fbpx
Portal Promocji Kultury ProAnima.pl

Wykład

Teatr staropolski. Re:Konstrukcje. Sceny plebejskie

Ostrożnie, krok po kroku, #WRACAMY do prowadzenia działalności w siedzibie Instytutu Teatralnego i spotkań na żywo. 𝐃𝐥𝐚𝐭𝐞𝐠𝐨 𝟐𝟒 𝐜𝐳𝐞𝐫𝐰𝐜𝐚 𝐨 𝐠𝐨𝐝𝐳. 𝟏𝟖:𝟎𝟎, 𝐩𝐨 𝟏𝟎𝟒 𝐝𝐧𝐢𝐚𝐜𝐡 od zawieszenia organizacji wydarzeń w IT, zapraszamy do Instytutu na piąty wykład Patryka Kenckiego w ramach cyklu \"Teatr Staropolski. Re: Konstrukcje\". Tym razem przyjrzymy się scenom plebejskim i twórczości dramatycznej przedstawicieli niższych warstw społecznych. Na najbliższy wykład obowiązują bezpłatne zaproszenia (jest ich tylko 20), które można pobrać za pośrednictwem naszej strony internetowej. Spotkanie odbędzie się w sali teatralnej z zachowaniem wszystkich wymogów nowej dyscypliny sanitarnej i wytycznych w zakresie minimalizowania zagrożenia dla odwiedzających. Wasze bezpieczeństwo i zaufanie są dla nas najważniejsze, dlatego wprowadzamy nowe zasady sanitarne - te od jakiegoś czasu obowiązują już w przypadku korzystania ze zbiorów IT oraz odwiedzania księgarni i kawiarni. ❔ CO SIĘ ZMIENI ❔ 😷 ​wydarzenia w siedzibie Instytutu Teatralnego będą organizowane zgodnie z \"wytycznymi dla organizatorów imprez kulturalnych i rozrywkowych w trakcie epidemii wirusa SARS-CoV-2 w Polsce\"; 😷 w czasie przebywania w sali teatralnej IT będą obowiązywały zasady: utrzymania co najmniej 1,5 metra odstępu od innych osób (umożliwi to nowy układ widowni), zakrywania ust i nosa (jeśli zapomną Państwo o własnych środkach ochrony osobistej - zapewnimy je), dezynfekcji rąk, limitu osób przebywających w tym samym czasie we foyer i w kawiarni, ograniczania czasu przebywania w budynku IT przed i po Wydarzeniu (naszym widzom udostępnimy bezpośrednie wejście z ogrodu do sali teatralnej, możemy podjąć także decyzję o podziale widzów na mniejsze grupy wpuszczane w bezpiecznych odstępach czasu). Szczegółowe informacje o tym, co mogą Państwo zrobić przed przyjściem do IT dla zwiększenia własnego bezpieczeństwa oraz o tym, co my robimy w tym zakresie dla Państwa, znajdą Państwo w mailach z potwierdzeniem rezerwacji miejsca. __________ Teatr Staropolski. Re: Konstrukcje Cykl \"Teatr Staropolski. Re: Konstrukcje\" jest próbą prześledzenia przemian estetycznych w staropolskiej sferze widowiskowej i określenia, jak prezentuje się (staro)polskie \"ciało widowiskowe\". Piąty wykład poświęcamy \"scenom plebejskim\". O staropolskich widowiskach ludowych wiemy zbyt mało, aby nakreślić ich wiarygodny obraz. W przeciwieństwie do przedsięwzięć realizowanych pod patronatem możnych mecenasów, działalność kuglarzy i ludowe obrzędy nie były należycie dokumentowane. W efekcie nie dysponujemy satysfakcjonującym wyobrażeniem o tej grupie zjawisk, która istotna wydaje się przynajmniej z dwóch względów. Po pierwsze dlatego, że jej odbiorcami były najszersze rzesze społeczeństwa. Po drugie dlatego, iż właśnie w obrzędach ludowych musiały zachować się elementy starszych, częstokroć jeszcze przedchrześcijańskich tradycji. Pozostaje się cieszyć, że dysponujemy zadowalającym stanem wiedzy o twórczości dramatycznej tworzonej przez przedstawicieli niższych warstw społecznych bądź też dokumentującej ich życie. Szczególnie interesujące wydają się teksty zaliczane do nurtu komedii rybałtowskiej, dynamicznie rozwijającej się na przełomie XVI i XVII stulecia. Sztuki należące do tego gatunku pisane były przez anonimowych autorów, niezamożnych, ale posiadających najczęściej jakieś wykształcenie. Stworzone przez nich dzieła wyróżniają się elementem społeczno-politycznej krytyki i silnym ładunkiem humoru. Skupiając się na analizie utworów, w których występuje postać Albertusa, czyli ubogiego wiejskiego nauczyciela, postaramy się ukazać fenomen komedii rybałtowskiej, w kontekście naszych wyobrażeń o staropolskich przedstawieniach plebejskich. __________ PATRYK KENCKI Doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk, przewodniczący Komisji Artystycznej Konkursu \"Klasyka Żywa\" i wiceprezes Polskiej Kompanii Teatralnej. Założyciel portalu \"Teatrologia.info\". W przeszłości związany z warszawskim Muzeum Teatralnym, pracował również jako adiunkt na Wydziale Aktorskim i Wydziale Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie oraz jako sekretarz redakcji \"Pamiętnika Teatralnego\". Autor stu kilkudziesięciu publikacji, w tym monografii \"Inspiracje starotestamentowe w dramacie polskiego renesansu (1545-1625)\", Warszawa 2012. W tym roku ukaże się jego rozprawa \"Staropolski Molière\". Informacje pochodzą ze strony: https://www.facebook.com/events/293225715148204

