fbpx
Portal Promocji Kultury ProAnima.pl

Koncert

Don Giovanni – Streaming Live/Polska Opera Królewska

Wolfgang Amadeusz Mozart napisał Don Giovanniego w 1787 roku, na zamówienie opery w Pradze. Zaledwie rok wcześniej praska publiczność entuzjastycznie przyjęła jego Wesele Figara. Wobec tego sukcesu, dwudziestodwuletni wówczas kompozytor został wkrótce poproszony o szybkie przygotowanie nowego dzieła. Lorenzo da Ponte, librecista, z którym Mozart wielokrotnie współpracował, zaproponował mu opowieść o rozpustniku Don Juanie. Doskonały tekst libretta powstał na kanwie dramatu Burlador de Sevilla (Zwodziciel z Sewilli) Tirsa de Moliny. Da Ponte czerpał również ze sztuki Moliera. Temat okazał się niezwykle inspirujący dla młodego Mozarta. W bardzo krótkim czasie zdołał stworzyć dzieło, które olśniewa tak oryginalnością rozwiązań muzycznych, jak doskonałością formy i dojrzałością brzmienia. Choć Mozart w swoim prywatnym katalogu wpisał utwór pod prostą nazwą opera buffa, dzieło to częstokroć przypisywane jest do węższego gatunku – dramma giocoso („wesoły dramat”). Wiedeński geniusz przekroczył bowiem ramy zastanej formy i podporządkował w mistrzowskim stylu muzykę wydarzeniom dramatycznym. Przeplatając elementy tragiczne i komiczne, potrafił wykreować rzeczywistość dźwiękową doskonale oddającą zawiłości fabuły i pogłębiającą portrety psychologiczne poszczególnych postaci. Don Giovanni zajmuje istotne miejsce w repertuarach najważniejszych światowych teatrów operowych. Od prapremiery w Pradze w 1787 roku, do końca wieku XVIII, jak i przez cały wiek XIX nie było więc roku, w którym na deskach którejś ze scen nie pojawiłaby się ta słynna opera. Jej niespotykana popularność nie gaśnie również w wieku XX i XXI. W dokumentacjach tak licznych na przestrzeni wieków realizacji, znajdują się nazwiska największych śpiewaków i dyrygentów, takich jak: Ezio Pinza, Thomas Allen, Fiorenza Cossotto, Kiri Te Kanawa, Claudio Desderi, Ferruccio Furlanetto, Herbert von Krajan, Karl Böhm i wielu innych. KONCEPCJA REALIZATORSKA - ANDRZEJ KLIMCZAK KOSTIUMY, REKWIZYTY - MARLENA SKONECZKO PROJEKCJE WIDEO - MAREK ZAMOJSKI REALIZACJA OŚWIETLENIA - PIOTR RUDZKI ✅ WYKONYWANE FRAGMENTY: ● Akt 1 • Uwertura • Introducione • Aria Ah, chi mi dice mai (Donna Elvira) • Recytatyw Ah voi… stelle! (Donna Elvira, Leporello) • Aria Madamina… (Leporello) • Coro Giovinette, che fate all’amore (Zerlina, Masetto) • Recytatyw Orsu, non perdiam tempo (Don Giovanni, Zerlina) • Duettino La ci darem la mano (Don Giovanni, Zerlina) • Recytatyw accompagnato i aria Don Ottavio, son morta!… Or sai chi l’onore (Donna Anna, Don Ottavio) • Recytatyw Bravo, bravo, arcibravo! (Don Giovanni, Leporello) • Aria Fin ch’han dal vino (Don Giovanni) • Recytatyw Non me lo credi? Ingrato! (Zerlina, Masetto) • Aria Batti, batti… (Zerlina) ● Akt 2 • Duetto Eh! via buffone (Don Giovanni, Leporello) • Tercetto Ah! taci ingiusto core (Donna Elvira, Don Giovanni, Leporello) • Recytatyw Purchè la sorte mi secondi (Don Giovanni) • Canzonetta Deh, vieni alla finestra (Don Giovanni) • Aria Vedrai, carino (Zerlina) • Aria Il mio tesoro (Don Ottavio) • Duetto O statua gentilissima (Leporello, Don Giovanni, Il Comendatore) • Recytatyw accompagnato e Rondo Crudele! (Don Ottavio, Donna Anna) • Finale (Don Giovanni, Leporello, Il Comendatore, Zespół Wokalny) ✅ OBSADA: KOMANDOR WOJCIECH GIERLACH DON GIOVANNI ROBERT GIERLACH LEPORELLO PAWEŁ MICHALCZUK DONNA ANNA GABRIELA KAMIŃSKA DONNA ELVIRA ANNA WIERZBICKA DON OTTAVIO LESZEK ŚWIDZIŃSKI ZERLINA MARTA BOBERSKA MASETTO KRZYSZTOF ŁAZICKI KLAWESYN DAGMARA DUDZIŃSKA ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ DYRYGENT GRZEGORZ NOWAK Wydarzenie pod Mecenatem PZU

