnianie i promowanie kultury. Jedną z dziedzin, które chcielibyśmy promować jest czytelnictwo – powiedział Mariusz Perkowski, Prezes Fundacji Pro Anima – W związku z rokiem Konopnickiej chcieliśmy wypromować również inne polskie pisarki, symbolicznie nawiązując do tej drogi, którą Maria Konopnicka przeszła, być może sama borykając się z przeciwnościami losu.
Założenia tego projektu wpisują się w działalność Książnicy Podlaskiej – propagowanie czytelnictwa, promocja czytelnictwa, to nasza misja. Nasza pomoc będzie tu bardzo skuteczna, ponieważ dysponujemy odpowiednim księgozbiorem i wiedzą. Myślę, że nasz dział promocji wydawnictw na pewno w dużej mierze przyczyni się do dobrej realizacji tego projektu – mówiła dyr. Książnicy Podlaskiej Beata Zadykowicz.
Projekt to suma wszystkich naszych działań. Kultura inicjowana przez kobiety zawsze była bliska działaniom Portalu i Fundacji. Zawsze dostrzegaliśmy walory kobiecej twórczości. Dlatego zrodził się pomysł projektu ,,Nie tylko Konopnicka”. Postanowiliśmy wykorzystać Rok Konopnickiej już nie tylko do upowszechniania twórczości Marii Konopnickiej, ale też do promocji wszystkich kobiet w literaturze. Polskie pisarki po prostu na to zasługują – wyjaśniał Szymon Martysz z portalu Proanima.pl.
W ramach kampanii portal Proanima.pl promującej kobiety w literaturze:
• wypromuje 400 wydarzeń literackich, ze szczególnym uwzględnieniem literatury tworzonej przez polskie pisarki,
• napisze i opublikuje 50 artykułów dotyczących twórczości pisarek,
• przeprowadzi kilkanaście konkursów literackich,
• obejmie patronatem medialnym przynajmniej 10 festiwali literackich i spotkań autorskich.
Ten projekt jest dla nas na tyle bliski, że sami stworzyliśmy logo tej kampanii – mówił Szymon Martysz
Jest to otwarta książka, symbolizująca aktywne czytelnictwo. Ze stron wyłaniają się twarze kobiet patrzące w różnych kierunkach. Mają wskazywać na wielość koncepcji tworzonych przez polskie autorki. Natomiast kolorystyka i pióro nawiązuje zarówno do literatury, jak i logotypu Fundacji Pro Anima.
W trakcie konferencji padały pytania dotyczące kryteriów promowania polskich pisarek, a także, czy współcześnie kobieca twórczość potrzebuje promocji. Jak wytłumaczył Szymon Martysz, obecnie wśród stu najpopularniejszych książek w Polsce, zdecydowana większość jest napisana przez mężczyzn. Dlatego warto pomóc kobietom.
Partnerem kampanii jest Książnica Podlaska im. Łukasza Górnickiego w Białymstoku.
Wszystkie działania związane z literaturą i polskimi pisarkami można śledzić w specjalnie utworzonej zakładce dotyczącej promocji kobiet w literaturze.
Relacja: Sylwia Buwaj
Spodobał Ci się artykuł? Zobacz inne!
Przeczytaj również: Poznaj polskie autorki literatury dziecięcej!
Zobacz inne inicjatywy Fundacji Pro Anima:
Zobacz: Zobacz Mural z Branickim w Białymstoku!
Zobacz: Przygoda z Tatą – Gra Miejska w Białymstoku!
Znajdź ciekawe koncerty w naszej