12.05.2021
19:00-20:00
22.05.2021
19:00-20:00
29.05.2021
19:00-20:00
10.06.2021
19:00-20:00
13.06.2021
19:00-20:00

BUTOHPOLIS. III MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL SZTUKI BUTOH.

WARSZAWA 23-.04.-13.06.2021

ONLINE i NA ŻYWO
Trzecia – tegoroczna edycja Butohpolis będzie miała zmienioną formułę i potrwa od kwietnia do czerwca 2021 r. Niezmiennie ideą Festiwalu jest „nowe butoh” i pytania o rozwój tej sztuki w XXI w. Staramy się zaprezentować różne formy poszukiwań w tym zakresie i zadawać pytania o możliwość nowej estetyki butoh, bez utraty jego istoty. Każda edycja odnosi się do interdyscyplinarności i transnarodowości tej sztuki, by jednocześnie przyjrzeć się wpływom różnych kręgów kulturowych na jej uprawianie. W tym roku naszymi gośćmi będą tancerze z Australii: Yumi Umiumare i Thomas Alfred Bradley. Obydwoje zadają ważne pytania o butoh i udzielają bardzo ciekawych odpowiedzi. Największym zaskoczeniem będzie zapewne bajka-butoh w wykonaniu grupy Opowieści z Walizki. Butoh raczej nie kojarzy się z przedstawieniami dla dzieci. Obiecuję jednak piękną opowieść dla widzów małych i dużych. Od tego roku zaczynamy prezentować również sztukę performance jako pokrewną butoh od samego początku, dlatego też zaprosiłam niezwykły duet artystów znanych i uznanych na świecie – VestAndPage. Jest to ważny powrót do korzeni szczególnie w czasie trwania tzw. zwrotu performatywnego w tańcu. Z powodu pandemii, artystów zagranicznych możemy zaprezentować tylko online. Z jednej strony jest to strata niezwykle cennej możliwości spotkania, ale staramy się także dostrzec dobrą stronę – podczas Butohpolis zostaną zaprezentowane filmy, których w innej sytuacji nie moglibyśmy pokazać w tym roku. W programie znajdą się oczywiście artyści z Polski i jak zawsze mam nadzieję na wsparcie integracji polskiego środowiska butoh, szczególnie teraz w trudnych czasach pandemii. Na żywo dla warszawskiej publiczności zatańczą w plenerze: Rui Ishihara – japoński tancerz od wielu lat mieszkający w stolicy, Agata Sokół – utalentowana interdyscyplinarna artystka młodego pokolenia oraz Teatr Limen Butoh zaprezentuje 2-częściowy projekt – performans site-specific nad Jeziorkiem Czerniakowskim oraz instalację wideo. Chcemy także zaskoczyć Warszawiaków akcją Butoh Flash Mob „Odległość 3 kwiatów/3 Flowers Distance” odnoszącą się do pandemii, zaprosić na butoh-jam w lesie, który poprowadzi Anita Zdrojewska (Butohsfera) oraz do doświadczenia Książki Butoh wg koncepcji Karoliny Bieszczad-Stie tworzącej norweską grupę Butoh Encounters. Do zobaczenia w Mieście Butoh – Butohpolis!
Sylwia Hanff, Dyr. Art.
ORGANIZATOR: Stowarzyszenie “Akademia Umiejętności Społecznych”
WSPÓŁORGANIZATOR: Teatr Limen Butoh
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ M.ST. WARSZAWA
PROGRAM
23-25.04.2021 Yumi Umiumare „FuDo – teraz robię Butoh” ONLINE
28-30.04.2021 VestAndPage „Plantain” – film oparty na performansie. ONLINE
29.04.201 Butoh Flash Mob “Odległość 3 kwiatów”, Bulwary Wiślane
12.05.2021 Thomas Alfred Bradley „homoDeathfuck” ONLINE
22.05.2021 Opowieści z Walizki “O rybaku Urashima” butoh-bajka. Miejsce: Teatr Akt
29.05.2021 Buto-jam w lesie. Anita Zdrojewska @Butohsfera (prowadzenie) & Ruff Libner (muzyka live)
10.06.2021 Wieczór Butoh: Rui Ishihara, Teatr Limen Butoh (instalacja wideo), Agata Sokół, Księga Butoh. Miejsce: Teatr Akt
13.06.2021 Teatr Limen Butoh performance plenerowy nad Jeziorkiem Czerniakowskim
PROGRAM MOŻE ULEC ZMIANIE
