podlaskie
10.09 - 27.03.2022
23:59 - 23:59

馃挜 Og艂aszamy nab贸r do kolejnej edycji INSTYTUTU OTWARTEGO Strefy WolnoS艂owej!! 馃挜
Instytut Otwarty to miejsce tw贸rczych wra偶liwo艣ci i artywistycznych praktyk.
Kilka miesi臋cy wsp贸lnej pracy artystycznej, edukacji w dzia艂aniu, wymiany technik, narz臋dzi, historii przybli偶y uczestniczkom i uczestnikom sztuk臋 opart膮 na procesie i zaanga偶owaniu. Nasz program artystyczno-spo艂eczny kierujemy do tw贸rczy艅, animator贸w kultury, spo艂eczniczek i aktywist贸w o r贸偶nym pochodzeniu kulturowym. W ramach Instytutu Otwartego proponujemy proces szkoleniowy oraz wsp贸lne dzia艂ania artystyczne. Zastanawiamy si臋 nad metodami pracy tw贸rczej ze spo艂eczno艣ciami. Nad tym, jak czerpi膮c z r贸偶nych dziedzin, inicjowa膰 wydarzenia artystyczne z udzia艂em grup migranckich, uchod藕czych, anga偶uj膮c osoby w procedurze azylowej oraz niezwi膮zane profesjonalnie ze sztuk膮. Osi膮 programu stanie si臋 do艣wiadczenie sztuki ukierunkowanej na zniwelowanie podzia艂贸w na 鈥渕y鈥 i 鈥渙ni鈥 w odniesieniu do spo艂eczno艣ci cudzoziemskich oraz na budowanie wsp贸lnej to偶samo艣ci spo艂ecznej w ramach przygotowanej instalacji. Program IO 2021/2022 wynika z przekonania, 偶e wsp贸lne do艣wiadczenie tw贸rcze w grupie mi臋dzykulturowej przyczynia si臋 do refleksji nad spo艂eczn膮 odpowiedzialno艣ci膮 za bycie razem.
Prace Instytutu Otwartego doprowadz膮 nas do wsp贸lnie stworzonej instalacji performatywnej z艂o偶onej zar贸wno z kolektywnych, jak i indywidualnych prac z pogranicza sztuk performatywnych i wizualnych.
馃啌 Do przesy艂ania zg艂osze艅 zapraszamy wszystkich 鈥 bez wzgl臋du na wiek, p艂e膰, pochodzenie, religi臋, wcze艣niejsze do艣wiadczenie artystyczne czy poziom znajomo艣ci j臋zyka polskiego.
Formularz rekrutacyjny wype艂ni膰 mo偶na w j臋zyku polskim lub angielskim, zaj臋cia prowadzone b臋d膮 w j臋zyku polskim i angielskim.
猬囷笍猬囷笍猬囷笍猬囷笍猬囷笍猬囷笍https://docs.google.com/forms/d/11HbGLR6EQMiDj8RQe_sMzAoVhzCqbQd5sCKXSqO1LzM/edit?ts=60f55fc0
鈱涳笍 Zg艂oszenia przyjmujemy do 10 wrze艣nia, list臋 os贸b zakwalifikowanych do Instytutu og艂osimy 27 wrze艣nia.
Wi臋kszo艣膰 wydarze艅 w ramach Instytutu jest wsp贸艂organizowana przez Stref臋 Wolnos艂ow膮 i Jasn膮 10. Warszawsk膮 艢wietlic臋 Krytyki Politycznej w ramach programu Centrum Jasna finansowanego ze 艣rodk贸w Miasta Sto艂ecznego Warszawy oraz w ramach projektu The N.E.W. School realizowanego we wsp贸艂pracy z Allianz Kulturstiftung.
馃懃 Partnerzy programy Centrum Jasna: Fundacja Automatophone, Fundacja Kaleckiego, Kolektyw Kem, Widok. Fundacja Kultury Wizualnej.

馃敼馃敼 KALENDARIUM INSTYTUTU OTWARTEGO 2021/2022 馃敼馃敼
Program Instytutu Otwartego to proces edukacyjny, na kt贸ry sk艂ada si臋 cykl warsztat贸w oraz cz臋艣膰 praktyczna polegaj膮ca na stworzeniu konceptu i realizacji dzia艂ania artystycznego anga偶uj膮cego spo艂eczno艣膰, pod opiek膮 zespo艂u kuratorskiego w sk艂adzie Alicja Borkowska, Agnieszka R贸偶, Igor Stokfiszewski.

