fbpx
Portal Promocji Kultury ProAnima.pl

Spektakl, Transmisja online

„Carmen” G. Bizet – opera w czterech aktach online / Opera i Filharmonia Podlaska

Zapraszamy na kolejny spektakl online w ramach transmisji archiwalnych zasobów Opery i Filharmonii Podlaskiej. Tym razem przeniesiemy się do świata „Carmen” – pełnego hiszpańskiej egzotyki i cygańskiego blasku. Przed nami trzy kolejne poniedziałki z operą Bizeta, transmisja pierwszego aktu już 1 czerwca o godz. 19:00 na kanale OiFP na YouTube! Tytułowa Carmen jest kobietą wyzwoloną, ceniącą niezależność i bezkompromisowo podążającą za uczuciem, odważnie przyjmuje wyzwania losu, ten zaś – jak w antycznej tragedii – przynosi jej śmierć. Utwór, choć trudno w to uwierzyć, po premierowym wystawieniu poniósł spektakularną klęskę. Ze względów obyczajowych była „Carmen” nie do przyjęcia dla ówczesnej publiczności. A jednak to, co sto czterdzieści lat temu zdecydowało o porażce pierwszego przedstawienia, z czasem stało się źródłem niesłabnącej popularności. Bizet dążył do odmiany ówczesnej sceny operowej i odniósł zdecydowane zwycięstwo. Ukazał historię namiętnych uczuć, będącą przede wszystkim świadectwem zmagania się człowieka z ponadczasowym doświadczeniem miłości, wprowadził na scenę żywych, współczesnych ludzi, a tytułową bohaterkę uczynił trwałym, kulturowym symbolem kobiecej siły. Najważniejsza jednak w „Carmen” jest muzyka – pełna hiszpańskiej egzotyki i cygańskiego blasku. Osnowa libretta została oparta na noweli Prospera Mériméego – wieloletniego przyjaciela wyemancypowanej George Sand. Dlatego konstrukcja głównej bohaterki opery raziła ówczesnych feminizmem niegodnym kobiety. Główny wątek fabularny dzieła przedstawia historię miłości Cyganki i Baska – dwóch wykluczonych i dyskryminowanych w Hiszpanii nacji. Akcja rozgrywa się około 1820 roku w hiszpańskiej Sewilli. Młoda Carmen, robotnica z fabryki cygar, poznaje kaprala Don Joségo, który ulega urokowi pięknej dziewczyny. Z czasem jednak Cyganka okazuje swe względy torreadorowi Escamillo, odrzucając uczucie Joségo. Carmen, chcąc być wierną swoim ideałom, wśród których naczelne miejsce zajmuje wolność, rozstaje się z Don José. Zrozpaczony José zabija dziewczynę. Inscenizacja pozostaje wierna zasadom wyznaczonym przez Georges’a Bizeta, a jednocześnie jest bliska realiom dzisiejszego życia i codzienności. Stąd na placu w Sewilli przed fabryką zamiast tradycyjnie ubranych kaprali XIX-wiecznej armii francuskiej pojawiają się współcześni żołnierze. Także postać Carmen została skonstruowana na miarę współczesnego świata. U podstaw kreacji głównej bohaterki legła silna inspiracja gwiazdami srebrnego ekranu. W spektaklu odnaleźć można obrazy niosące skoja­rzenia z kinem – widz podziwia Carmen, która trzyma fifkę jak Audrey Hepburn w „Śnia­daniu u Tiffany’ego”, zdejmuje rękawiczki jak Rita Hayworth w „Gildzie”, umiera jak amerykańska tancerka Isadora Duncan. Prapremiera: 3 III 1875, Opéra-Comique, Paryż Premiera OiFP: 25 IX 2015 AUTORZY Muzyka: Georges Bizet Libretto: Henri Meilhac, Ludovic Halévy na podstawie noweli Prospera Mériméego TWÓRCY Kierownictwo muzyczne: Michał Klauza Reżyseria, scenografia, kostiumy, inscenizacja, reżyseria projekcji multimedialnych: Beata Redo-Dobber Choreografia: Zofia Rudnicka Reżyseria świateł: Maciej Igielski Kierownik Chóru: Violetta Bielecka Dyrygent Chóru Dziecięcego: Ewa Barbara Rafałko Współpraca muzyczna / II Dyrygent: Grzegorz Berniak Konsultacje wokalne: Tetyana Dranchuk Producent: Damian Tanajewski Tłumaczenie libretta: Dorota Sawka Autor plakatu: Leszek Żebrowski Więcej informacji: https://www.oifp.eu/repertuar/carmen/ YouTube OiFP: https://www.youtube.com/user/oifp

Zapraszamy na kolejny spektakl online w ramach transmisji archiwalnych zasobów Opery i Filharmonii Podlaskiej. Tym razem przeniesiemy się do świata „Carmen” – pełnego hiszpańskiej egzotyki i cygańskiego blasku. Przed nami trzy kolejne poniedziałki z operą Bizeta, transmisja pierwszego aktu już 1 czerwca o godz. 19:00 na kanale OiFP na YouTube!