WSZYSTKIE WYDARZENIA SĄ BEZPŁATNE
PARTNER
Teatr Akt
PATRONT MEDIALNY
Centrum Teatru i Tańca
Butohsfera
Fundacja Performa
WSPARCIE MEDIALNE
Portal taniecPOLSKA.pl
Yumi Umiumare „FuDo – teraz robię Butoh”
Yumi rzuca sobie wyzwanie, by uchwycić ducha Butoh we współczesnym otoczeniu. (Fu) oznacza wiatr, a (Do) po japońsku oznacza ziemię. Fudo można określić jako klimat kulturowo-duchowy. Wszyscy staramy się odkryć własne Fudo, które może być wpisane w nasze DNA, podczas gdy nasza tożsamość osobista i kulturowa nieustannie się zderzają, gubią i otwierają na nieznane objawienia. Choreografia i taniec: Yumi Umiumare Muzyka: Ayako Fujii
Urodzona w Hyogo w Japonii Yumi jest uznaną tancerką Butoh i choreografką z Australii. Od 26 lat tworzy swój charakterystyczny styl. Prace Yumi były pokazywane na wielu festiwalach oraz w produkcjach tanecznych, teatralnych i filmowych w Australii, Japonii, Europie, Nowej Zelandii, Azji Południowo-Wschodniej i Ameryce Południowej i spotkały się z uznaniem krytyki i zdobyły kilka wiele nagród: australijskiego Green Room, Australian Council (stypendium 2015-16) oraz Green Room Awards Geoffrey Milne Memorial Award za jej wkład we współczesną i eksperymentalną sztukę performansu. Yumi jest dyrektorką artystycznym festiwalu ButohOUT! w Melbourne. https://www.yumi.com.au
Thomas Alfred Bradley – artysta multidyscyplinarny, pracujący głównie jako tancerz i projektant kostiumów dla Emanuel Gat Dance (FR), wcześniej tańczył z Sydney Dance Company i Australian Dance Theatre. Na jego praktykę ruchową duży wpływ wywarło japońskie Butoh. Jest także pisarzem publikującym jako Thomas A. Bradley i producentem muzycznym pod pseudonimem David Jones. https://www.instagram.com/thomasabradley/ i https://vimeo.com/user72625239
„homoDeathfuck” – ucieleśniony esej o homoseksualności i śmierci, stworzony w odpowiedzi na Sympozjum Platona jako dialog ja-mówię-ty-tańczysz-ty-mówisz-ja-tańczę pomiędzy tancerzem, choreografem, kostiumologiem, myślicielem i eseistą Thomasem Bradleyem oraz twórcą teatralnym, aktorem, studentem psychologii i prowokatorem Davidem Woodsem.
VESTANDPAGE, „Plantain”
Film oparty na performansie, wyprodukowany i nakręcony w plenerze podczas miesięcznego spaceru performatywnego duetu artystów VestAndPage z północnych Niemiec przez Polskę do rosyjskiego obwodu Kaliningradu w maju / czerwcu 2015 roku. Biorąc za punkt wyjścia prywatną rodzinną historię i historyczne wydarzenie wysiedleń po drugiej wojnie światowej, film skupia się na problemie ciała zastąpionego – wysiedlonego – na miejscu. Kwestionuje, w jaki sposób przeszłość i teraźniejszość przemawiają do naszych ciał i przez nie stają w obliczu wyzwań etycznych, społecznych i egzystencjalnych. Bada proces akceptacji historii, jej indywidualnej i zbiorowej archiwizacji, a także koncepcje tożsamości i przenikalności granic kulturowych. W 7 odcinkach film przypomina każdego członka rodziny, aby spojrzeć w czas, tajemnicę, wojnę, obowiązek, odwagę, traumę i wierność.
VestAndPage– duet artystyczny, tworzony przez niemiecką artystkę Verenę Stenke oraz pochodzącego z Wenecji artystę i pisarza Andrea Paganes, od 2006 roku działający w obszarze performance, filmu i literatury. To także niezależni kuratorzy. Ich praktyka artystyczna ma charakter kontekstualny i jest odpowiedzią na otoczenie i problemy społeczne, odnosi się do historii i architektury miejsca. W poetyce odniesień podejmują kwestie percepcji, rzeczywistości, porozumiewania się, kruchości funkcjonowania człowieka i grup ludzkich w sferze społecznej i w środowisku naturalnym. VestAndPage prezentowali swoje działania oraz filmy na całym świecie. Są inicjatorami i kuratorami wielu projektów m.in. International Performance Art Week w Wenecji. Ich artykuły ukazują się w książkach i periodykach dotyczących sztuki współczesnej. https://www.vest-and-page.de/ https://www.plantain-themovie.de