馃煚 Zjazd 1 – 9, 10 pa藕dziernika
TW脫RCZA WRA呕LIWO艢膯
Pierwszy zjazd otworzymy praktycznymi formami budowania przestrzeni do wsp贸lnej pracy. Zastanowimy si臋 nad rol膮 artystki, animatora, aktywisty we wzmacnianiu spo艂eczno艣ci nara偶onej na wykluczenie, ze szczeg贸lnym uwzgl臋dnieniem spo艂eczno艣ci migranckich i uchod藕czych. W do艣wiadczeniach i rozmowach, kt贸re pozwol膮 nam pozna膰 swoje praktyki tw贸rcze i siebie nawzajem zastanowimy si臋 nad tym, jak sztuka buduje wsp贸lnot臋 oraz jak wp艂ywa na ludzi czynnie zaanga偶owanych w dzia艂ania artystyczne w swojej spo艂eczno艣ci. Spotkanie b臋dzie aktywn膮 refleksj膮 w dzia艂aniu nad tym, co oznacza opowiadanie ludzkich historii i biografii w pracy artystycznej, jakie towarzysz膮 mu mo偶liwo艣ci i zagro偶enia.
______________
Alicja Borkowska 鈥 kuratorka Instytutu Otwartego, za艂o偶ycielka i wsp贸艂tw贸rczyni Strefy WolnoS艂owej, re偶yserka, animatorka kultury, specjalizuje si臋 w pracy tw贸rczej z grupami wielokulturowymi. Absolwentka Wydzia艂u Wiedzy o Teatrze w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie oraz Polskiej Szko艂y Reporta偶u. Studiowa艂a na wydziale DAMS na Uniwersytecie w Bolonii, gdzie przez wiele lat wsp贸艂pracowa艂a r贸wnie偶 z Teatro dell鈥橝rgine, sko艅czy艂a podyplomowy kurs z organizacji wydarze艅 wielokulturowych organizowany przez ATER Formazione oraz master w Etnopsi (Ethno-Systemic-Narrative) w Rzymie. Re偶yseruje wielokulturowe spektakle Strefy WolnoS艂owej i koordynuje projekty lokalne i mi臋dzynarodowe fundacji, m.in. Azyl Warszawa, Instytut Otwarty, Migrating Theater, The City Ghettos of Today, History Atlas Under Construction, Beyond Theater, Atlas of Transitions. Prowadzi艂a dzia艂ania artystyczne z udzia艂em grup migranckich m.in. we W艂oszech, Francji, Iranie, Boliwii, Palestynie.
Agnieszka R贸偶 鈥 inicjatorka i kuratorka Instytutu Otwartego. Buduje przestrzenie edukacyjne w nurcie gestalt, opiekuje si臋 procesami tw贸rczymi nastawionymi na zmian臋 spo艂ecznych postaw i przeciwdzia艂anie wykluczeniom. Kuratorka m.in. Generator Malta w ramach Malta Festival Pozna艅 (2016- 2019), akademii dla tw贸rczy艅 i tw贸rc贸w S膮siedztwo 鈥 granice blisko艣ci (2016-2019), dzia艂a艅 dla m艂odzie偶y: Kurs Miejskiego Relaksu, H2O The future will involve us (2020-2021), Eksperyment: DIALOG (2017). Konsultantka scen intymnych w powstaj膮cej produkcji 鈥濷powie艣ci Niemoralne鈥 (2021), producentka serialu podcastowego Familia – I w Polsce o nieheteronormatywnej rodzinie (2020). Uczy jak projektowa膰 i wdra偶a膰 dzia艂ania spo艂ecznie odpowiedzialne w instytucjach kultury, sztuki i organizacjach pozarz膮dowych. Edukatorka kulturowa w ramach program贸w Struktury Kultury (Og贸lnopolski Program Bardzo M艂oda Kultura, 2016, 2017), Centrum Praktyk Edukacyjnych (2016, 2015), Koalicja Kulturotw贸rc贸w (FIO, 2016, 2018).

