Wszyscy znamy historię o Śpiącej Królewnie. W klasycznej opowieści księżniczka rani się wrzecionem i zasypia na długie lata. Uratować ją może jedynie dzielny książę na białym koniu. I tak też się dzieje, a wszyscy żyją długo i szczęśliwie. Może nawet pojawia się gromadka dzieci. Bardzo lubimy pozytywne zakończenia, prawda? A gdyby tak księżniczka nie doczekała szczęśliwego końca i musiała sama się ratować? Brzmi intrygująco. Róża to ciekawa propozycja od wydawnictwa Nagle! Przekonajmy się, jak znana i lubiana baśń nabiera zupełnie innego kształtu.
Róża – komiks – o czym jest?
Opowieść zaczyna się całkiem niewinnie. W zasadzie jak wszystkie baśnie o księżniczkach. Możemy dowiedzieć się, że Różyczka dorastała w kochającej rodzinie, otoczona opieką wróżek chrzestnych. Często bawiła się w królewskim ogrodzie, z dala od wzroku ciekawskich. W ogóle z dala od wszelkich trosk. Zgodnie z tym, co już wiemy, dziewczyna rani się w palec i zasypia. Faktycznie, po jakimś czasie pojawia się książę i tutaj mamy zasadnicze dla opowieści ale– stwierdza, że nie będzie budził Różyczki, bo i po co? Żeby kobieta sprawiała problemy? Śpiąca żona to dobra żona, bo nie będzie się sprzeciwiać mężowi. W każdym razie, książę nie budzi Różyczki i wraz z jej ojcem zarządza królestwem i toczy wielkie wojny. Mijają lata, śmierć zabiera wszystkich. Zostaje tylko ona. Tajemnicze siły chcą, by w końcu się zbudziła. Nie wiemy komu lub czemu zależy na przebudzeniu dziewczyny. I to właśnie w tym momencie akcja rusza jak szalona. Księżniczka budzi się w zupełnie innym, obcym świecie. W żadnym razie nie jest bajkowo. Róża traktowana jest z pogardą, wulgarnie i przedmiotowo. Jednak dziewczyna ma charakterek i szybko pojmuje, że musi sobie radzić, bo inaczej zginie. Pojawia się żądza zemsty ze strony księżniczki. Tutaj daję plusa za kontrast z pierwszą, słodką częścią opowieści.
Jak to bywa w powieści fantasy, Róża podczas wędrówki napotyka różne postaci. Są oczywiście ludzie, demony, krasnoludy, wiedźmy czy leśne szczury. Cała jej wędrówka przez obce światy przypomina zły sen. Jest zdeterminowana, by przywrócić królestwu dawny blask. Kolejny plus ode mnie za oniryczną konwencję komiksu. Do Róży szybko dołącza Północna, która źle znosi inne klimaty poza zimnym. Z początku kobiety nie przepadają za sobą, ale razem tworzą dość zgrany duet. Z czasem dołącza do nich także wiedźmin. Razem idą ku dawnemu królestwu zmarłego męża Róży. Oprócz postaci mamy jeszcze inne, typowe dla świata fantasy elementy: magiczny świat, walkę dobra ze złem, zwroty akcji czy wspólne przemierzanie światów w konkretnym celu. Rzeczywistość wykreowana przez Cantwella i Garcie wciąga czytelnika bez reszty. Minusem mogą być wulgarne dialogi w niektórych scenach.
Główne postacie komiksu Róża:
- Róża: przebudzona księżniczka z dawnego królestwa. Pragnie zemsty i odbudowania potęgi swojej krainy. Przechodzi przemianę z królewny w wojowniczkę. Zdeterminowana i odważna.
- Północna: pochodzi z Północy. Lubi chłód. Z początku sceptycznie nastawiona do Różyczki. Umie walczyć i posługiwać się bronią.
- Roop: potomek wiedźm. Z racji bycia nie- kobietą pogardzany przez prawowite czarownice. Szuka swojego miejsca. Spokojny i cierpliwy.
- Grendrida: niegdyś jedna z dobrych wróżek. Przeszła przemianę i teraz poluje na Różyczkę za pomocą demonicznego Łowcy.
Warstwa graficzna komiksu
Okładka została stworzona na zasadzie kontrastu. Daje się odczuć, że autorzy lubią stosować ten zabieg (który z powodzeniem stosują). Na pierwszym planie widzimy naszą księżniczkę Różę, jednak nie w królewskiej sukni czy koronie. Dziewczyna odziana jest w postrzępione ubrania, w ręku trzyma zakrwawiony nóż i brodzi we krwi. Pochylenie postaci i mimika twarzy sugeruje, że księżniczka jest gotowa odeprzeć każdy atak. Tło jest tajemnicze i nieco mroczne. Nad postacią został umieszczony tytuł, w pogrubieniu i różową czcionką. Kolor różowy kojarzy nam się z kobiecością, W symbolice kolorów oznacza uniwersalne szczęście. Tego jednak zabrakło Róży po przebudzeniu.
Na początku historii dominują pastelowe kolory, dużo światła i delikatność rodem z najpiękniejszej baśni. Klimat zmienia się bardzo szybko o 180 stopni, gdy książę postanawia nie budzić Róży. Na karty powieści wkrada się mrok, dobrze odwzorowany kolorami. W dalszej części dominują ciemne zielenie, niebieski, czarny oraz pomarańczowy. Daje się odczuć wszechobecny brud czy wulgarność nowego świata. Kadry zostały rozplanowane bardzo czytelnie, co jest szczególnie przydatne przy pomniejszonym formacie komiksu. Dominuje delikatna kreska, czasami jakby nieprecyzyjna, co podkreśla oniryczny styl wykreowany przez autorów. Na koniec na czytelnika czeka mała niespodzianka: galeria okładek, projekty postaci oraz mapa krain.
Róża – czy warto czytać?
Róża to nowy pomysł na starą baśń. Historia księżniczki, która musi odnaleźć się we wrogim świecie dobrze się broni. I dobrze się czyta. Bajkowość miesza się z z chamstwem nowego porządku rzeczy. Lektura raczej dla starszych czytelników, ze względu na obecne wulgaryzmy. Jestem bardzo ciekawa, jak historia Róży potoczy się w kolejnych tomach. Z początku nie byłam zbyt zaciekawiona tą opowieścią, ale w trakcie lektury mocno wciągnęłam się w ten mroczno- cukierkowy świat. Polecam i zachęcam do przeczytania.
Opinia: Agata Rosińska
Foto: Agata Rosińska
Róża – komiks – informacje
- Tytuł: Róża
- Scenariusz: Christopher Cantwell
- Rysunki: German Garcia
- Tłumaczenie: Paulina Braiter
- Liczba stron: 128
- Druk: Kolor
- Oprawa: miękka
- Wydawnictwo: Nagle! Comics
- Data premiery: 2023
- Cena okładkowa: 65,90 zł
Przeczytaj również: Kobiety z bronią – komiks Ladies with Guns
Przeczytaj również: Czy Sound of Freedom to film dla widzów o mocnych nerwach?
Przeczytaj również: Egzorcysta papieża- recenzja filmu. Strach się bać?
Przeczytaj również: Komiks Dom Slaughterów! Mroczne klimaty gwarantowane!
Przeczytaj również: Czy dziecięce obrazki mogą być niebezpieczne? Książka Tajemne rysunki
Przeczytaj również: Jak silna może być siostrzana miłość? Komiks Trzy siostry już dostępny