OPOWIEŚCI Z WALIZKI „O rybaku Urashima”
Historia rybaka Urashimy jest z jednej strony odległa – pochodzi z Japonii. Ale w pewnym sensie jest bliska każdemu. Oto bohater trafia do królestwa, w którym się nie umiera. Być może żyłby tam szczęśliwie do dziś dnia, gdyby nie… pamięć.
„Opowiadamy historie z muzyką na żywo. Już od 2009 roku wędrujemy z naszą walizką po wielokulturowej Polsce, ale chętnie przekraczamy granice by poznawać inne, także odległe, kultury poprzez ich baśnie i muzykę. Opowieści to droga do poznawania dziedzictwa kulturowego i doświadczania wspólnoty, także międzypokoleniowej. Uczą uważności, ginącej sztuki słuchania. W naszym repertuarze ważne miejsce zajmują tradycyjne baśnie. Dotykają spraw najważniejszych subtelnym językiem metafory. Sztuką opowieści dzielimy się podczas spektakli i warsztatów storytellingu. www.opowiescizwalizki.pl
RUI ISHIHARA – tancerz i choreograf. W swojej pracy artystycznej głęboko inspiruje się pracą Tatsumiego Hijikaty oraz Kazuo Ohno – twórców tańca butoh. Karierę rozpoczął w 2000 roku jako artysta tańca współczesnego. Następnie, poprzez spotkania z Kazuo Ohno, Min Tanaką, Simone Forti (przedstawicielką postmodern dance), odnalazł swoją własną ścieżkę artystyczną. W 2006 roku rozpoczął swój życiowy projekt pt. Kanademai, będący rodzajem tanecznej pielgrzymki. W ramach realizacji tego przedsięwzięcia występuje w wielu przestrzeniach – zarówno naturalnych, plenerowych, jak i sztucznych, np. we wnętrzach budynków. Jak dotąd występował we Włoszech, Irlandii, Francji, Niemczech, Polsce i w Japonii. W trakcie trwania projektu nawiązał współpracę z artystami i muzykami z całej Europy. W 2009 roku osiadł na stałe w Warszawie, gdzie kontynuuje swoje poszukiwania w zakresie pracy z ciałem i tańcem. https://lifesizeuniverse.com
TEATR LIMEN BUTOH – prowadzony przez Sylwię Hanff od 2002 r. pracuje w zmiennym składzie, otwarty na współpracę z różnymi artystami teatru, muzyki, plastyki, nowych mediów, dzięki której dokonuje się wymiana energii twórczej i wzajemnych inspiracji. LB dotychczas zrealizował ponad 20 spektakli/performansów, wiele etiud i improwizacji. Został opisany w książce J. Majewskiej „The Body Revolving Stage. New Dance in New Poland.” ( Instytut Teatralny w 2011). Limen Butoh występuje w Polsce i za granicą (dotychczas USA, Japonia, Francja, Włochy) w różnych ośrodkach i na różnych festiwalach. Od kilkunastu lat prowadzi współpracę międzynarodową, organizuje wydarzenia artystyczne (prezentacje spektakli gości z polski i zagranicy oraz warsztaty butoh), w tym współorganizuje Butohpolis. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Butoh w Warszawie, a także zaprasza zagranicznych artystów do udziału w swoich projektach (Joan Laage/USA, Atsushi Takenouchi/Japonia, Pierre Boeswillwald i Michel Titin-Shneider/Francja). www.limenbutoh.net FB https://www.facebook.com/limenbutoh