馃煚 Zjazd 2 – 23, 24 pa藕dziernika
DZIE艃 1.
SZTUKA ZE SPO艁ECZNO艢CI膭
Sztuka zaanga偶owana, dialogiczna, interwencjonistyczna, relacyjna, kontekstualna, kooperacyjna, sztuka w przestrzeni publicznej, sztuka site-specific, sztuka nowych technologii 鈥 wszystkie te okre艣lenia odnosz膮 si臋 do praktyk artystycznych komplementarnych wobec sztuki ze spo艂eczno艣ci膮, z kt贸r膮 艂膮czy je anga偶owanie uczestnik贸w i uczestniczki w aktywno艣膰 tw贸rcz膮, s膮 one oparte na partycypacji. Lecz sztuka ze spo艂eczno艣ci膮 to co艣 wi臋cej 鈥 dzia艂anie, w ramach kt贸rego tw贸rca lub tw贸rczyni przyjmuj膮 rol臋 facylituj膮c膮 kreatywny proces realizowany przez spo艂eczno艣膰, kt贸ra pozostaje instancj膮 decyduj膮c膮 o jego przebiegu, celu, estetyce, polityce i ostatecznym wyd藕wi臋ku. Sztuka ze spo艂eczno艣ci膮 jest platform膮 wyra偶ania si臋 innych i dokonywania przez nich zmiany otaczaj膮cej rzeczywisto艣ci w zgodzie z w艂asnymi wra偶liwo艣ciami, przekonaniami i potrzebami. Si臋gaj膮c po przyk艂ady dzia艂a艅 artystyczno-spo艂ecznych przedyskutujemy fundamenty podej艣cia do wsp贸艂czesnej community art.
______________
Igor Stokfiszewski 鈥 kurator Instytutu Otwartego, badacz kultury, aktywista. Autor ksi膮偶ek Zwrot polityczny (2009) i Prawo do kultury (2018). Wsp贸艂redaktor m.in. tomu Sztuka ze spo艂eczno艣ci膮 (2018) opracowanego wsp贸lnie z Izabel膮 Jasi艅sk膮 i Ja艣min膮 W贸jcik, z kt贸r膮 od 2013 stale wsp贸艂pracuje przy jej przedsi臋wzi臋ciach anga偶uj膮cych lokalne spo艂eczno艣ci. Najszerzej znane jest ich trwaj膮ce blisko dekad臋 dzia艂anie ze spo艂eczno艣ci膮 by艂ych pracownik贸w i pracownic fabryki w Ursusie, podsumowane pe艂nometra偶owym dokumentem kreacyjnym Symfonia fabryki Ursus (2018). Aktualnie pracuj膮 nad filmem partycypacyjnym z udzia艂em dzieci pt. Kr贸l Maciu艣 Pierwszy. Stokfiszewski wsp贸艂pracowa艂 r贸wnie偶 m.in. z Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards, z kolektywem Rimini Protokoll i artystami: Arturem 呕mijewskim, Paw艂em Althamerem oraz Katarzyn膮 G贸rn膮. Jest cz艂onkiem zespo艂u Krytyki Politycznej, gdzie odpowiada m.in. za przedsi臋wzi臋cia wzmacniaj膮ce m艂odsze pokolenie aktywist贸w i aktywistek oraz tw贸rczy艅 i tw贸rc贸w kultury.
DZIE艃 1 i 2.
RELACJE W GLOBALNYM 艢WIECIE. TRENING MI臉DZYKULTUROWY I ANTYDYSKRYMINACYJNY
W oparciu o mi臋dzykulturowe do艣wiadczenia os贸b uczestnicz膮cych w zaj臋ciach oraz o r贸偶norodne 鈥 tradycyjne i najnowsze 鈥 metody treningu mi臋dzykulturowego, poruszymy zagadnienia dotycz膮ce r贸偶norodno艣ci i wra偶liwo艣ci mi臋dzykulturowej, a tak偶e kwestie zwi膮zane ze wsp贸艂czesnym rasizmem, etnocentryzmem i daltonizmem kulturowym. Porozmawiamy o tym, jak kszta艂towa膰 w sobie elastyczno艣膰 perspektyw i akceptacj臋 na inno艣膰 i jak to mo偶e nam pom贸c w 艣wiadomej pracy z innymi. B臋dziemy pracowa膰 z cia艂em, krzykiem i oddechem, technikami emotional release, shaking, bioenergetyk膮 z elementami ruchu intuicyjnego. Zajrzymy w g艂膮b siebie, wracaj膮c do tego, kim naprawd臋 jeste艣my, czego potrzebujemy i jak si臋 z tym czujemy. Warsztat b臋dzie okazj膮 do zbudowania i rozwini臋cia swojej kompetencji mi臋dzykulturowej, tak potrzebnej do dobrych relacji ze sob膮 i innymi w globalnym 艣wiecie.
______________
Margaret Amaka Ohia-Nowak 鈥 j臋zykoznawczyni i kulturoznawczyni, trenerka mi臋dzykulturowa i antydyskryminacyjna. W swoich warsztatach opiera si臋 m.in. na pracy z cia艂em, krzykiem i oddechem, NVC oraz technikach self-awareness. Obroni艂a doktorat na temat przejaw贸w rasizmu w polszczy藕nie. Absolwentka specjalistycznych seminari贸w po艣wi臋conych rasizmowi, ksenofobii, komunikacji r贸wno艣ciowej i wielokulturowo艣ci. Wsp贸艂pracuje m.in. z Uniwersytetem Marie Curie-Sk艂odowskiej, Polsk膮 Akcj膮 Humanitarn膮, Stowarzyszeniem Edukacji Krytycznej, Global Learning & Education Network i Stowarzyszeniem Nigdy Wi臋cej. Jest Certyfikowan膮 Trenerk膮 FRIS庐.
Agnieszka Bu艂acik – jest queerfeministyczn膮 tw贸rczyni膮 i facylitatork膮 z bogat膮 histori膮 pracy w kulturze, sztuce i edukacji. Wsp贸艂za艂o偶ycielka new visions, kolektywu edukacyjnego wspieraj膮cego praktyk贸w kultury, tw贸rc贸w zmian, spo艂eczno艣ci i organizacje w przyjmowaniu nowych praktyk i podej艣膰, by stawa艂y si臋 bardziej sprawiedliwe i inkluzywne. Posiada bogate do艣wiadczenie w holistycznej edukacji antydyskryminacyjnej i krytycznej edukacji globalnej, tworz膮c anga偶uj膮ce, interaktywne i pe艂ne wsp贸艂czucia przestrzenie edukacyjne. Jako edukatorka i facylitatorka prowadzi艂a liczne warsztaty w ca艂ej Europie, wp艂ywaj膮c na r贸偶ne grupy poprzez tworzenie przestrzeni dla niewygodnych rozm贸w o dyskryminacji i odblokowywanie zdolno艣ci wyobra藕ni, wsp贸艂czuj膮cej autorefleksji i krytycznego my艣lenia; stworzy艂a narz臋dzia edukacyjne, kt贸re u艂atwiaj膮 samodzielne uczenie si臋, edukacyjne materia艂y wideo oraz opublikowa艂a teksty i zdj臋cia poruszaj膮ce temat systemowej opresji.

