Array
(
    [0] => https://proanima.pl/wp-content/uploads/2025/07/Glowa-Kasandry-film-2026.jpg
    [1] => 640
    [2] => 914
    [3] => 
)
        

Lightcraft, jedno z najbardziej utytułowanych polskich studiów filmowych, rozpoczęło prace nad ekranizacją Głowy Kasandry – nagrodzonej Zajdlem postapokaliptycznej mikropowieści Marka Baranieckiego. W głównej roli Teodora Hornica występuje Dawid Ogrodnik, a produkcja powstaje w unikatowym modelu finansowania: z udziałem zarówno fanów, jak i inwestorów.

Głowa Kasandry – co to?

„Głowa Kasandry”, opublikowana po raz pierwszy w 1985 roku, to nie tylko jedna z ikon polskiej fantastyki, ale też tekst, który przez dekady kusił filmowców – bez powodzenia.  Powieść Marka Baranieckiego dopiero teraz, po czterech podejściach do próby ekranizacji przez innych twórców, historia Teodora Hornica trafia na wielki ekran.

Reżyser filmu Daniel Markowicz, który dorastał z tą książką, przyznaje, że przez lata powstrzymywały go ograniczenia technologiczne i budżetowe. Zrealizowanie postapokaliptycznego świata z rozmachem wymagało warunków, jakich w Polsce wcześniej po prostu nie było. Dziś, z doświadczeniem zdobytym przy globalnych produkcjach Netfliksa, jak „Soulcatcher” czy „Plan lekcji”, Lightcraft w końcu mierzy się z legendą.

Dwadzieścia lat temu byśmy na tym projekcie polegli. Dziś mamy nie tylko odpowiednie środki, ale i świadomość, jak opowiedzieć tę historię – mówi.

Dawid Ogrodnik jako Teodor Hornic 

W postać głównego bohatera wciela się Dawid Ogrodnik, laureat najważniejszych nagród filmowych w Polsce, znany z ról wymagających intensywnej transformacji. Aktor już rozpoczął przygotowania do roli – zarówno fizyczne, jak i emocjonalne. W rozmowie z Going. MORE powiedział:

„To, co mnie urzekło w Teodorze, to jego etos i pozycja outsidera. On nikomu niczego nie narzuca, a mimo to jego postawa jest potężna. Jako aktor czuję ogromny szacunek do tej postaci. Trenuję, ćwiczę kaskaderkę, przygotowuję się mentalnie – już teraz jestem tym bohaterem” – Dawid Ogrodnik (Going. MORE).

Między Interstellar a Kasandrą – czyli jak zrobić dobre polskie sci-fi

Markowicz zaznacza, że choć film czerpie z tradycji science fiction, najważniejsze są emocje i moralna niejednoznaczność. Teodor nie jest superbohaterem – to człowiek z krwi i kości, który ponosi odpowiedzialność za przeszłość i próbuje odkupić swoje winy.

Widz musi poczuć, że Teodor walczy nie tylko o świat, ale też z samym sobą. Każda decyzja coś kosztuje, a konsekwencje nie są ani czarne, ani białe – tłumaczy reżyser. Kluczowe dla niego było zbudowanie filmu, który nie przytłoczy formą, lecz pozwoli widzowi zanurzyć się w emocjach – tak jak w „Arrival” czy „Diunie”.

Głowa Kasandry – fabuła

Świat po wojnie nuklearnej. Cywilizacja upadła. Resztki ludzkości ukrywają się w ruinach dawnych miast. Wśród zgliszcz – samotny mężczyzna z obsesją na punkcie jednej misji: odnaleźć i unieszkodliwić ostatnią z głowic atomowych, tytułową „Głowę Kasandry”, która ma moc definitywnego zakończenia życia na Ziemi.

Teodor Hornic nie jest superbohaterem – to człowiek ze złamanym sercem, uwikłany w winę i odpowiedzialność. Wraz z dwójką towarzyszy – Walathem i Karią – przemierza skażone strefy, balansując między przetrwaniem a moralnym obowiązkiem. To opowieść o odkupieniu, etyce postapokalipsy i cienkiej granicy między determinacją a fanatyzmem.