Tytułowa Carmen jest kobietą wyzwoloną, ceniącą niezależność i bezkompromisowo podążającą za uczuciem, odważnie przyjmuje wyzwania losu, ten zaś – jak w antycznej tragedii – przynosi jej śmierć. Utwór, choć trudno w to uwierzyć, po premierowym wystawieniu poniósł spektakularną klęskę. Ze względów obyczajowych była „Carmen” nie do przyjęcia dla ówczesnej publiczności. A jednak to, co sto czterdzieści lat temu zdecydowało o porażce pierwszego przedstawienia, z czasem stało się źródłem niesłabnącej popularności. Bizet dążył do odmiany ówczesnej sceny operowej i odniósł zdecydowane zwycięstwo. Ukazał historię namiętnych uczuć, będącą przede wszystkim świadectwem zmagania się człowieka z ponadczasowym doświadczeniem miłości, wprowadził na scenę żywych, współczesnych ludzi, a tytułową bohaterkę uczynił trwałym, kulturowym symbolem kobiecej siły. Najważniejsza jednak w „Carmen” jest muzyka – pełna hiszpańskiej egzotyki i cygańskiego blasku.

Osnowa libretta została oparta na noweli Prospera Mériméego – wieloletniego przyjaciela wyemancypowanej George Sand. Dlatego konstrukcja głównej bohaterki opery raziła ówczesnych feminizmem niegodnym kobiety. Główny wątek fabularny dzieła przedstawia historię miłości Cyganki i Baska – dwóch wykluczonych i dyskryminowanych w Hiszpanii nacji. Akcja rozgrywa się około 1820 roku w hiszpańskiej Sewilli. Młoda Carmen, robotnica z fabryki cygar, poznaje kaprala Don Joségo, który ulega urokowi pięknej dziewczyny. Z czasem jednak Cyganka okazuje swe względy torreadorowi Escamillo, odrzucając uczucie Joségo. Carmen, chcąc być wierną swoim ideałom, wśród których naczelne miejsce zajmuje wolność, rozstaje się z Don José. Zrozpaczony José zabija dziewczynę.

Inscenizacja pozostaje wierna zasadom wyznaczonym przez Georges’a Bizeta, a jednocześnie jest bliska realiom dzisiejszego życia i codzienności. Stąd na placu w Sewilli przed fabryką zamiast tradycyjnie ubranych kaprali XIX-wiecznej armii francuskiej pojawiają się współcześni żołnierze. Także postać Carmen została skonstruowana na miarę współczesnego świata. U podstaw kreacji głównej bohaterki legła silna inspiracja gwiazdami srebrnego ekranu. W spektaklu odnaleźć można obrazy niosące skoja­rzenia z kinem – widz podziwia Carmen, która trzyma fifkę jak Audrey Hepburn w „Śnia­daniu u Tiffany’ego”, zdejmuje rękawiczki jak Rita Hayworth w „Gildzie”, umiera jak amerykańska tancerka Isadora Duncan.

Prapremiera: 3 III 1875, Opéra-Comique, Paryż
Premiera OiFP: 25 IX 2015

AUTORZY
Muzyka: Georges Bizet
Libretto: Henri Meilhac, Ludovic Halévy na podstawie noweli Prospera Mériméego

TWÓRCY
Kierownictwo muzyczne: Michał Klauza
Reżyseria, scenografia, kostiumy, inscenizacja, reżyseria projekcji multimedialnych: Beata Redo-Dobber
Choreografia: Zofia Rudnicka
Reżyseria świateł: Maciej Igielski
Kierownik Chóru: Violetta Bielecka
Dyrygent Chóru Dziecięcego: Ewa Barbara Rafałko
Współpraca muzyczna / II Dyrygent: Grzegorz Berniak
Konsultacje wokalne: Tetyana Dranchuk
Producent: Damian Tanajewski

Tłumaczenie libretta: Dorota Sawka
Autor plakatu: Leszek Żebrowski

Więcej informacji: https://www.oifp.eu/repertuar/carmen/

YouTube OiFP: https://www.youtube.com/user/oifp

Scroll Up
Skip to content

Rejestrując się zgadzasz się z naszą Polityką prywatności, a także wyrażasz zgodę na otrzymywanie bezpłatnych biuletynów. W dowolnym momencie możesz zrezygnować z subskrypcji klikając w link na dole każdego biuletynu.