馃煚 Zjazd 3 – 13, 14 listopada
OD RZECZYWISTO艢CI DO METAFORY I Z POWROTEM cz. I: STREFA WOLNOS艁OWA
Jak przet艂umaczy膰 histori臋 migracji na j臋zyk sztuki? Jak opowiada膰, oddawa膰 g艂os, tworzy膰 po艂膮czenia pozornie dalekich 艣wiat贸w? Spotkanie skoncentrowane b臋dzie na przybli偶eniu aktualnie najwa偶niejszych kwestii dotycz膮cych migracji i uchod藕ctwa do Europy oraz refleksji nad czerpaniem z tekst贸w kultury m贸wi膮cych o migracji. B臋dziemy stara膰 si臋 umie艣ci膰 nasz膮 lokaln膮 prac臋 ze spo艂eczno艣ciami migranckimi w kontek艣cie wydarze艅 spo艂eczno-politycznych na 艣wiecie, odwo艂uj膮c si臋 jednocze艣nie do w艂asnych do艣wiadcze艅 i opowie艣ci.
_____________
ANNA ALBOTH – dziennikarka i aktywistka, zajmuje si臋 g艂贸wnie tematyk膮 mniejszo艣ci i migracji, publikuje w mediach polskich i zagranicznych. Zorganizowany przez ni膮 Marsz dla Aleppo w 2017 r. by艂 nominowany do Pokojowej Nagrody Nobla. Obecnie pracuje dla organizacji pozarz膮dowej Minority Rights Group (MRG) jako koordynatorka projektu medialnego Media, Minorities, Migration, dzi臋ki czemu odwiedzi艂a wi臋kszo艣膰 miejsc dotkni臋tych tematem migracji w Europie.
ALICJA BORKOWSKA – za艂o偶ycielka i wsp贸艂tw贸rczyni Strefy WolnoS艂owa, re偶yserka, animatorka kultury, specjalizuje si臋 w pracy tw贸rczej z grupami wielokulturowymi. Absolwentka Wydzia艂u Wiedzy o Teatrze w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie oraz Polskiej Szko艂y Reporta偶u. Studiowa艂a na wydziale DAMS na Uniwersytecie w Bolonii, gdzie przez wiele lat wsp贸艂pracowa艂a r贸wnie偶 z Teatro dell鈥橝rgine, sko艅czy艂a podyplomowy kurs z organizacji wydarze艅 wielokulturowych organizowany przez ATER Formazione oraz master w Etnopsi (Ethno-Systemic-Narrative) w Rzymie. Re偶yseruje wielokulturowe spektakle Strefy WolnoS艂owej i koordynuje projekty lokalne i mi臋dzynarodowe fundacji, m.in. Azyl Warszawa, Instytut Otwarty, Migrating Theater, The City Ghettos of Today, History Atlas Under Construction, Beyond Theater, Atlas of Transitions. Prowadzi艂a dzia艂ania artystyczne z udzia艂em grup migranckich m.in. we W艂oszech, Francji, Iranie, Boliwii, Palestynie.
PAWE艁 MO艢CICKI – filozof, eseista i t艂umacz, adiunkt w Instytucie Bada艅 Literackich PAN, cz艂onek Uniwersytetu Muri im. Franza Kafki. Interesuje si臋 wsp贸艂czesn膮 filozofi膮, r贸偶nymi dziedzinami sztuki (literatura, teatr, kino, sztuki wizualne) a tak偶e krytycznymi dyskursami politycznymi. Redaktor tomu Maurice Blanchot. Literatura ekstremalna (2007) oraz autor ksi膮偶ek: Polityka teatru. Eseje o sztuce anga偶uj膮cej (2008), Godard. Pasa偶e (2010) i Idea potencjalno艣ci. Mo偶liwo艣膰 filozofii wed艂ug Giorgio Agambena (2013), My te偶 mamy ju偶 przesz艂o艣膰. Guy Debord i historia jako pole bitwy (2015), Foto-konstelacje. Wok贸艂 Marka Piaseckiego (2016), Migawki z tradycji uci艣nionych (2017), Chaplin. Przewidywanie tera藕niejszo艣ci (2017), Lekcje futbolu (2019). W 2015 roku, we wsp贸艂pracy ze Stref膮 WolnoS艂ow膮 przygotowa艂 Atlas uchod藕czy inspirowany Mnemosyne Aby Warburga i czerpi膮cy z historii migranckich i uchod偶czych. Prowadzi te偶 bloga: pawelmoscicki.net.