Głowa Kasandry film 2026

Autorem powieści jest Marek Baraniecki – inżynier środowiska, dziennikarz i jeden z najciekawszych głosów polskiej science fiction lat 80. Głowa Kasandry, wydana w 1985 roku, natychmiast stała się kultowa. Za opowiadanie o tym samym tytule Baraniecki otrzymał Nagrodę im. Janusza A. Zajdla, a utwór doczekał się adaptacji radiowej w Programie III Polskiego Radia.

Produkcja od ludzi – dla ludzi

Projekt powstaje przy typowym trybie produkcji filmowej, ale można go również wesprzeć, gdyż część finansowania pochodzi z Crowdfundingu.

Nie chodzi o to, żeby zebrać miliony od anonimowych funduszy. Chcemy stworzyć wokół tego filmu wspólnotę – ludzi, którzy czują, że to także ich opowieść – mówi Markowicz. Niektórzy inwestorzy pojawią się nawet jako statyści w scenach po ataku bombą neutronową.

Partnerami inwestycji filmu są fundusze finansowe, prywatni inwestorzy oraz Amazon Prime.

Kiedy premiera filmu?

Zdjęcia już trwają. Po nich film wejdzie w fazę postprodukcji. Premiera planowana jest na zimę 2026. Już teraz prawa do dystrybucji obrazu zakupił Amazon Prime Video, co potwierdza jego międzynarodowy potencjał.

Lightcraft – polska fabryka globalnych hitów

Studio Lightcraft ma na koncie ponad 70 filmów i setki teledysków, a jego tytuły zdobywają szczyty rankingów:

  • „Plan lekcji” – 30,4 mln godzin oglądania, #1 na świecie (Netflix)
  • „Soulcatcher” – 29,1 mln godzin, #1 globalnie (Netflix)
  • „Pokusa” – #1 na Amazon Prime w Polsce przez 56 dni

Lightcraft konsekwentnie łączy rozrywkowe kino gatunkowe z artystycznymi ambicjami – i „Głowa Kasandry” jest tego najlepszym przykładem.


Daniel Markowicz, członek Europejskiej Akademii Filmowej (EFA), Stowarzyszenia Filmowców Polskich (SFP) i Polskiej Akademii Filmowej (PFA), producent filmowy i reżyser, dyrektor artystyczny, doświadczony producent i VFX supervisor. Absolwent Uniwersytetu Artystycznego im. Magdy Abakanowicz w Poznaniu na kierunku Malarstwo. Jest założycielem Lightcraft – jednego z najbardziej znanych polskich i europejskich studiów produkcyjnych i postprodukcyjnych, współpracującego przy wielu międzynarodowych projektach. Już jako student pracował nad filmami krótkometrażowymi i videoklipami, które szybko doprowadziły go do współpracy z polskimi i międzynarodowymi twórcami filmowymi. To doświadczenie dało mu wiedzę o profesjonalnej organizacji i pracy artystycznej. Aktualnie zajmuje się reżyserią filmu animowanego “Kraina Snów”, który uzyskał zachęty z Państwowego Instytutu Sztuki Filmowej.

Lightcraft, założone w 1997 Studio Lightcraft z sukcesami ukończyło prace nad ponad czterema tysiącami spotów reklamowych, trzystu teledyskami oraz czterdziestoma trzema filmami dla międzynarodowych klientów, w tym największych światowych studiów filmowych 20th Century Fox, Roadside Attractions czy LionsGate. Istotnym atutem studia jest rozległa możliwość tworzenia złożonych efektów wizualnych, zaawansowanej animacji 3D oraz tworzenia unikalnych efektów i narzędzi in-house. Fundamentem Lightcraftu jest doświadczony i utalentowany zespół, skupiający w jednym miejscu artystów, filmowców, animatorów, koordynatorów postprodukcji i najwyższej klasy techników. Czerpiąc z wieloletniego doświadczenia indywidualnie dopasowujemy wielkość i organizację zasobów do specyficznych wymagań poszczególnych produkcji. Zajmujemy się koordynacją efektów specjalnych, reżyserią oraz produkcją VFX. Od lat 90-tych stworzyliśmy wiele reklam, filmów fabularnych i teledysków.

Udostępnij:


2025 © Fundacja ProAnima. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Przejdź do treści