AGATA SOKÓŁ – magister sztuki, absolwentka Wydziału Sztuki UP w Krakowie oraz Ecole Supérieure d’Art des Pyrénées w Pau; artystka multidyscyplinarna, w tym performerka oraz alternatywna fotomodelka określająca się jako „poetka ciała”, zgłębiająca sztukę butoh oraz shibari; instruktorka hatha jogi akademickiej. W swoich działaniach podejmuje tematy pustki, obecności, tożsamości, Eros oraz Thanatos. Ukończyła studium aktorskie Teatru A Part; uczestniczyła w projekcie „Laboratorium Kultury Czynnnej. Nie wiem kim był Grotowski”; praktykowała/uje butoh pod okiem Sylwii Hanff, Krzysztofa Jerzaka, Maruski Ronchi, Katarzyny Pastuszak, Atsushiego Takenouchiego czy Tetsuro Fukuhary. Występowała wraz z Teatrem A Part na Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Performatywnych A Part („Projekt Dante”, 2019; „Alicja w Krainie Czarów”, 2020) oraz w zbiorowym performansie „Noc płonie Dzień” na Butohpolis. II Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Butoh. Ma za sobą także kilka solowych występów, m.in. w performatywnej instalacji na wystawie „Erwin Sówka/Raspazjan” (współpraca z kolektywem Tajny Projekt, 2018), czy „Dark Eros”. https://www.instagram.com/gore_amore/
„IN-BE-TWIN” – performans taneczny, wykorzystujący sztukę butoh jako punkt wyjścia do zgłębiania pustki, co za tym idzie – sfery nieświadomości indywidualnej oraz zbiorowej. Artystka bada relacje podmiot-przedmiot, sacrum-profanum, oraz stawia pytania: kto/co perfor(m)uje? Kto/co jest perfor(m)owany/e?
BUTOH-JAM poprowadzi ANITA ZDROJEWSKA – tancerka butoh, japonistka, malarka ikon. Od 2008 roku uczyła się butoh m.in u: Yoshito Ohno, Atsushiego Takenouchiego, Yukio Waguriego, Ko Murobushiego, Tetsuro Fukuhary, Ken Maia, Mai Dunsky. Prowadzi autorskie warsztaty Butoh w ButohSferze. Tańczyła m.in. Niesen (Butohpolis), improwizację z Tetsuro Fukuharą (XI Dni Japonii w Warszawie), w projekcie Joan Laage Earth Tomes (Fort Mokotów), Wesele-kekkonshiki (z Joanną Sarnecką na Matsuri i podczas finisażu wystawy w SARP) Organizatorka wielu wydarzeń związanych z butoh i współczesną kulturą japońską – warsztatów, wystaw, koncertów i projekcji filmowych (www.fundacjapompka.org.pl
Prowadzi regularne warsztaty butoh w ButohSferze.
KSIĘGA BUTOH – BUTOH ENCOUNTERS
Dla wielu tancerzy Butoh to coś więcej niż forma tańca. Czasami jest ideą, szerszą formą sztuki lub pewnym sposobem myślenia o życiu, śmierci i świecie. Nie ma jednego sposobu zrozumienia Butoh. Księga Butoh to album, który „tłumaczy” ruch ciała na obiekt fizyczny. Do udziału w projekcie zaproszono wielu najwybitniejszych japońskich tancerzy Butoh i instytucji Butoh. Dostali papier formatu A3, aby stworzyć na nich coś, co jest Butoh. Może to być kolaż kostiumów, zapisów tanecznych, rysunków, znalezionych przedmiotów … Wszystkie relizacje A3 zostały zebrane i oprawione w The Butoh Book. Jest to projekt interdyscyplinarny, którego celem jest zbadanie pochodzenia Butoh w nowy sposób.
Koncepcja i opracowanie graficzne: Karolina Bieszczad-Stie
opracowanie graficzne: Anna Róża Gurowska
Zaproszeni artyści / instytucje: Atsushi Takenouchi, Azumaru, Dai Matsuoka (Sankai Juku), Daisuke Yoshimoto, Ima Tenko, Ken Mai, Mushimaru Fujieda, Saga Kobayashi, Tatsumi Hijikata Archives, Yumiko Yoshioka
https://www.butoh-encounters.com/2019-be-thinking-practice

Informacje pochodzą ze strony: https://www.facebook.com/events/178484814105910

Udostępnij:

FacebookTwitter


Scroll Up
Skip to content

Rejestrując się zgadzasz się z naszą Polityką prywatności, a także wyrażasz zgodę na otrzymywanie bezpłatnych biuletynów. W dowolnym momencie możesz zrezygnować z subskrypcji klikając w link na dole każdego biuletynu.