馃煚 Zjazd 4 – 27, 28 listopada
OD RZECZYWISTO艢CI DO METAFORY I Z POWROTEM cz. II: CANTIERI METICCI
Jak 艂膮czy膰 motywy, wydarzenia i do艣wiadczenia naszej codzienno艣ci z literatur膮? Warsztat eksplorowa膰 b臋dzie metody monta偶u literackiego istniej膮cych tekst贸w z aktualnymi wydarzeniami i bezpo艣rednimi do艣wiadczeniami uczestnik贸w i uczestniczek artystycznych dzia艂a艅 ze spo艂eczno艣ci膮. W czasie 膰wicze艅 przygl膮da膰 si臋 b臋dziemy po艂膮czeniom o charakterze tematycznym i morfologicznym tworz膮c teksty oraz mapy konceptualne i emocjonalne oparte nie tylko na literaturze, ale te偶 na innych materia艂ach artystycznych, wizualnych, reporta偶owych, czy tekstach filozoficznych. Wykorzystamy narz臋dzia wzbogacaj膮ce teksty kultury o analogie, a tak偶e te, kt贸re pozwol膮 nam je zdekonstruowa膰, przekszta艂ci膰 czy przepisa膰 na nasze do艣wiadczenia. Warsztat przybli偶y metod臋 wieloletniej pracy Pietra Floridii nad scenariuszami wydarze艅 performatywnych z udzia艂em spo艂eczno艣ci, tworzonych m.in. we W艂oszech, Maroku, Palestynie, Iranie czy Brazylii.
______________
Pietro Floridia 鈥 aktor, re偶yser, pisarz. W 1994 roku za艂o偶y艂 Teatro dell鈥橝rgine w Bolonii, kt贸rego przez wiele lat by艂 dyrektorem artystycznym. Kilkana艣cie lat p贸藕niej, razem z 30 performerkami i performerami z 14 kraj贸w 艣wiata mieszkaj膮cymi obecnie w Bolonii stworzy艂 zesp贸艂 Cantieri Meticci oraz teatr i centrum kultury MET. Od lat pracuje z grupami wielokulturowymi, migrantami, uchod藕cami i osobami staraj膮cymi si臋 o azyl we W艂oszech. Realizuje spektakle i interaktywne wydarzenia teatralne w艂膮czaj膮ce mieszka艅c贸w miejsc, gdzie tworzy. Pracowa艂 m.in. w Niemczech, Francji, Szwecji, Maroku, Palestynie, Brazylii, Boliwii, Iranie.
Sara Pour 鈥 artystka wizualna, ilustratorka, graficzka. Pochodzi z Iranu, absolwentka Akademii Sztuk Pi臋knych w Bolonii. Wsp贸艂pracuje z Cantieri Meticci tworz膮c scenografi臋 i rekwizyty do spektakli oraz opraw臋 graficzn膮 projekt贸w. Prowadzi艂a warsztaty plastyczne dla dzieci, m艂odzie偶y, pracowa艂a w o艣rodkach dla uchod藕c贸w. Realizuje projekty ilustratorskie oraz tworzy wielkoformatowe lalki, cz臋sto w ramach warsztat贸w ze spo艂eczno艣ciami.

馃煚 Zjazd 5 – 11, 12 grudnia
DZIE艃 1
KONSULTACJE KURATORSKIE w oparciu o prezentacje researchu przygotowane przez uczestnik贸w i uczestniczki Instytutu Otwartego
Pierwszy dzie艅 po艣wi臋cony zostanie prezentacji efekt贸w researchu zrealizowanego przez uczestniczki i uczestnik贸w Instytutu Otwartego w odniesieniu do spo艂eczno艣ci, z kt贸rymi pragn膮 pracowa膰 oraz obszar贸w tematycznych, kt贸re pragn臋艂yby i pragn臋li podj膮膰 w ramach swoich realizacji. Traktuj膮c grup臋 uczestnicz膮c膮 Instytutu Otwartego jako odbiorczynie i odbiorc贸w, w bezpiecznej przestrzeni sprawdzimy pomys艂y, ka偶da z os贸b zaprezentuje efekty swoich dotychczasowych poszukiwa艅. B臋dzie to punkt wyj艣cia do rozmowy, o kierunkach w kt贸rych pod膮偶a膰 mog膮 poszczeg贸lne procesy tw贸rcze, do wymiany do艣wiadcze艅 oraz intuicji, by膰 mo偶e r贸wnie偶 do 艂膮czenia si艂 pomi臋dzy uczestniczkami i uczestnikami, by dalsze kroki na drodze realizacji pomys艂贸w stawia膰 wsp贸lnie z innymi.
Prowadzenie: Alicja Borkowska, Agnieszka R贸偶, Igor Stokfiszewski
DZIE艃 2
DEKOLONIZACJA 鈥溑歐IATA SZTUKI鈥 I JEJ NARZ臉DZI W PRAKTYCE.
Rozmawianie za pomoc膮 dzia艂a艅 artystycznych w przestrzeni publicznej.
鈥溑歸iat sztuki鈥 w przeciwie艅stwie do 鈥渋stoty dzia艂ania artystycznego鈥 obarczony jest dzi艣 mn贸stwem zale偶no艣ci i uk艂ad贸w wsp贸艂rz臋dnych wyznaczonych przez walory rynkowe lub etatystyczne, jak pozycjonowanie tw贸rc贸w i tw贸rczy艅, instytucji, miejsc. Czy po wielkim globalnym wypadku z 2020 roku (鈥淏ig accident鈥 – poj臋cie ukute przez francuskiego filozofa Paula Virilio) mo偶emy w kulturze audiowizualnej przestawi膰 akcenty i zaj膮膰 si臋, przynajmniej w jakiej艣 mierze, powrotem etyki dobrej roboty? Dlaczego indonezyjski kolektyw RUANGRUPA b臋dzie w 2022 roku, w miejsce dawnych kurator贸w hegemon贸w, organizowa艂 kolejn膮 edycj臋 najwi臋kszej imprezy artystycznej – DOCUMENTA? Jakie narz臋dzia sztuki wsp贸艂czesnej mog膮 s艂u偶y膰 wkluczaniu 鈥淚nnych鈥 w procesy niegdy艣 przynale偶ne tylko tw贸rczyniom i tw贸rcom wykszta艂conym w szko艂ach artystycznych? Kiedy sztuka staje si臋 naprawd臋 publiczna? Jak i gdzie tworzy膰 prezentacje artystyczne, by by艂y one skierowane do szerokiej publiczno艣ci? Jak widz贸w zmieni膰 w uczestnik贸w?
Krzysztof 艁ukomski 鈥 badacz i kurator wydarze艅 artystycznych. Zajmuje si臋 edukacj膮 artystyczn膮, uczy w Katedrze Intermedi贸w Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu i prowadzi warsztaty w mi臋dzynarodowym uniwersytecie designu School of Form. Skupia si臋 na nowych metodologiach zorientowanych na proces i komunikacj臋 mi臋dzy jego uczestnikami. Razem z Mariann膮 Dobkowsk膮 pracowa艂 nad dwiema wystawami i wieloletnimi programami w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie 鈥 Gotong Royong. Rzeczy, kt贸re robimy razem i Social Design for Social Living (wystawa i program dzia艂a艅 w Galerii Narodowej Indonezji w D偶akarcie). Interesuje si臋 interdyscyplinarnymi i performatywnymi do艣wiadczeniami w sztuce wsp贸艂czesnej i designie spo艂ecznym, a tak偶e wsp贸lnotowymi praktykami artystycznymi. W praktyce edukacyjnej wykorzystuje podr贸偶 jako narz臋dzie sztuki, tworz膮c team-worki artyst贸w, projektant贸w, aktywist贸w. Jedna ze zorganizowanych przez niego takich zespo艂owych praktyk pt. ART (OF) JOURNEY by艂a oficjaln膮 cz臋艣ci膮 programu Triennale w Katmandu w 2017 roku.

