Program warsztatów:
-
- Rola opowieści w dzisiejszym świecie – dlaczego jest większa, niż myślisz? Zdziwisz się, jakie możliwości otwierają się przed Tobą, gdy umiesz perfekcyjnie opowiadać – zarówno fikcję, jak i prawdziwe zdarzenia!
- Warsztat pisarski – czym właściwie jest? Dlaczego możemy uznawać go wręcz za pojęcie… socjologiczne? Dlaczego dobry warsztat zmienia się tak samo, jak zmieniają się realia na świecie, a co za tym idzie – czytelnicy?
- Z czego powinna składać się opowieść idealna? Co stanie się, gdy któregoś wymiaru zabraknie?
- Kontekst i tło twojej opowieści, a więc zanim zaczniesz pisać.
- Relacja opowieść-forma-odbiorca. Dlaczego jest ważna?
- Dlaczego niektóre opowieści są nudne, a inne czyta się z zapartym tchem? Jaka tym rządzi prawidłowość?
- Kluczowe punkty na osi czasu opowieści i ich przykłady w najbardziej znanych historiach.
- Wywoływanie emocji słowem – teoria i praktyka.
- Narzędzia literackie pobudzające wyobraźnię. Zapewnij swojemu odbiorcy całą gamę doznań.
- Narzędzia tworzenia klimatu dyskomfortu i niepokoju w opowieści. Jak sprawić, by ten niepokój udzielił się czytelnikowi?
- Narzędzia do podbijania napięcia w opowieści, uniwersalne bez względu na gatunek.
- Jak zaskakiwać? Jak konstruować zwroty akcji, które wywołują efekt “wow!”?
- Metoda odwzorowania. Jak uczyć się bezpośrednio od swoich mistrzów?
- Moja autorska metoda pisania książki, która pozwoli Ci posuwać się naprzód i szybko napisać bardzo grubą, spójną powieść, nawet jeżeli na ten moment nie masz zbytnio uporządkowanej fabuły.
- Żonglerka słowem – czyli jak sprawić, by nawet banalna sytuacja została opisana jak najciekawiej. Jakich narzędzi językowych używają najbardziej poetyccy pisarze, a jakich stand-uperzy?
- Abstrakcja znaczeniowa – najtrudniejszy sposób pisarstwa, który jest zarazem najbardziej satysfakcjonujący zarówno dla autora, jak i odbiorcy. Zostań mistrzem w zabawie nie tylko słowem, ale i znaczeniem.
- Tekst gotowy. I co dalej? Redakcja autorska tekstu. Spraw, by redaktor miał jak najmniej do roboty.
- Metody walki z twórczą blokadą i brakiem motywacji. Ukończ swoje dzieło!
- Myślisz, że wszystko już napisano i już nie można niczym zaskoczyć czytelnika? Jak szukać oryginalnych pomysłów?
- Dobre pisarstwo jako sztuka skracania. Jak przekazywać maksimum treści w minimum słów?
- Jak zamienić złe pisarskie nawyki w atuty?
- Realia rynku wydawniczego. Co absolutnie musisz wiedzieć jako debiutant? Fakty i mity.
- Jak zwiększyć szanse na wybicie się jako autor czy dziennikarz?
- Jak przyciągać uwagę odbiorcy nagłówkiem?
- Fakt czy opinia? Kiedy i jak dziennikarz narzuca odbiorcom swoją interpretację zdarzeń?
- Techniki manipulacji informacją. Jak współcześni dziennikarze wpływają na światopogląd odbiorców?
Prowadzący:
Artur Urbanowicz – pisarz literatury grozy. Nauczyciel kreatywnego pisania w szkole Maszyna do Pisania. Autor powieści “Gałęziste”, “Grzesznik”, “Inkub” i “Paradoks”. Stypendysta miasta Suwałki i miasta Gdańska w ramach działalności artystycznej. Laureat m.in. Nagrody Polskiej Literatury Grozy im. Stefana Grabińskiego za rok 2017 ( za “Grzesznika”) oraz Nagrody Czytelników Polskiej Literatury Grozy im. Stefana Grabińskiego za rok 2016 (za “Gałęziste”), trzykrotnie Złotego Kościeja oraz drugiego i trzeciego miejsca w plebiscycie “Książka Roku” w kategorii “Horror” na portalu LubimyCzytac.pl.