24.06.2020
18:00 - 20:30

Ostrożnie, krok po kroku, #WRACAMY do prowadzenia działalności w siedzibie Instytutu Teatralnego i spotkań na żywo.

𝐃𝐥𝐚𝐭𝐞𝐠𝐨 𝟐𝟒 𝐜𝐳𝐞𝐫𝐰𝐜𝐚 𝐨 𝐠𝐨𝐝𝐳. 𝟏𝟖:𝟎𝟎, 𝐩𝐨 𝟏𝟎𝟒 𝐝𝐧𝐢𝐚𝐜𝐡 od zawieszenia organizacji wydarzeń w IT, zapraszamy do Instytutu na piąty wykład Patryka Kenckiego w ramach cyklu “Teatr Staropolski. Re: Konstrukcje“. Tym razem przyjrzymy się scenom plebejskim i twórczości dramatycznej przedstawicieli niższych warstw społecznych.

Na najbliższy wykład obowiązują bezpłatne zaproszenia (jest ich tylko 20), które można pobrać za pośrednictwem naszej strony internetowej. Spotkanie odbędzie się w sali teatralnej z zachowaniem wszystkich wymogów nowej dyscypliny sanitarnej i wytycznych w zakresie minimalizowania zagrożenia dla odwiedzających. Wasze bezpieczeństwo i zaufanie są dla nas najważniejsze, dlatego wprowadzamy nowe zasady sanitarne – te od jakiegoś czasu obowiązują już w przypadku korzystania ze zbiorów IT oraz odwiedzania księgarni i kawiarni.