馃敶 INDYWIDUALNE KONSULTACJE KURATORSKIE
(cztery uzgodnione wsp贸lnie terminy w grudniu 2021 r. i styczniu 2022 r.)
Pomi臋dzy 13 grudnia 2021 a 28 stycznia 2021 odbywa膰 si臋 b臋d膮 indywidualne konsultacje kuratorskie z uczestniczkami i uczestnikami Instytutu Otwartego odno艣nie momentu, w kt贸rym znajduj膮 si臋 w realizacji swoich przedsi臋wzi臋膰. Om贸wimy wyzwania stoj膮ce przed uczestniczkami i uczestnikami oraz postaramy si臋 znale藕膰 rozwi膮zania wszystkich napotkanych podczas realizacji problem贸w. Spotkania kuratorskie pos艂u偶膮 r贸wnie偶 wst臋pnemu wyobra偶eniu sobie kszta艂tu, jaki przybra膰 mog膮 prezentacje poszczeg贸lnych prac z my艣l膮 o podsumowaniu procesu Instytutu Otwartego w marcu 2022 r. Wsp贸lnie z grup膮 ustalone zostan膮 dwa terminy grudniowe i dwa styczniowe, kiedy zesp贸艂 kuratorski b臋dzie do dyspozycji uczestniczek i uczestnik贸w Instytutu.
Prowadzenie: Alicja Borkowska, Agnieszka R贸偶, Igor Stokfiszewski

