Drugi i ostatni tom pierwszego cyklu komiksów „Ira Dei”, czyli Gniew Boży, znajduje swoją kontynuację w „Prawie łupu”. Wojna bizańtyńsko-arabska o Sycylię trwa, a poza walkami toczonymi z wrogiem, przybywa rywalizacji również we własnych szeregach.
Ira Dei 2. Prawo łupu – o czym jest?
Poznajemy ciąg dalszy historii Haralda i Tankreda walczących pod bizantyńskim sztandarem. Do ich wojsk na Sycylii dołączają posiłki pod wodzą strategosa Georgiosa Maniakesa, który nie darzy zbytnią sympatią dowodzącego Waregami Haralda. W grę wchodzi również element rywalizacji, ponieważ Maniakesowi zależy nie tylko na podboju wciąż obecnych na wyspie Arabów, ale również na przejęciu ich złota, w czym dynamiczne podboje wareskie wyraźnie mu przeszkadzają.
W kontynuacji do narracji skupionej wokół konfliktu bizantyńsko-arabskiego dochodzi zatem motyw rywalizacji wewnątrz armii bizantyńskiej, który rysuje się wokół rywalizacji etnicznych Greków a barbarzyńskich najemników, za których uchodzą Waregowie oraz Normanowie. Poznajemy również lepiej diakona Szczepana, który również planuje swoje intrygi.
Komiks nie tylko przedstawia teatr działań wojennych i politycznych, który jest nam dziś bardzo słabo znany, ale w ogóle zarysowuje nam średniowiecze wraz z jego intrygami i zawirowaniami. Przedstawione przez Brugeasa wydarzenia to nie prosta walka dwóch frakcji, lecz złożona polityka, w której istnieje wiele stron o sprzecznych interesach, nawet jeśli pozornie występują jedynie dwaj uczestnicy konfliktu, czyli Cesarstwo oraz Arabowie.
Gniew Boży – warstwa graficzna
Rysunki Toulhoata oddają cały obraz wydarzeń fabularnych ze szczegółami, a całość wydaje się również nazbierać rozmachu za sprawą scen batalistycznych i całych armii ścierających się w polu. Kolorystyka doskonale oddaje nastrój danej sceny oraz jej dynamikę, jasno odróżniając bitewny zgiełk od rozmów w pełnym, sycylijskim słońcu.
Na okładce Ira Dei 2. Prawo Łupu widzimy klęczącego, nagiego, związanego mnicha Szczepana. To daje nam wskazówkę, że to właśnie ów duchowny będzie istotną postacią w drugiej części komiksu. Jego wyraz twarzy karze nam myśleć, że Szczepan ewidentnie ma plan na siebie i wie w którym kierunku zmierza jego życie, a on nie czuje się niewolnikiem. Za mnichem znajduje się stojący wojownik z zakrwawionym toporem z czego możemy wywnioskować, że akcji i walk nie będzie brakować. I druga część Ira Dei zarówno od strony graficznej, jak i fabularnej daje nam wiele dynamicznych scen, które są znakomicie pokazane. Sposób namalowania obu postaci okładkowych dowodzi dużego kunsztu artystycznego, jakim dysponuje Ronan Toulhoat.
Ira Dei 2. Prawo łupu – czy warto czytać?
Po lekturze pierwszej części do kolejnej zabrałem się z wielką chęcią, biorąc pod uwagę bliską mi tematykę oraz interesujący sposób jej przedstawienia. Jest to propozycja nie tylko dla osób ściśle zainteresowanych historią, ale po prostu dla tych, którzy chcieliby miło spędzić czas przy dobrym komiksie.
Ira Dei 1. Złoto Kaidów – komiks – informacje:
- Tytuł: „Ira Dei 2. Prawo łupu”
- Scenariusz: Vincent Brugeas
- Rysunki: Ronan Toulhoat
- Tłumaczenie: Jakub Syty
- Oprawa: twarda
- Ilość stron: 56
- Druk: kolor
- Data wydania: 2021
- Wydawca: Taurus Media
- Cena okładkowa: 45,00zł
Opinia: Sebastian Bachmura
Fot. Agnieszka Małachwiejczyk & Agata Rosińska
Przeczytaj również: Ira Dei 1. Złoto Kaidów – recenzja komiksu
Przeczytaj również: Urban – Reguły gry. Recenzja komiksu w klimacie cyberpunku
Przeczytaj również: Ter 1 Obcy – recenzja komiksu. Intryguje formą i tajemnicą
Przeczytaj również: Ter 2 – Przewodnik – recenzja komiksu
Przeczytaj również: Plot Holes – recenzja komiksu bez dziur fabularnych
Przeczytaj również: Diuna: Wody Kanly – recenzja komiksu
Przeczytaj również: Łowcy relikwii – recenzja komiksu
Przeczytaj również: Wyspa skarbów – recenzja komiksu
Przeczytaj również: „Zrodzeni do szabli” – recenzja filmu
Przeczytaj również: Bokser z Auschwitz – recenzja książki Marty Bogackiej