❔ CO SIĘ ZMIENI ❔

😷 ​wydarzenia w siedzibie Instytutu Teatralnego będą organizowane zgodnie z “wytycznymi dla organizatorów imprez kulturalnych i rozrywkowych w trakcie epidemii wirusa SARS-CoV-2 w Polsce”;

😷 w czasie przebywania w sali teatralnej IT będą obowiązywały zasady: utrzymania co najmniej 1,5 metra odstępu od innych osób (umożliwi to nowy układ widowni), zakrywania ust i nosa (jeśli zapomną Państwo o własnych środkach ochrony osobistej – zapewnimy je), dezynfekcji rąk, limitu osób przebywających w tym samym czasie we foyer i w kawiarni, ograniczania czasu przebywania w budynku IT przed i po Wydarzeniu (naszym widzom udostępnimy bezpośrednie wejście z ogrodu do sali teatralnej, możemy podjąć także decyzję o podziale widzów na mniejsze grupy wpuszczane w bezpiecznych odstępach czasu).

Szczegółowe informacje o tym, co mogą Państwo zrobić przed przyjściem do IT dla zwiększenia własnego bezpieczeństwa oraz o tym, co my robimy w tym zakresie dla Państwa, znajdą Państwo w mailach z potwierdzeniem rezerwacji miejsca.

__________

Teatr Staropolski. Re: Konstrukcje

Cykl “Teatr Staropolski. Re: Konstrukcje” jest próbą prześledzenia przemian estetycznych w staropolskiej sferze widowiskowej i określenia, jak prezentuje się (staro)polskie “ciało widowiskowe”. Piąty wykład poświęcamy “scenom plebejskim”.

O staropolskich widowiskach ludowych wiemy zbyt mało, aby nakreślić ich wiarygodny obraz. W przeciwieństwie do przedsięwzięć realizowanych pod patronatem możnych mecenasów, działalność kuglarzy i ludowe obrzędy nie były należycie dokumentowane. W efekcie nie dysponujemy satysfakcjonującym wyobrażeniem o tej grupie zjawisk, która istotna wydaje się przynajmniej z dwóch względów. Po pierwsze dlatego, że jej odbiorcami były najszersze rzesze społeczeństwa. Po drugie dlatego, iż właśnie w obrzędach ludowych musiały zachować się elementy starszych, częstokroć jeszcze przedchrześcijańskich tradycji.

Pozostaje się cieszyć, że dysponujemy zadowalającym stanem wiedzy o twórczości dramatycznej tworzonej przez przedstawicieli niższych warstw społecznych bądź też dokumentującej ich życie. Szczególnie interesujące wydają się teksty zaliczane do nurtu komedii rybałtowskiej, dynamicznie rozwijającej się na przełomie XVI i XVII stulecia. Sztuki należące do tego gatunku pisane były przez anonimowych autorów, niezamożnych, ale posiadających najczęściej jakieś wykształcenie. Stworzone przez nich dzieła wyróżniają się elementem społeczno-politycznej krytyki i silnym ładunkiem humoru. Skupiając się na analizie utworów, w których występuje postać Albertusa, czyli ubogiego wiejskiego nauczyciela, postaramy się ukazać fenomen komedii rybałtowskiej, w kontekście naszych wyobrażeń o staropolskich przedstawieniach plebejskich.

__________

PATRYK KENCKI

Doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk, przewodniczący Komisji Artystycznej Konkursu “Klasyka Żywa” i wiceprezes Polskiej Kompanii Teatralnej. Założyciel portalu “Teatrologia.info”. W przeszłości związany z warszawskim Muzeum Teatralnym, pracował również jako adiunkt na Wydziale Aktorskim i Wydziale Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie oraz jako sekretarz redakcji “Pamiętnika Teatralnego”. Autor stu kilkudziesięciu publikacji, w tym monografii “Inspiracje starotestamentowe w dramacie polskiego renesansu (1545-1625)”, Warszawa 2012. W tym roku ukaże się jego rozprawa “Staropolski Molière”.

Informacje pochodzą ze strony: https://www.facebook.com/events/293225715148204

Scroll Up
Skip to content

Rejestrując się zgadzasz się z naszą Polityką prywatności, a także wyrażasz zgodę na otrzymywanie bezpłatnych biuletynów. W dowolnym momencie możesz zrezygnować z subskrypcji klikając w link na dole każdego biuletynu.