馃煚 Zjazd 6 – 29, 30 stycznia
DZIE艃 1
NAS艁UCH SPO艁ECZNY, cz. I
鈥淜to nigdy nie pracowa艂 w fabryce, ten nie wie, 偶e to jest czysta magia鈥 鈥 jak s艂ucha膰 i wzmacnia膰 spo艂eczno艣ci pozbawione sprawczo艣ci.
W ramach Instytutu Otwartego odb臋d膮 si臋 dwa warsztaty (w formie spotkania i wymiany) z metod膮 badawczo-artystyczn膮 Ja艣miny W贸jcik, na przyk艂adach jej wieloletnich dzia艂a艅 artystyczno-aktywistyczno-animacyjno-edukacyjnych. Sta艂y si臋 one narz臋dziem zmiany zaczynaj膮cym si臋 w skali mikro (艂膮cz膮c si臋 ka偶dorazowo z osobistymi obserwacjami i wsp贸艂prac膮 na rzecz budowania wi臋zi i umacniania pomijanych grup). Pierwszy warsztat po艣wi臋cony b臋dzie o艣mioletniej tw贸rczej wsp贸艂pracy z by艂ymi pracownikami i pracownicami upad艂ej fabryki traktor贸w w Ursusie, kt贸rej podsumowaniem sta艂 si臋 pe艂nometra偶owy dokument kreacyjny 鈥淪ymfonia Fabryki Ursus鈥.
______________
Ja艣mina W贸jcik 鈥 artystka wizualna, re偶yserka, autorka nastawionych na nas艂uch, partycypacyjnych akcji spo艂eczno-artystycznych. Zajmuje si臋 w艂膮czaniem i oddawaniem podmiotowo艣ci spo艂eczno艣ciom pozbawionym widzialno艣ci i mo偶liwo艣ci wypowiedzi. Wsp贸艂redaktorka ksi膮偶ki Sztuka ze spo艂eczno艣ci膮 (2018) osnutej wok贸艂 jej najszerzej znanego przedsi臋wzi臋cia 鈥 wieloletniego dzia艂ania ze spo艂eczno艣ci膮 by艂ych pracownik贸w i pracownic fabryki w Ursusie zwie艅czonego nagradzanym pe艂nometra偶owym dokumentem kreacyjnym w jej re偶yserii pt. Symfonia fabryki Ursus (2018). Od kilku lat zaanga偶owana w edukacj臋 alternatywn膮 poprzez opracowywanie autorskich praktyk kreacji artystycznej wypowiedzi dzieci. Oddaje sprawczo艣膰 i podmiotowo艣膰 dzieciom traktuj膮c je jako wsp贸艂tw贸rc贸w i zapraszaj膮c do dialogu. Obecnie W贸jcik koncentruje si臋 g艂贸wnie na oddolnych praktykach edukacji, czego efektem b臋dzie jej nowy film na podstawie powie艣ci Janusza Korczaka Kr贸l Maciu艣 Pierwszy.
DZIE艃 2
PRACOWNIA. PROJEKT ARTYSTYCZNO-SPO艁ECZNY OD PODSTAW / CZ. I
Praca artystyczna, animacyjna i aktywistyczna wymaga dzi艣 wielu kompetencji menad偶erskich, produkcyjnych, a cz臋sto te偶 badawczych. Niejednokrotnie, chc膮c przyczyni膰 si臋 do wzmocnienia spo艂eczno艣ci systemowo wykluczonych, do bardziej sprawiedliwej dystrybucji kompetencji i d贸br konfrontujemy si臋 z konkursowym trybem przyznawania grant贸w, brakiem bada艅 i dost臋pu do raport贸w pomagaj膮cych nam zrozumie膰 potrzeby danych spo艂eczno艣ci i grup kulturowych. 膯wiczymy elastyczno艣膰 i kompetencje mi臋kkie w spotkaniach z dyrektorami instytucji kultury, uczymy si臋 po godzinach, jak pisa膰 wnioski grantowe i cz臋sto pracuj膮c ponad 8 h dziennie, staramy si臋 艂膮czy膰 nasze kompetencje z wizj膮 bardziej sprawiedliwego 艣wiata. Celem Pracowni jest rozw贸j kompetencji twardych, projektowych u artystek, animator贸w, spo艂ecznik贸w i aktywistek poprzez dostarczanie im niezb臋dnych umiej臋tno艣ci i wiedzy z zakresu definiowania, budowania i zarz膮dzania projektami spo艂eczno – artystycznymi, aby tworzenie dzia艂a艅 spo艂ecznie odpowiedzialnych przynosi艂o zak艂adane rezultaty i przyczynia艂o si臋 do tworzenia utopii w dzia艂aniu.
______________
Agnieszka R贸偶 鈥 inicjatorka i kuratorka Instytutu Otwartego. Buduje przestrzenie edukacyjne w nurcie gestalt, opiekuje si臋 procesami tw贸rczymi nastawionymi na zmian臋 spo艂ecznych postaw i przeciwdzia艂anie wykluczeniom. Kuratorka m.in. Generator Malta w ramach Malta Festival Pozna艅 (2016- 2019), akademii dla tw贸rczy艅 i tw贸rc贸w S膮siedztwo 鈥 granice blisko艣ci (2016-2019), dzia艂a艅 dla m艂odzie偶y: Kurs Miejskiego Relaksu, H2O The future will involve us (2020-2021), Eksperyment: DIALOG (2017). Konsultantka scen intymnych w powstaj膮cej produkcji 鈥濷powie艣ci Niemoralne鈥 (2021), producentka serialu podcastowego Familia – I w Polsce o nieheteronormatywnej rodzinie (2020). Uczy jak projektowa膰 i wdra偶a膰 dzia艂ania spo艂ecznie odpowiedzialne w instytucjach kultury, sztuki i organizacjach pozarz膮dowych. Edukatorka kulturowa w ramach program贸w Struktury Kultury (Og贸lnopolski Program Bardzo M艂oda Kultura, 2016, 2017), Centrum Praktyk Edukacyjnych (2016, 2015), Koalicja Kulturotw贸rc贸w (FIO, 2016, 2018).

馃煚 Zjazd 7 – 12-13 lutego
DZIE艃 1
PRACOWNIA. PROJEKT ARTYSTYCZNO-SPO艁ECZNY OD PODSTAW / cz. II
Cz臋艣膰 druga zaj臋膰 z Agnieszk膮 R贸偶, kt贸rych celem jest rozw贸j kompetencji twardych, projektowych u artystek, animator贸w, spo艂ecznik贸w i aktywistek poprzez dostarczanie im niezb臋dnych umiej臋tno艣ci i wiedzy z zakresu definiowania, budowania i zarz膮dzania projektami spo艂eczno – artystycznymi, aby tworzenie dzia艂a艅 spo艂ecznie odpowiedzialnych przynosi艂o zak艂adane rezultaty i przyczynia艂o si臋 do tworzenia utopii w dzia艂aniu.

