Festiwal Paweł Mykietyn – konteksty to wyjątkowa okazja do szerszego obcowania z twórczością tego niezwykłego kompozytora-wizjonera. W muzyce współczesnej nieczęsto pojawiają się tak zjawiskowe meteoryty, hipnotyzujące swoim pięknem i dramaturgicznie doskonałą narracją, przy wyrafinowaniu i precyzji stosowanych środków. Niemniej te same cechy są też właściwe utworom innego kompozytora, starszego o generację, którego Mykietyn u progu swej drogi wybrał jako główny punkt odniesienia – Pawła Szymańskiego. Stąd jego muzyka jest tu kontrapunktem dla Mykietynowskiego głównego tematu. Podczas czterech koncertów będzie można posłuchać zarówno wczesnych kompozycji, jak i najnowszych utworów Mykietyna, a cały festiwal pozwali zapoznać się z najnowszą historią muzyki polskiej i jej fascynującymi wątkami genetycznymi.

7 października 19:00
Koncert wokalno-fortepianowy

Pierwszy koncert festiwalu to połączenie arcydzieł Mykietyna i Szymańskiego, fortepianowych z wokalnymi. “Pieśni do słów Trakla” i “Sonety Szekspira” reprezentują dwa skrajnie odmienne typy myślenia o ekspresji głosu, estetyce, a jednocześnie w sposób kongenialny ewokują światy poetyckie odległe o epoki, ekstazę miłosną z jednej strony i melancholię kończącego się świata z drugiej. Z kolei fortepianowe utwory Szymańskiego to konstrukcje idealne i czysta muzyczna hipnoza.

Paweł Szymański Dwie Etiudy na fortepian [16’]
Paweł Szymański Singletrack (2005) [15’]
Paweł Szymański Pieśni do słów Trakla (2002) [16’]
Paweł Mykietyn Sonety Szekspira (2002) [22’]

Wykonawcy:
Jadwiga Rappe – alt
Michał Sławecki – kontratenor
Radosław Kurek – fortepian

9 października 19:00
Koncert orkiestrowy

Koncert w wykonaniu Sinfonii Varsovii pod dyrekcją charyzmatycznego Bassema Akiki zawiera utwory istotne dla Pawła Mykietyna, który usuwa się tu w cień, wskazując na kompozytorów starszej generacji, podobnie jak on sam mistrzowsko grających różnymi idiomami, odwołujących się do dawnych form, jak sinfonietta, sonata czy nawet czeska polka i budujących niezrównane narracje.

Paweł Szymański Through the Looking-Glass… I na orkiestrę kameralną (1987) [14’30]
Paweł Szymański quasi una sinfonietta (1990) [21’30]
Paweł Szymański Sonata na dwóch perkusistów, 9 skrzypiec, 1 kontrabas (1982) [10’30]
Paweł Mykietyn – 3 for 13 (1994) [14’52”]
Henryk Mikołaj Górecki Małe requiem dla pewnej polki op. 66 (1993) [ 23’34]

Wykonawcy:
Bassem Akiki – dyrygent
Sinfonia Varsovia

10 października 18:00
Maraton kwartetów

Koncert kameralny to maraton kwartetowy, a obok Lutosławski String Quartet i Royal String Quartet dwójka pełnych energetycznej precyzji wykonawców – klawesynistka Małgorzata Sarbak i perkusista Miłosz Pękala. To zarazem mini antologia polskiej muzyki kameralnej, z hipnotycznym obrazem pewnej podroży pociągiem Pawła Szymańskiego, a jednocześnie obraz ewolucji stylu kompozytorskiego Pawła Mykietyna widoczny w jego dwóch skrajnie odmiennych, lecz podobnie angażujących arcydzieł – II i III Kwartecie smyczkowym. Z zespołem Lutosławski String Quartet gościnnie wystąpi pianista Maciej Piszek.

Royal String Quartet:
Paweł Szymański Dwa utwory na kwartet smyczkowy (1982) [15’55]
Paweł Szymański Cztery utwory na kwartet (2013, utwór napisany dla Royal String Quartet) [20’25]
Paweł Szymański Compartment 2, Car 7 na wibrafon, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2003) [20’24]

Lutosławski String Quartet:
Paweł Mykietyn II Kwartet smyczkowy (2006) [13’]
Paweł Mykietyn III Kwartet smyczkowy (2016) [12’40]
Paweł Mykietyn Perpetuum stabile (2019) [9’]

Wykonawcy:
Lutosławski String Quartet
Royal String Quartet
Miłosz Pękala – perkusja
Maciej Piszek – fortepian

11 października 18:00
Koncert elektroniczny

Festiwal kończy koncert muzyki elektronicznej, z ikonicznymi arcydziełami stworzonymi na taśmę. Wszechogarniający dźwięk konstrukcji iluzorycznych, w którym można się bezpiecznie zatopić i – co nie tak częste w muzyce współczesnej – niezwykle pięknych i przyjaznych w odbiorze… Do zachwycających, czasem nawet pobrzmiewających idylliczną sielanką utworów Mykietyna (ur. 1971) i Szymańskiego (ur. 1956) dołączone są wciągające oniryczne narracje Adama Falkiewicza oraz fascynujący utwór pioniera muzyki elektronicznej w Polsce – Włodzimierza Kotońskiego (ur. 1925), który był nauczycielem wszystkich tych trzech genialnych kompozytorów reprezentujących zarazem trzy generacje.

Paweł Mykietyn Epifora na fortepian i taśmę (1996) [20’]
Paweł Szymański La Folia na taśmę magnetofonową quadro lub stereo (1979) [9’20]
Włodzimierz Kotoński Aela (1970) [10’33]
Paweł Szymański …under the plane tree… na taśmę magnetofonową quadro lub stereo (1980) [12’40]
Paweł Szymański Through the Looking Glass…II na taśmę magnetofonową (quadro; 1988) [8’30]
Adam Falkiewicz Hypnos (2003?) [12’]
Paweł Mykietyn Kiedy przyjdzie Katelbach (1998) [10’]

Wykonawcy:
Joanna Wicherek – fortepian
Ewa Guziołek-Tubelewicz – realizacja dźwięku

Bilety na koncerty: 30 / 20 zł

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Informacje pochodzą ze strony: https://www.facebook.com/events/591655611507809/

Udostępnij:


2024 © Fundacja ProAnima. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Skip to content