15.01.2021
19:00 - 20:30

Wolfgang Amadeusz Mozart napisał Don Giovanniego w 1787 roku, na zamówienie opery w Pradze. Zaledwie rok wcześniej praska publiczność entuzjastycznie przyjęła jego Wesele Figara. Wobec tego sukcesu, dwudziestodwuletni wówczas kompozytor został wkrótce poproszony o szybkie przygotowanie nowego dzieła. Lorenzo da Ponte, librecista, z którym Mozart wielokrotnie współpracował, zaproponował mu opowieść o rozpustniku Don Juanie. Doskonały tekst libretta powstał na kanwie dramatu Burlador de Sevilla (Zwodziciel z Sewilli) Tirsa de Moliny. Da Ponte czerpał również ze sztuki Moliera. Temat okazał się niezwykle inspirujący dla młodego Mozarta. W bardzo krótkim czasie zdołał stworzyć dzieło, które olśniewa tak oryginalnością rozwiązań muzycznych, jak doskonałością formy i dojrzałością brzmienia.

Choć Mozart w swoim prywatnym katalogu wpisał utwór pod prostą nazwą opera buffa, dzieło to częstokroć przypisywane jest do węższego gatunku – dramma giocoso („wesoły dramat”). Wiedeński geniusz przekroczył bowiem ramy zastanej formy i podporządkował w mistrzowskim stylu muzykę wydarzeniom dramatycznym. Przeplatając elementy tragiczne i komiczne, potrafił wykreować rzeczywistość dźwiękową doskonale oddającą zawiłości fabuły i pogłębiającą portrety psychologiczne poszczególnych postaci.
Don Giovanni zajmuje istotne miejsce w repertuarach najważniejszych światowych teatrów operowych. Od prapremiery w Pradze w 1787 roku, do końca wieku XVIII, jak i przez cały wiek XIX nie było więc roku, w którym na deskach którejś ze scen nie pojawiłaby się ta słynna opera. Jej niespotykana popularność nie gaśnie również w wieku XX i XXI. W dokumentacjach tak licznych na przestrzeni wieków realizacji, znajdują się nazwiska największych śpiewaków i dyrygentów, takich jak: Ezio Pinza, Thomas Allen, Fiorenza Cossotto, Kiri Te Kanawa, Claudio Desderi, Ferruccio Furlanetto, Herbert von Krajan, Karl Böhm i wielu innych.

KONCEPCJA REALIZATORSKA – ANDRZEJ KLIMCZAK
KOSTIUMY, REKWIZYTY – MARLENA SKONECZKO
PROJEKCJE WIDEO – MAREK ZAMOJSKI
REALIZACJA OŚWIETLENIA – PIOTR RUDZKI

✅ WYKONYWANE FRAGMENTY:
● Akt 1
• Uwertura
• Introducione
• Aria Ah, chi mi dice mai (Donna Elvira)
• Recytatyw Ah voi… stelle! (Donna Elvira, Leporello)
• Aria Madamina… (Leporello)
• Coro Giovinette, che fate all’amore (Zerlina, Masetto)
• Recytatyw Orsu, non perdiam tempo (Don Giovanni, Zerlina)
• Duettino La ci darem la mano (Don Giovanni, Zerlina)
• Recytatyw accompagnato i aria Don Ottavio, son morta!… Or sai chi l’onore (Donna Anna, Don Ottavio)
• Recytatyw Bravo, bravo, arcibravo! (Don Giovanni, Leporello)
• Aria Fin ch’han dal vino (Don Giovanni)
• Recytatyw Non me lo credi? Ingrato! (Zerlina, Masetto)
• Aria Batti, batti… (Zerlina)
● Akt 2
• Duetto Eh! via buffone (Don Giovanni, Leporello)
• Tercetto Ah! taci ingiusto core (Donna Elvira, Don Giovanni, Leporello)
• Recytatyw Purchè la sorte mi secondi (Don Giovanni)
• Canzonetta Deh, vieni alla finestra (Don Giovanni)
• Aria Vedrai, carino (Zerlina)
• Aria Il mio tesoro (Don Ottavio)
• Duetto O statua gentilissima (Leporello, Don Giovanni, Il Comendatore)
• Recytatyw accompagnato e Rondo Crudele! (Don Ottavio, Donna Anna)
• Finale (Don Giovanni, Leporello, Il Comendatore, Zespół Wokalny)

✅ OBSADA:
KOMANDOR WOJCIECH GIERLACH
DON GIOVANNI ROBERT GIERLACH
LEPORELLO PAWEŁ MICHALCZUK
DONNA ANNA GABRIELA KAMIŃSKA
DONNA ELVIRA ANNA WIERZBICKA
DON OTTAVIO LESZEK ŚWIDZIŃSKI
ZERLINA MARTA BOBERSKA
MASETTO KRZYSZTOF ŁAZICKI
KLAWESYN DAGMARA DUDZIŃSKA
ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
DYRYGENT GRZEGORZ NOWAK

Wydarzenie pod Mecenatem PZU

Udostępnij:

FacebookTwitter


Scroll Up
Skip to content

Rejestrując się zgadzasz się z naszą Polityką prywatności, a także wyrażasz zgodę na otrzymywanie bezpłatnych biuletynów. W dowolnym momencie możesz zrezygnować z subskrypcji klikając w link na dole każdego biuletynu.