DZIE艃 2
NAS艁UCH SPO艁ECZNY, cz. II
鈥淶reformowa膰 艣wiat to znaczy zreformowa膰 wychowanie鈥(Korczak). Intuicje zmiany, 艣cie偶ki poznania, pedagogie oduczaj膮ce stereotyp贸w my艣lowych w praktykach artystyczno 鈥 edukacyjnych.
Podczas drugiego spotkania z uczestnikami i uczestniczkami Ja艣mina W贸jcik opowie o tym jak czerpa膰 z w艂asnych do艣wiadcze艅, pora偶ek, b艂臋d贸w, jak nas艂uchiwa膰 lokalnych wsp贸lnot i jak praca ze spo艂eczno艣ci膮 mo偶e si臋 prze艂o偶y膰 si臋 na prac臋 edukacyjn膮 (Manifest Edukacji Alternatywnej)? Podobie艅stwa, r贸偶nice, wyzwania. Warsztaty b臋d膮 mia艂y na celu wzmocnienie w uczestniczkach/ach poczucia warto艣ci w艂asnej, niepowtarzalnej drogi, pozwalania sobie na b艂膮dzenie, powolne budowanie i organiczne wzrastanie 鈥 nie zak艂adaj膮ce jako celu wzrostu, lecz czerpanie przyjemno艣ci wsp贸艂bycia z innymi, nawet w odmiennych do艣wiadczeniach, czy pogl膮dach.

馃煚 Zjazd 8 – 26-27 lutego

DO艢WIADCZENIE WSP脫LNE
W centrum zainteresowania warsztatu postawimy odbiorczyni臋 i odbiorc臋 przygotowywanej przez uczestniczki i uczestnik贸w Instytutu Otwartego fina艂owej prezentacji efekt贸w wsp贸lnej pracy oraz znaczenia i sensy, jakie mo偶na odczyta膰 z zaprojektowanych przez nas do艣wiadcze艅 artystyczno-spo艂ecznych. Na chwil臋 przed zaproszeniem widzek-uczestniczek i widz贸w-uczestnik贸w zastanowimy si臋 nad wsp贸艂istnieniem w przestrzeni wsp贸lnej prezentacji obiekt贸w i tre艣ci, porozmawiamy o sposobach budowania relacji i up艂ynnianiu granic pomi臋dzy poszczeg贸lnymi pracami. Przyjrzymy si臋 po艂膮czeniom i zabiegom formalnym oraz efektom, jakie przynie艣膰 mog膮 u os贸b obcuj膮cych z naszymi prezentacjami.
Prowadzenie: Alicja Borkowska, Agnieszka R贸偶, Igor Stokfiszewski

1, 8, 15 marca we wtorki w godz. 18.00-20.00 planujemy spotkania robocze przed podsumowaniem procesu-instalacj膮 prezentuj膮c膮 projekty powstaj膮ce w ramach Instytutu.

馃煚 INSTALACJA 19, 20 marca
INTERWENCJE ARTYSTYCZNE IO 2022
Wsp贸lnie przygotowan膮 instalacj臋 Instytutu Otwartego – zapis procesu pracy uczestnik贸w i uczestniczek w ramach autorskich projekt贸w ze spo艂eczno艣ciami, otworzymy w centrum Krytyki Politycznej Jasna 10. R贸wnolegle proces tw贸rczy pojawi si臋 w przestrzeni online.

馃煚 Zjazd 9 ewaluacja – 26, 27 marca
EWALUACJA
Przez ca艂y okres trwania Instytutu b臋dziemy Was zach臋ca膰 do konsultowania koncept贸w swoich prac w ramach grupowych i indywidualnych spotka艅 tutoringowych z Agnieszk膮 R贸偶, Alicj膮 Borkowsk膮 i Igorem Stokfiszewskim. W dwutorowym procesie nie zabraknie te偶 miejsca na dekonstruowanie znanych sobie praktyk indywidualnej pracy i poddawanie refleksji kolejnych jej etap贸w. Na zje藕dzie ewaluacyjnym w 偶ywej rozmowie o metodach poznanych w procesie edukacyjnym Instytutu zastanowimy si臋 nad sprawczo艣ci膮 naszych dzia艂a艅, mo偶liwo艣ciami i zagro偶eniami pracy wsp贸lnej, poddamy refleksji swoje indywidualne postawy i wymienimy dobrymi praktykami na przysz艂o艣膰.
Prowadzenie: Alicja Borkowska, Agnieszka R贸偶, Igor Stokfiszewski

Informacje pochodz膮 z https://www.facebook.com/events/s/instytut-otwarty-open-call/427450918354310/

wydarzenia kulturalne - wsparcie kultury

Znajd藕 inne ciekawe wydarzenia w naszej wyszukiwarce imprez

Udost臋pnij:


2022 © Fundacja ProAnima. Wszelkie prawa zastrze偶one.

Skip to content

Rejestruj膮c si臋 zgadzasz si臋 z nasz膮 Polityk膮 prywatno艣ci, a tak偶e wyra偶asz zgod臋 na otrzymywanie bezp艂atnych biuletyn贸w. W dowolnym momencie mo偶esz zrezygnowa膰 z subskrypcji klikaj膮c w link na dole ka偶dego biuletynu.